مسوول دفتر مالكیت فكری پارك علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: یكی از واحدهای فناور مركز رشد این پارك موفق به ثبت شش اختراع ارزشمند شد.

 

'داود معروفی'در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان  گفت: این اختراع ها توسط اعضای واحد فناور مهندسی پویا فناوران انرژی قومس از واحدهای فناور مركز رشد فناوری دانشگاه سمنان به ثبت رسیده است.

وی افزود: این واحد فناور دانش بنیان با تیم كاری متشكل از دانش آموختگان با ایده محوری استفاده از ترموالكتریك برای بازیافت انرژی اتلافی حرارتی در صنایع در مركز رشد فناوری مستقر و مشغول به فعالیت است.

وی 'مبدل حرارتی ترموالكتریكی لوله حرارتی برای تبدیل حرارت اتلافی اگزوز خودرو به توان الكتریكی' را از جمله این اختراع ها نام برد و افزود: این اختراع به شماره 74345 اداره مالكیت شركتها به ثبت رسیده است.

معروفی گفت: در این اختراع می‌توان حرارت اتلافی از اگزوز خودرو را به توان الكتریكی تبدیل كرد و از این راه باعث كاهش اتلاف انرژی و آسیب كمتر به محیط زیست شد، امروزه حتی مدرن ترین موتورهای احتراق داخلی راندمانی حدود 40 درصد داشته و مابقی انرژی حاصل از احتراق سوخت، به صورت حرارت هدر می رود.

وی گفت: حدود نیمی از انرژی اتلافی، از طریق اگزوز خودرو به محیط اطراف فرستاده می شود و از آنجا كه دمای گازهای خروجی از اگزوز بالاتر از محیط اطراف است، از انرژی موجود در آنها می‌توان برای تولید توان الكتریكی بهره برد.

وی با اشاره به ثبت 'دستگاه بازیافت حرارت اتلافی از فلرها به صورت توان الكتریكی' با شماره ثبت 73885 اظهار داشت: از آنجا كه در فرایند احتراق حرارت زیادی آزاد می شود، استفاده از این حرارت و بازیابی آن می تواند آسیب های زیست محیطی فلرها را كاهش دهد.

وی گفت: طبق آمار حدود 10 درصد از كل گازهای فلر شده دنیا ( سالیانه حدود 10 میلیارد متر مكعب) در ایران صورت می‌گیرد كه این امر نشان دهنده میزان بسیار بالای اتلاف انرژی این دستگاه ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی كشور است.

وی گفت: این بدان معناست كه افزایش مصرف و هرز رفت بی رویه انرژی باعث هدر دادن سرمایه های ملی و نیز آلودگی محیط زیست می شود و در این اختراع دستگاهی ساخته شده است كه می تواند حرارت اتلافی از فلر را به توان الكتریكی تبدیل و از این راه باعث كاهش اتلاف انرژی و آسیب كمتر به محیط زیست شود.

كسوول دفتر مالیكیت فكری پارك علم و فناوری دانشگاه سمنان به اختراع 'اكونومایزر ترموالكتریكی' توسط این واحد اشاره كرد و گفت: این اختراع نیز به شماره 73886 به ثبت رسیده است.

معروفی گفت: یك نمونه از مكان هایی كه می‌توان به بازیافت انرژی پرداخت، استفاده و بازیابی از انرژی گرمایی خروجی از اگزوزها و دودكش های صنعتی از جمله دودكش انواع بویلرها (دیگ های بخار) و دیزل ژنراتورها است.

وی گفت: با این اختراع می توان این انرژی هدر رفته از اگزوز را بازیافت كرده و مقداری از آن را به انرژی الكتریكی تبدیل كرد، همچنین از آب گرم تولید شده برای مصارفی نظیر تأمین بخار یا آب گرم از جمله سرمایش، گرمایش، تأمین آب گرم بهداشتی، پیش گرم كردن آب گرم ورودی به بویلرها، استفاده در سیكل تبرید جذبی و ... استفاده كرد.

وی گفت: چهارمین اختراع به ثبت رسیده شامل 'پنجره سبز (تولید توان الكتریكی با استفاده همزمان از سلول خورشیدی و ترموالكتریك)' است كه به شماره 73887 ثبت شده است.

وی گفت: پنجره سبز، دستگاهی به منظور تولید توان الكتریكی است و این دستگاه به نحوی ساخته شده است كه بر روی انواع پنجره ها قابلیت نصب دارد.

معروفی متذكر شد: پنجره سبز می تواند با توجه به پارامترهای طراحی و ساخت از چند میلی وات تا چند كیلو وات انرژی الكتریكی تولید كند و این انرژی الكتریكی صرف روشنایی و نیز ذخیره در باتری می شود كه از انرژی ذخیره شده می توان برای راه اندازی دیگر وسایل الكتریكی بهره برد.

وی 'كلاه ایمنی خود خنك شونده با استفاده همزمان سلول خورشیدی و كولر ترموالكتریك و قابلیت ذخیره توان الكتریكی در باتری' را از دیگر اختراع های به ثبت رسیده نام برد و گفت: این اختراع نیز با شماره 73888 ثبت شده است.

وی گفت: یكی از وسایل مهمی كه كه بیشتر راكبان وسائل نقلیه موتوری و نظامیان با آن سر و كار دارند كلاه ایمنی است كه سر افراد را در مقابل حوادث پیش بینی نشده از ضربه های شدید حفظ می كند.

معروفی گفت: مساله ای كه حائز اهمیت است به دلیل چند لایه ساخته شدن این وسیله، استفاده از آن را در روزهای گرم سال با مشكل رو به رو می‌كند و با افزایش حرارت داخلی كلاه شرایط آسایش حرارتی برای فرد تأمین نمی شود و با اختراع حاضر این مشكل به كلی برطرف شده است و علاوه بر این قابلیت دیگر كلاه تولید توان الكتریكی است كه با ذخیره این توان الكتریكی در باتری می توان برای شارژ وسائل الكتریكی كوچك دیگر مانند تلفن همراه، بیسیم و غیره از آن بهره برد.

وی به ساخت دستگاه پرتابل 'تولید توان الكتریكی از انرژی حاصل از احتراق' اشاره كرد و با ذكر اینكه این اختراع با شماره 73898 ثبت شده است گفت: در این اختراع می توان در هر مكانی با ایجاد حرارت به تولید توان الكتریكی پرداخت و از این توان الكتریكی برای استفاده در دیگر وسایل الكتریكی بهره برد.

وی قابلیت كار در هر شرایط آب و هوایی توسط این دستگاه از قابلیتهای آن ذكر كرد.

مسوول دفتر مالكیت فكری پارك علم و فناوری دانشگاه سمنان با اشاره به روند رو به رشد ثبت اختراع در استان سمنان گفت: دفتر مشاوره مالكیت فكری پارك علم و فناوری در گسترش یافته های پژوهشی، جنبه های حقوقی و انتقال فناوری نقش بسزایی دارد و با توجه به افزایش روز افزون یافته های فكری، این دفتر برای ثبت اختراعات به نخبگان جامعه و دانشگاه، مشاوره های لازم را ارائه می كند./س

برچسب ها: اختراع ، ثبت ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.