مهوش صبركن، همسر محمود پاك نیت و بازیگری است كه در مجموعه‌های مختلفی هم چون «پس از باران»، «خانه ای در تاریكی»، «شب می‌گذرد» و «یوسف پیامبر(ع)» نقش آفرینی كرده است. «پشت کوه های بلند» آخرین سریالی بود که با بازی ایشان از تلوزیون پخش شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «مهوش صبر کن» تاکنون نقش هاي مختلفي را ايفا کرده است، نقش هايي که کم کم داشت تکراري مي شد. اما مي توان «ملک  خاتون» مجموعه « پشت کوه هاي بلند» را، متفاوت ترين نقش کارنامه اش دانست؛ نقشي که براي او جاي کار داشت. از همه مهم تر اين که نقش مقابل همسرش «محمود پاک نيت» را بازي مي کرد. با بازيگر نقش «ملک خاتون» مجموعه «پشت کوه هاي بلند» گفت وگويي داشتيم تا از نحوه ايفاي نقش و سختي هاي اين کار براي ما بگويد.
 


 * نخستين تجربه همکاري تان با «امرا... احمدجو» چگونه اتفاق افتاد؟

*«امرا... احمدجو» در گذشته پيشنهاد بازي در مجموعه «تفنگ سرپر» را داده بود. ولي من و همسرم محمود پاک نيت با تهيه کننده به توافق نرسيديم. براي بازي در اين مجموعه برايم خيلي مهم بود که بازيگر مقابلم «پاک نيت» باشد. نه به اين دليل که همسرش هستم، چون به نظرم او بازيگر توانايي است و درکار به من خيلي کمک مي کند. علاوه بر آن کارگرداني «احمدجو» را قبول دارم. چون همسرم با او همکاري کرده بود و به کارهايش آشنا بودم.

وقتي قصه «پشت کوه هاي بلند» را مطالعه کردم، مشتاقانه علاقه مند بودم که در کنار همسرم کار کنم. البته «پاک نيت» از ۲ سال و نيم قبل از ساخت اين مجموعه، زماني که فيلم نامه هنوز نوشته نشده بود در جريان کار بود.

با شروع کار از من هم دعوت کردند. در آن مقطع من درگير بازي در مجموعه «جراحت» بودم. مجبور شدند تا پايان تصويربرداري منتظرم بمانند.

*کدام وجه شخصيت «ملک خاتون» در فيلم نامه «پشت کوه هاي بلند» براي تان جذاب بود؟

** کل فيلم نامه برايم جذابيت داشت و شاه و همسرش شخصيت هايي جالب بودند. اکنون با اعتماد به نفس مي گويم که شخصيت هاي «سامشا» و «ملک خاتون» بار سنگيني در اجرا بر عهده دارند. اين اثر با نقش هاي ديگري که تاکنون بازي کرده ام تفاوت هاي بسياري دارد و همکاري با «احمدجو» برايم امتياز محسوب مي شود. البته نقش «ملک خاتون» در عين دشواري برايم جذاب بود.

* آيا بيان لهجه اي خاص براي شما که اهل شيراز هستيد، نسبت به ديگر بازيگران راحت تر بود.

** بازيگران اصفهاني با لهجه خود صحبت کردند. ولي لهجه ما در مجموع شيرازي نيست و از ادبيات ميمه اي و اندکي هم شيرازي و لهجه هاي ديگر گرفته شده است تا به لهجه اي برنخورد. قصه اين مجموعه تلويزيوني مربوط به هيچ کجاي وطن ما نيست. ولي به هر حال ترکيب لهجه براي مان دشوار بود.

* شيوه کاري «احمدجو» در کار چگونه بود و آيا اجازه بداهه به بازيگران مي داد؟

** «امرا... احمدجو» علاقه داشت به همان لهجه اي که مدنظرش بود صحبت کنيم و دخل و تصرفي در آن نداشته باشيم. فيلم نامه نيز کامل و گويا بود و نيازي به بداهه نداشت.

* با توجه به حساسيت هاي کارگردان به بيان کلمات، در طول کار تعامل و مشاوره اي براي رسيدن به نقش با وي داشتيد؟

** بازيگران نيازي نمي ديدند که بخواهند درباره سکانس يا پلاني با ايشان بحث کنند. هيچ کجاي متن و کار نياز به مشاوره نداشت.

«احمدجو» توان بسيار بالايي در نويسندگي به خصوص در اين ژانر دارد، در زمينه کارگرداني بازيگر را راهنمايي مي کرد. از بازيگران حرفه اي گرفته تا نابازيگر، بازيگر خردسال(شادخترو) و حاکم خاتون و قمر تاج که براي نخستين بار مقابل دوربين رفتند.

* يکي از معضلات آثار توليدي کمبود زمان است که علاوه بر بازيگر، کارگروه سازنده هم تحت الشعاع قرار مي گيرد.

** با توجه به بودجه موجود، سختي ها و کمبود امکانات «پشت کوه هاي بلند» اثر خوبي شد. معتقدم ساخت چنين اثري با اين بودجه و زمان فشرده تحسين برانگيز است. براي کار حرفه اي و سنگين «پشت کوه هاي بلند»، کمبود زمان معضل اصلي بود. تصويربرداري اين مجموعه بايد ۳ سال طول مي کشيد ولي در مدت ۱۴ ماه ساخته شد يعني کار براي همه عوامل دشوار بود.

* شرايط زندگي و کار در اصفهان و اطراف اين شهر چگونه بود؟

** براي ما و همه عوامل خيلي سخت بود. صحنه هاي بيابان و سرماي زمستان بيابان داشتيم در بيابان چه در زمستان و چه تابستان، سختي کشيديم، ولي خوشحالم که با تمام سختي ها توانستيم نظر بيننده مجموعه را جلب کنيم و از اين سريال خوش شان آمده است. ما در بيابان هاي اصفهان بوديم. ما دور از آبادي، شهر و در روستاها و يا باغ بهادران کار مي کرديم و مکاني تفريحي نبود. وی به خراسان می گوید: براي ما سخت بود و فقط کار مي کرديم و دل خوشي مان اين بود که کار خود را انجام دهيم و حتي براي بازيگران اصفهان رفت و آمد سخت بود.

* بازخوردهاي اين مجموعه را چه طور ارزيابي مي کنيد؟

** چون من و محمود به شدت مشغول بازي در مجموعه «خاطرات مرد ناتمام»  هستيم. کمتر با مردم ارتباط داريم، اما سعي مي کنيم تکرار مجموعه را ببينيم. منتهي عوامل گروه مجموعه «خاطرات مرد ناتمام» مي گويند که خانواده شان اين مجموعه را بسيار دوست دارند و در جامعه هم تماس هايي که اطرافيان و آشنايان با ما مي گيرند نشان دهنده رضايت آن هاست.
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: بازیگر ، مجموعه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار