ردیابی و کنترل پروانه مینوز ، آفت تهدید کننده مزارع گوجه فرنگی پس از شناسایی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس در دو هزار و 400 هکتار از مزارع فارس پایان یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت : این آفت با نام علمی « Tuta absoluta» از خانواده پروانه ها است و در مدت زمان کوتاهی تولید و تکثیر می شود و می تواند منطقه وسیعی از مزارع گوجه را تخریب کند .

آقای دکتر صوفی افزود : پروانه مینوز یکی از خطرناکترین آفت های مزارع گوجه فرنگی است و با قدرت زاد و ولد زیاد به اکثر آفت کش های موجود مقاوم است.

این آفت به صورت خسارت روی برگها و لهیدگی میوه ها قابل مشاهده است و در تمامی مراحل رشد گیاه میزبان بین 100تا50 درصد خسارت می زند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : با شناسایی این آفت ، ردیابی آن از دشت دژگاه ، جنوبی ترین منطقه شهرستان فراشبند آغاز و در 2400 هکتار ردیابی انجام شد.

فراشبند یکی از شهرستان های جنوبی فارس با 1800 هکتار گوجه کاری یکی از قطب های تولید گوجه فرنگی خارج فصل ( نوبر ) کشور محسوب می شود.

آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی مرداد پارسال از مرز ترکیه وارد مزارع گوجه فرنگی آذربایجان غربی شد و 80 درصد مزارع شهرستان میاندوآب این استان را نابود کرد.

خرد گفت : معدوم کردن و سوزاندن بقایای گیاهی و علف های هرز و بیل زدن کف مزارع از راههای پیشگیری این آفت است.

استان فارس پیشرو کشور در تولید محصول سالم و ارگانیک است .

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید آن از هیچ گونه سم و کود استفاده نشده است و به جای سم از حشراتی همچون کفش دوزک و زنبور و به جای کود شیمیایی نیز از کمپوست یا ورمی کمپوست استفاده می شود .

سالانه بیش از 25 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر کشت گوجه فرنگی می رود .

استان فارس 4 سال متوالی است که به عنوان بزرگترین تولید کننده گوجه فرنگی کشور 30 درصد از نیاز کشور را تامین می کند ./س
برچسب ها: آفت ، مینوز ، شناسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.