به دنبال افشای سرقت ادبی در رساله دکتری نخست وزیر رومانی، فشارها برای استعفای وی افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، هیاتی از کارشناسان دانشگاهی رومانی دیروز به این نتیجه رسید که ویکتور پونتا نخست وزیر این کشور، بخش عمده ای از رساله دکتری خود را با سرقت ادبی نوشته است. همین مسئله منجر به افزایش فشارها برای استعفای پونتا شده است. شورای ملی برای صدور جواز عناوین، دیپلم و مدرک دانشگاهی در رومانی که در خصوص اعتبار مدارک تصمیم گیری می کند، اعلام کرد 85صفحه از رساله دکتری پونتا عیناً و بدون ارجاع به منابع، کپی برداری شده است. ماریوس آندرو، رئیس مجمع عمومی این شورا تصریح کرد از 307 صفحه رساله دکتری پونتا، هشتاد و پنج صفحه فاقد هر گونه پیوست است و این نشان می دهد مطالب بدون ذکر منابع کپی برداری شده اند. وی افزود ما چاره ای نداریم مگر آنکه خلع عنوان دکتری را برای ویکتور پونتا پیشنهاد دهیم.
با وجود این، دولت چپگرای رومانی که از اوایل ماه مه قدرت را به دست گرفته است، اوایل روز جمعه با صدور حکمی اعلام کرد شمار اعضای هیات کارشناسی برای رسیدگی به مدارک دانشگاهی باید افزایش یابد و اعضای جدیدی باید به این هیات اضافه شوند. این بدین معنا است که نتیجه گیری هیات کارشناسی اعتبار قانونی ندارد.
 به رغم تعهد پونتا به همکاری با صندوق جهانی پول، ارزش واحد پول رومانی به شدت کاهش یافته است. افزایش بی ثباتی سیاسی می تواند بیش از این منجر به کاهش ارزش پول و افزایش هزینه های استقراض رومانی شود.
نخست وزیر رومانی اتهامات سرقت ادبی را رد کرده است. وی روز جمعه در یک اجلاس اروپایی گفت تا زمان بازگشت به رومانی در این باره اظهار نظر نخواهد کرد. با این حال، حزب دموکرات لیبرال جناح مخالف دولت رومانی، کناره گیری پونتا را خواستار شده است.
نشریه علمی ساینتیفیک هفته گذشته اعلام کرد بیش از نیمی از رساله دکتری پونتا درباره دادگاه بین المللی کیفری، کپی برداری است. این رساله به زبان رومانیایی در دانشگاه بخارست تالیف شده است. نخست وزیر رومانی می گوید تنها اشتباه او این بوده است که به جای اشاره به منابع در پانویس، آنها را در بخش منابع در آخر پایان نامه ذکر کرده است. ویکتور پونتا خواستار آن شده که کمیته انضباطی دیگری موضوع را بررسی کند. در همین حال، آدرین ناستاسه استاد راهنمای پونتا و نخست وزیر سابق رومانی این هفته دوره حبس دو ساله خود را به اتهام فساد آغاز کرد. پونتا می گوید ادعای سرقت ادبی تنها یک بازی سیاسی است و به اختلافات او با رقیب سیاسی اش ترایان باسِسکو رئیس جمهور رومانی مرتبط می شود.
برچسب ها: رومانی ، نخست وزیر ، متقلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار