منطقه حفاظت شده هامون بدليل قرار گرفتن در مركز مناطق كويري و نيمه كويري كشورهاي ايران و افغانستان ، تنها مأمن زيست پرندگان مهاجر در اين خطه محسوب مي شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان  دکتر نوری عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص اهمیت تالاب هامون گفت: به همين دليل تالاب هامون از بعد ملي و بين المللي قابل توجه بوده و توسط سازمان بين المللي حفاظت و حمايت از پرندگان به عنوان زيستگاه با اهميت پرندگان ( IBA ) معرفي شده است .
 وی بیان کرد: اكوسيستم هامون در زمان پرآبي منحصر به فرد است، آب شيرين ، زمين هاي باتلاقي، پخش آب حاصل از طغيان رودخانه ها، نيزارها، و تنوع زيستي بالا از جلبك ها گرفته تا حشرات و ماهيان باعث شده تا اين منطقه مأواي صدها هزار پرنده بخصوص پرندگان آبزي و كنارآبزي باشد؛ اما جمعيت آن ها رابطه مستقيمي با ميزان آب و پوشش گياهي موجود در درياچه دارد. به طور مثال جمعيت شمارش شده در سال 1356 معادل 780000 قطعه بوده است در صورتي كه در سال هاي خشكسالي هيچ پرنده اي در مسير مهاجرت خود، در اين منطقه توقف نداشته است.
نوری ادامه داد: بر اساس مطالعات پرنده شناسي در زمان پرآبي 225 گونه از 49 تيره ( خانواده) يعني حدود نيمي از گونه هاي پرندگان شناسايي شده ايران در تالاب هامون و اطراف آن زيست مي كنند؛ نزديك به 80درصد آنها مهاجرند و 99 گونه در منطقه زادآوري دارند.
وی افزود: ازميان آنها گيلانشاه خالدار و درناي طناز شديدا در معرض خطر انقراض؛ اردك سرسفيد در معرض خطر انقراض؛ اردك مرمري (خوتكا مرمري) ، شاه باز و عقاب خالدار بزرگ( عقاب تالابي) آسيب پذير بوده و 70 گونه نياز به حفاظت جدي دارند كه در صورت عدم حفاظت به زودي در ليست گون هاي در تهديد قرار مي گيرند ./س
برچسب ها: پرندگان ، تالاب ، هامون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.