كتاب‌هاي دفاع مقدس به‌ويژه كتاب‌هاي داستاني و خاطره روز به روز افزايش مي‌يابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بهمن دري، معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد در ديدار با رزمندگان و جانبازان عمليات آزادسازي مهران ضمن بيان مطلب بالا گفت :در آمار ارائه شده از تجديد چاپ كتاب‌ها ـ كه از استقبال مردم حكايت مي‌كند ـ شاهد هستيم كه كتاب‌هاي مرتبط با جنگ در رأس كتاب‌هاي پر فروش قرار دارند و اين روند از لحاظ كمي و كيفي نيز در حال گسترش است.
وي افزود: آثار برجسته‌اي از حيث ساختاري و محتوايي در عرصه كتاب‌هاي دفاع مقدس منتشر شده است كه قابل مقايسه به كتاب‌هاي جنگ در دهه 60 و 70 نيست؛ به‌ويژه شاهد تلاش ناشران براي عرضه آثاري با بهترين آرايه‌هاي ظاهري هستيم كه از قضا مورد تأكيد مقام معظم رهبري است.

* خوداری از کارهای تکراری و کم مایه
درّي گفت: در آفات و آسيب‌شناسي فرهنگ دفاع مقدس در زمينه كتاب چند نكته حائز اهميت است كه چه نويسندگان و چه ناشران بايد به آن توجه جدي نمايند نخست اينكه از كارهاي تكراري و كم مايه اكيداً خودداري شود به‌ويژه اين ضعف در بخش خاطره و زندگي‌نامه نويسي ديده مي‌شود. دوم آنكه حتماً به ساختار و ظاهر كتاب نيز براي بيان محتواهاي ارزشمند توجه شود.
 
* پرهيز از غلو گويي و اعتنا به نگاه واقع گرايانه
معاون امور فرهنگي وزير ارشاد تأكيد كرد: نكته ديگري كه بايد نويسندگان و راويان دفاع مقدس رعايت كنند پرهيز از غلوگويي و اعتنا به نگاه  واقع گرايانه به حوادث و مقاطع جنگ هشت ساله است.
دري ادامه داد: در قالب كتاب‌هاي داستاني اگر به آسيب‌هاي كتاب‌هاي دفاع مقدس توجه ويژه شود، شاهد تأثيرگذاري داستان‌هاي جنگي بر مفاهيم و فيلم‌هاي سينمايي و متون‌هاي نمايشي خواهيم بود كه در اين زمينه بنياد ادبيات داستاني ايرانيان موظف شده است كه كتاب‌هاي داستاني ارزشمند و فاخر را چه در توليد و چه در انتشار مورد حمايت قرار دهد.

* انتشار آثار جهاني در عرصه دفاع مقدس در يكي- دو سال آينده
وي افزود: اگر زمينه‌هاي فراهم شده از سوي معاونت امور فرهنگي براي احيا فرهنگ دفاع مقدس به نحو مطلوبي صيانت شود ما در يكي ـ دو سال آينده شاهد انتشار آثار برجسته جهاني در عرصه دفاع مقدس خواهيم شد كه مي‌تواند با كتاب‌هاي كلاسيك جهان رقابت نمايد و در حال حاضر مي‌توان بيش از بيست تا پنجاه كتاب درباره دفاع مقدس را نام برد كه هم قابليت ترجمه به زبان‌هاي زنده دنيا را دارند و هم با كتاب‌هاي كلاسيك آمريكا و اروپا مي‌توانند رقابت نمايند و البته تعدادي كتاب هم هست كه علاوه بر جذابيت‌هاي متن و تأثيرگذاري آن، قابل استفاده در كتب درسي و يا بهره‌بري براي طرح‌هاي بزرگ سينمايي و نگارش فيلم‌نامه و متن‌هاي نمايشي هستند.
دري در پايان گفت: اميدواريم هم  و تلاشي كه معطوف به  ارتقاء و اعتلاي فرهنگ دفاع مقدس و خلق آثار ماندگار شده است از سوي همگان به‌ويژه ناشران، نويسندگان و داستان نويسان استمرار يابد و بتوانيم اين فرهنگ ناب را به جهانيان معرفي نماييم./ي2
برچسب ها: بهمن دری ، دفاع مقدس ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار