مطالعات جديد نشان مي دهد مصرف مکمل هاي کلسيم و ويتامين دي با افزايش کلسيم خون و اوره که خطر ايجاد سنگ کليه را افزايش مي دهند در ارتباط است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، جي کريستوفر گاگر استاد واحد متابوليسم استخواني در دانشگاه کرايتون در آمريکا مي گويد:« استفاده از مکمل هاي کلسيم و ويتامين دي آنگونه که قبلا تصور مي شد بي خطر نيستند. اکنون دريافتيم مردم نبايد از اين مکمل ها بيش از اندازه استفاده کنند .»
مکمل هاي ويتامين به وفور در کشورهاي جهان مورد استفاده قرار ميگيرند. تنها در آمريکا تقريبا هفتاد و پنج درصد زنان از مکمل هاي ويتامين استفاده مي کنند. ديگر مکملي که به صورت فراوان مورد استفاده است مکمل هاي کلسيم است.
مطالعات پيشين نشان مي داد افزايش ميزان کلسيم در اوره خطر تشکيل سنگ کليه را افزايش مي دهد در حالي که افزايش ميزان کلسيم در خون با مشکلات کليه و مشکلات استخواني در ارتباط است. گلگر و همکارش وينود يالمانچيلي براي انجام اين تحقيق صد و شصت و سه زن بين پنجاه و هفت تا هشتاد و پنج ساله را با افزايش مکمل هاي ويتامين و کلسيم مورد بررسي قرار دادند.
نتايج اين تحقيق نشان داد ميزان کلسيم در اوره سي و سه درصد از اين افراد افزايش يافت.  همچنين ميزان کلسيم در خون ده درصد از اين زنان با افزايش همراه بود. به گزارش پايگاه اينترنتي مديکال نيوز تودي دات کام، گلگر گفت:« به سبب واکنش هاي غير قابل پيش بيني هنوز مشخص نيست چرا ميزان کلسيم و ويتامين دي و يا هر دوي آنها سبب بروز مشکلاتي مي شود. اما ممکن است استفاده دراز مدت از اين مکمل ها سبب تشکيل سنگ کليه شود. به همين دليل بايد ميزان کلسيم موجود در اوره خون افراد به صورت منظم اندازه گيري شود ./عط
برچسب ها: کلسیم ، سنگ کلیه ، ویتامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار