مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه كشور 25پروژه نمك زدایی با ظرفیت یك میلیون و 400هزار بشكه نفت در روز در مناطق نفتخیز جنوب اجرا می شود.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان ، 'هرمز قلاوند' افزود: این پروژه های زیربنایی صنعت نفت در قالب پنج طرح جامع تا پایان برنامه پنجم توسعه اجرا خواهد شد.

وی، ظرفیت سازی فرآورش نفت نمكی، بالابردن كیفیت نفت تولیدی، صیانت از ذخایر نفتی با جلوگیری از حفر چاه های جدید،جلوگیری از كاهش خوراك پالایشگاه ها و رفع مشكلات زیست محیطی با تزریق پساب واحدهای نمكزدایی به چاه های دفعی را از اهداف اجرای پروژه های نمكزدایی برشمرد.

قلاوند گفت: از مهمترین این پروژه ها می توان به احداث كارخانه جدید نمكزدایی متمركز اهواز با ظرفیت 220 هزار بشكه در روز، توسعه كارخانه نمكزدایی رگ سفید2به مقدار 55 هزار بشكه در روز،افزایش ظرفیت نمكزدایی اهواز یك بنگستان به مقدار 55 هزار بشكه در روز و احداث كارخانه نمكزدایی لب سفید با ظرفیت 30 هزار بشكه در روز اشاره كرد.

مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب، احداث كارخانه نمكزدایی شماره یك بی بی حكیمه با ظرفیت 55 هزار بشكه در روز و خرید و نصب برج های گوگرد زدا در كارخانه های نمكزایی شماره 1، 2، 3 و 4 اهواز را از دیگر پروژه های مهم نمكزدایی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب عنوان كرد.

وی با بیان اینكه مجموع پروژه های نمكزدایی در قالب پنج طرح جامع دسته بندی شده اند گفت: در طرح جامع یك كه شامل پنج پروژه است چهار پروژه تكمیل و راه اندازی شد و یك پروژه در سال 1391 راه اندازی خواهد شد و 20 پروژه فعلی مربوط به طرح های جامع دو تا پنج هستند.

قلاوند افزود: از پروژه های طرح جامع یك،سه پروژه شامل احداث واحدهای نمكزدایی كرنج و پارسی به ظرفیت 110 هزار بشكه و نمكزدایی آبتیمور به ظرفیت 60 هزار بشكه و توسعه كارخانه نمكزدایی مارون2 از 55 به 110 هزار بشكه در روز و نیز پروژه توسعه واحد مارون3 از طرح جامع دو در سال گذشته راه اندازی و بهره برداری رسمی شد.

مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره پروژه های نمكزدایی قابل افتتاح در سال جاری گفت: در صورت تامین به موقع اعتبار مالی، پروژه های توسعه واحد نمكزدایی اهواز یك بنگستان، توسعه كارخانه نمكزدایی رگ سفید2 و نصب برج های هیدروژن سولفوره زدا در كارخانه های نمكزدایی شماره یك، 2 و 3 در سال جاری افتتاح و راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح رسمی كارخانه نمكزدایی بینك در گستره عملیاتی این شركت در استان بوشهر با حضور 'رستم قاسمی 'وزیر نفت افزود: این كارخانه با ظرفیت 50 هزار بشكه در روز در حوزه فعالیت شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران قرار دارد.

قلاوند با اشاره به برنامه راهبردی این شركت برای تامین قطعات و تجهیزات خود از سازندگان داخلی گفت: در گذشته بخش عمده ای از تجهیزات احداث واحدهای نمكزدایی از خارج تامین می شد اما اكنون با برنامه ریزی، شناسایی و حمایت از سازندگان داخلی، بیشترین حجم تجهیزات اساسی در داخل كشور تولید می شوند.

مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب توضیح داد: از جمله این تجهیزات می توان از نمك گیرها، پیش گرمكن ها، برخی از پمپ های فرآیندی و غیرفرآیندی، بسته های تزریق مواد شیمیایی و تجهیزات برقی اعم از تابلوها، ترانس ها و شبكه های كابلی نام برد كه از نظر كیفیت مطابق با تمامی استانداردهای صنعت نفت هستند.

شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب با پنج شركت تابعه، روزانه حدود سه میلیون بشكه نفت خام تولید می كند كه بخش مهمی از آن از طریق پایانه نفتی خارگ به خارج صادر می شود. /س
برچسب ها: اجرای ، پروژه ، نمکزدایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.