چهارمین دوره بازی های یورو 2012 یکشنبه شب 11 تیر با بازی اسپانیا، ایتالیا به پایان می رسد که پس از پايان اين بازي بايد ديد ايا ايتاليا تعداد قهرماني اش را با اسپانيا مساوي مي کند يا خير.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران چهاردهمین دوره بازی های جام ملت های اروپا در حالی از 19 خرداد به میزبانی لهستان و اوکراین برگزار شد و پس از سه هفته رقابت تنگاتنگ میان 16 تیم حاضر در این بازی ها فردا شب ایتالیا و اسپانیا دو مدعی قهرمان جام ملت های اروپا به مصاف هم می روند که همین موضوع منجر شد تا نگاهی مختصر به تاریخچه فوتبال در قاره سبز بیاندازیم.

این گزارش حاکی است جام ملت های اروپا از سال 1996 تحت عنوان یورو هر چهار سال یک بار برگزار می شود و تیم برنده به مدت چهار سال عنوان قهرمانی را تا آغاز دوباره این بازی ها از آن خود می کند.

اولین دوره مسابقات یورو در سال 1960 به میزبانی کشور فرانسه با حضور 16 تیم برگزار شد که دو تیم شوروی و یوگوسلاوی به فینال این مسابقات راه یافتند و تیم یوگوسلاوی با برد مقابل شوروی قهرمان اولین دوره این مسابقات شد.

**اسپانیا_شوروی

دومین جام ملت های اروپا در سال 1964 به میزبانی اسپانیا برگزار شد و از بین 16 تیم حاضر در این جام کشور میزبان و شوروی که در دور قبل نیز به فینال مسابقات راه یافته بود فینالیست شدند اسپانیا در دومین جام ملت های اروپا با 2 گل توانست جام قهرمانی را به خانه خود ببرد.

**ایتالیتا_ یوگوسلاوی

سومین دوره رقابت های جام ملت های اروپا سال 1968 در سرزمین لاجوردی پوشان ایتالیا برگزار شد.

در چارچوب سومین دوره رقابت های جام ملت های اروپا ایتالیا تیم میزان به مصاف یوگوسلاوی رفت و لاجوردی پوشان در ضربات پنالتی توانستند قهرمان سال 1960 را مغلوب کرده و جام را از آن خود کنند.

**آلمان_شوروی

چهارمین دوره مسابقات در سال 1972 به میزبانی بلژیک برگزار شد و دو تیم آلمان و شوروی به فینال این بازی ها راه یافتند و آلمان غربی که در آن زمان به عنوان یکی از غول های اروپا شناخته شده بود با شکست دادن 3 بر صفر اتحاد جماهیر شوروی را کسب عنوان قهرمانی ناکام کرد.

**چک اسلواکی_ آلمان

در پنجمین دوره رقابت های یورو در سال 1976 به میزبانی یوگسلاوی دو تیم به فینال این مسابقات راه یافتند.

**آلمان_ بلژیک

ششمین دوره جام ملت های اروپا در سال 1980 به میزبانی ایتالیا برگزار شد در این دوره از این بازی ها اتحادیه فوتبال اروپا برای نخستین بار تصمیم گرفت بازی ها تنها در یک کشور برگزار شود در این دوره 8 تیم شرکت کننده به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند و در تیم آلمان و بلژیک به فینال این مسابقات راه یافتند.

در این دوره فینال در ورزشگاه المپیک رم با حضور 48 هزار تماشاچی برگزار شد و آلمان با درخشش هورست دومین قهرمانی خود را جشن گرفت.

**فرانسه_اسپانیا

هفتمین دوره یورو در سال 1984 به میزبانی فرانسه برگزار شد و در تیم فرانسه و اسپانیا به مرحله فینال این بازیها رسیدند که در نهایت تیم میزبان فرانسه با درخشش ستاره خود میشل پلاتینی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

** هلند – شوروی

یورو 1998 به میزبانی آلمان غربی برگزار شد و دو تیم هلند و شوروی به فینال این مسابقات راه یافتند و تیم هلند برای اولین بار در جام ملت‌های اروپا جام قهرمانی را به خانه خود برد.

** دانمارک – آلمان

نهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا در سال 1992 در سوئد برگزار شد و از شانزده تیم حاضر در این مسابقات دو تیم دانمارک و آلمان به فینال این رقابتها راه یافتند و تیم دانمارک قهرمانی را برای خود به ارمغان آورد.

** آلمان – جمهوری چک

دهمین رقابت‌های یورو 1996 با تغییرات عمده‌ای برگزار شد و شانزده تیم در چهار گروه چهار تیمی به شکل دوره‌ای با هم به رقابت پرداختند و انگلستان میزبانی این مسابقات را برعهده داشت.

و آلمان و چک دو فینالیست دهمین جام ملت‌های اروپا و ورزشگاه ویلمبی لندن به مصاف یکدیگر رفتند و آلمان با برد مقابل جمهوری چک سومین قهرمانی خود را جشن گرفت.

** فرانسه – ایتالیا

برای اولین بار در یازدهمین دوره جام ملت‌های اروپا در سال 2000 میزبانی این رقابت‌ها بین دو کشور برگزار شد و هلند و بلژیک به عنوان میزبان این دوره انتخاب شدند. در این دوره فرانسه و ایتالیا به فینال این رقابتها راه یافتند و فرانسه با درخشش زیدان برای دومین بار در تاریخ خود، جام قهرمانی را بالای سر برد.

** یونان – پرتغال

یازدهمین جام اروپا در سال 2004 به میزبانی پرتغال برگزار شد و یونان و پرتغال به فینال این مسابقات راه یافتند و یونان در شگفتی این تیم مدعی را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سرخود برد.

**اسپانیا – آلمان

بازی سیزدهمین جام ملت‌های اروپا به میزبانی دو کشور اتریش و سوئیس برگزار شد و تیم اسپانیا از یک وقفه 44 ساله توانست به عنوان قهرمانی دست یابد.

** اسپانیا- ایتالیا

و بالاخره یورو 2012 پس از سه هفته جدال 16 تیم برای حضور در فینال مسابقات در تیم اسپانیا و ایتالیا در ورزشگاه المپیک کی‌اف اوکراین به مصاف هم می‌روند.

گفتنی است، در طول سیزده دوره برگزاری مسابقات جام ملت‌های اروپا تاکنون آلمان با 6 دوره بیشترین حضور در فینال داشته و در صدر جدول فینالیست‌ها قرار دارد و بعد از این تیم شوروی سابق روسیه، با 4 دوره حضور در فینال در دومین جایگاه قرار دارد و نیز اسپانیا با سه دوره حضور در فینال در رتبه سوم این جدول جای گرفته است و تیم‌هایی مانند ایتالیا، یوگسلاوی و جمهوری چک دو دوره در فینال حاضر شدند و جایگاه 4 این جدول را احراز کردند.

همچنین فرانسه، بلژیک، هلند، یونان، دانمارک با یک دوره حضور در پایین‌ترین رده جدول فینال جام ملت‌های اروپا قرار گرفته‌اند./ق

برچسب ها: اسپانیا ، ایتالیتا ، آلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار