یکی از مشاوران گروه طرح مرمت منار زین الدین کاشان از اجرای طرح مطالعات ،شناخت کالبدی و سازه ای این مناره منتسب به دوره سلجوقی در این شهرستان خبر داد.

بابک فخيمي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان  گفت: انجام مستند سازی ، روله کامل بنا ، به دست آوردن تحلیل سه بعدی منار زین الدین ، تحلیل نتایج و آسیب شناسی منار از جمله اقدامات مطالعاتی این طرح است.

وی افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی قابل اجرا است.

این کارشناس ارشد مقاوم سازی همکاری سید علی ثابت از اساتید دانشگاه و رئیس سازمان نظام مهندسی کاشان،محمد حسن محبعلي استاد دانشگاه و معاون اسبق سازمان ميراث فرهنگي کشور در اجرای این طرح را یادآورشد و گفت: ساخت این بنای تاریخی حدود قرن هفتم هجری قمری و به نقل قولی برگرفته از متون تاریخی، مربوط به قرن نهم می باشد.

فخيمي تصریح کرد:منار زین الدین با ارتفاع 47 متری خود یکی از بلندترین منار های کشور بوده به طوری که از دید هیچ مسافری که از دور به شهر نزدیک می شده مخفی نمی مانده است .

وی با اشاره به اینکه این منار آجری در زلزله نسبتاً بزرگ کاشان در دوره زندیه آسیب دید خاطرنشان کرد: با وقوع این زلزله و از حالت تعادل ، ایستایی خارج شدن و کمی خم شدن منار، مستشرقین از آن به بعد با نام منار خمیده کاشان یاد کرده اند.

به گفته وی، در اوایل قرن حاضر نیز به دلیل جلوگیری از ریزش منار حدود 20متر از ارتفاع آن کاهش داده شد.

منار زین الدین کاشان منتسب به دوره سلجوقی در سال 1310 به شماره 118 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، منار ، زین ، الدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.