افتتاح گردنه گدوك در محور رودهن-فيروزكوه و تبديل مسير به 2 باند مجزا در رفت و برگشت، زمان عبور از اين منطقه برفگير و خطرناك را كه گاه بيش از 1 ساعت به طول مي انجاميد به 15 دقيقه كاهش خواهد داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، خيراله خادمي معاون ساخت و توسعه شبكه راه‌هاي كشور در ادامه مبحث تأثير توسعه راه‌ها بر كاهش تصادفات و تلفات جاده‌اي به بررسي پروژه بزرگراهي فيروزكوه- رودهن و تأثير آن بر كاهش سوانح جاده‌اي در اين محور پرداخت.
خادمي در ابتداي اين برنامه درباره ميزان پروژه‌هاي بزرگراهي در حال اجرا در كشور گفت: در حال حاضر حدود 9 هزار كيلومتر بزرگراه در كشور در مرحله طراحي و ساخت است كه توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در حال اجراست.
او همچنين با اشاره به عدم توازن منابع مالي و ظرفيت‌هاي موجود در حوزه زيرساخت‌هاي حمل و نقل در كشور افزود: نياز اوليه كشور احداث 30 هزار كيلومتر راه است كه قطعاً نياز و ظرفيت كشور در توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل بسيار بالاتر از اين عدد است. به اين منظور نياز است كه ظرفيت‌ها را در حوزه مشاوره، طراحي، پيمانكاري و مديريتي در كنار افزايش منابع اعتباري بالا ببريم.
وي ادامه داد: براي انجام پروژه‌هاي بزرگ تنها نمي‌توان بر اعتبارات دولتي متكي بود. علاوه بر تأمين هزينه‌ها از محل مهر ماندگار، مشاركت مردمي در خريد اوراق مشاركت و حضور بخش خصوصي مي‌تواند در تسريع روند طرح‌ها مؤثر باشد.
خادمي همچنبن با اعلام بهره‌برداري از 23 كيلومتر بزرگراه رودهن-فيروزكوه گفت: كل اين محور 250 كيلومتر است كه 25 كيلومتر ابتدايي و انتهايي آن در سال‌هاي قبل و 85 كيلومتر آن نيز در سال 90 مورد بهره‌برداري قرار گرفت. 23 كيلومتر ديگر نيز در محدوده گردنه گدوك تا پل سفيد طي اين هفته افتتاح مي‌شود.
وي ادامه داد: تردد از اين منطقه به دليل شرايط نامساعد جوي در اكثر فصول سال و نقاط حادثه‌خيز و پيچ‌هاي خطرناك براي مسافران با ايجاد حادثه و مشكل همراه بود. اما با اجراي اين واريانت و تبديل آن به 2 باند مجزا در مسير رفت و برگشت شاهد كاهش سوانح و تصادفات خواهيم بود.
معاون ساخت و توسعه شبكه راه‌هاي كشور در خصوص تأثير اين پروژه در كاهش مدت زمان سفر افزود: با توجه به شرايط جوي و گردنه‌هايي با پيچ‌هاي خطرناك، سرعت حركت در اين محور بسيار پايين بود، تا جايي كه عبور از مسير 8 كيلومتري گردنه گدوك در فصل سرما حدود يك ساعت به طول مي‌انجاميد اما با ايجاد مسير جديد و تفكيك در خطوط عبوري و با احداث تونل 860 متري، اين مدت به 15 دقيقه كاهش يافته است.
خادمي با اشاره به شرايط سخت كار در اين محور گفت: راهسازي در مناطق سردسير كوهستاني قابل مقايسه با جاده‌سازي در ديگر مناطق نيست. علاوه بر شرايط سخت جوي كه انجام عمليات را به بخشي از سال محدود مي‌كرد، انجام اين عمليات در كنار تردد در محور قبلي انجام مي‌شد. از ديگر مشكلات جدي ما رفع معارض و ارزيابي سنگيني بود كه بايد انجام مي‌گرفت.
وي در ادامه تصريح كرد: ساخت 2 هزار متر سازه‌‌ ويژه و خاص، احداث تونل 1550 متري در جنگل با در نظر گرفتن مسايل زيست محيطي منطقه و عبور از زير و روي خط آهن موجود در مسير از ديگر پيچيدگي‌هاي اين پروژه بود./س
برچسب ها: بزرگراه ، رودهن ، فیروزکوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار