حامد نیکمرام دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع غذایی با همکاری دکتر قرآن نویس رئیس مرکز فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ابداع اين روش شدند.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران حامد نیکمرام در این خصوص گفت: روشهای معمولی پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون در حال حاضر با استفاده از فرایند های حرارتی انجام می شود و حرارت به کار رفته در این فرایند ها به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی شیر آسیب رسانده و باعث پایین آمدن ارزش غذایی آن می شود.  
وی با بیان این مطلب که هزینه تامین انرژی  فرایند های حرارتی بالا بوده و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات لبنی می شود افزود: این عوامل سبب شدند تا روش های غیر حرارتی را مورد آزمایش قرار دهیم. بنابراین با فعالیت های شبانه روزی در مرکز تحقیقت فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات موفق به ابداع روشی جدید شدیم تا از پلاسما جت برای از بین بردن میکروارگانیسم های شیر استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تا کنون محققین برای استفاده از پلاسما در محیط های مایع به نحوی که پلاسمای استفاده شده به خصوصیات ماده استفاده شده تاثیر منفی نداشته باشد با مشکل مواجه بودند، اظهار کرد: با ابداع این روش موفق شدیم  
تا میکروارگانیسم های شیر را که بعنوان حساسترین ماده غذایی مایع بشمار می رود، به نحو تاثیر گذاری از بین ببریم بدون اینکه هیچ تاثیر منفی روی خصوصیات تغذیه ای شیر مشاهده شود.
نیکمرام افزود: کار تحقیقاتی انجام شده تا کنون هیچ مورد مشابهی نداشته و دستگاهی که  در مركز تحقيقات فيزيك پلاسما واحد علوم و تحقيقات با سرپرستي دكتر قرآن نويس موفق به ساخت آن شدیم، جهت ثبت به مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد و سپس اقدام به ثبت جهانی این طرح خواهیم کرد.
این دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع غذایی به تجهیزات و دستگاه های منحصر به فرد و بسیار پیشرفته مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و گفت: از خصوصیات بارز دستگاه ساخته شده، می توان به امکان استفاده از آن در محیط های مایع و همچنین عملکرد آن در درجه حرارت های پایین حدود 30 تا 35 درجه سانتیگراد اشاره کرد که با این حساب یکی از موثر ترین روش های استرلیزاسیون غیر حرارتی بشمار می رود و می تواند کاربرد های فراوانی داشته باشد.
به گفته وی ،  از دیگر خصوصیات این روش دقیق و پیوسته بودن آن است و با توجه به اینکه هزینه اجرای آن پایین تر است، می توان در مقیاس صنعتی و به طور گسترده از آن بهره برد.
حامد نیکمرام ادامه داد: ساخت این دستگاه می تواند مقدمه ای برای استفاده از پلاسما جت در سایر بخش های صنعت غذا باشد و با انجام این کار تحقیقاتی گام بزرگی در جهت پیوند علم فیزیک پلاسما و صنعت غذا برداشته شده است. /عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار