علي جز نام هاي مقدس شيعه و حدود 2 ميليون بار در پايگاه ثبت احوال به ثبت رسيده است

آمار نامگذاری در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد نام علی 2میلیون و 259هزارو 659بار در این پایگاه به ثبت رسیده است.

طبق آمارهای ارائه شده از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور نام‌های علی‌اکبر 364هزارو 210بار و ابوالحسن 29هزارو 413 بار به ثبت رسیده است.
 
 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان ثبت احوال كشور ، حضرت علی اکبر(ع) در خاندانی پرورش یافت که حافظِ سرِّ خداوند، جانشینان به حقّ آخرین پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ذریّه او هستند.
 
پدرش سبط رسول خدا، خامس آل عبا، از مخاطبان آیه تطهیر و سید جوانان اهل بهشت است. مادر علی اکبر، لیلا دختر ابو مرّة بن عروة بن مسعود ثقفی است. بهره اش از ایمان و پاکی موجب گردید تا با زنان اهل بیت عصمت و طهارت همنشین شود و بر سر سفره انسانهای پاک و وارسته حضور یابد. اجداد این بانو، از یاران رسول الله(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت بوده اند.
 
در روز یازدهم شعبان سال سی و سوم هجرت، در شهر مدینه و در بیت امامت دیده به جهان گشود.
 این کودک تحت عنایت ویژه پدر و در سایه توجهات عمویش امام حسن(علیه السلام) و در دامان مادرش لیلی پرورش یافت. با ولادت وی رایحه عطرآگین رسول الله(صلی الله علیه وآله) در فضای خانه امام حسین(علیه السلام) بیش از پیش استشمام می گردید.
 
حضرت امام حسین(علیه السلام) او را علی نامید تا نام پدر را در جامعه اسلامی بر خلاف تبلیغات مسموم و شایعات امویان، احیا کند
 
از سنتهای ائمه این بود که برای فرزندان خود کنیه تعیین می کردند; چنانکه امام باقر(علیه السلام) فرموده اند:
 
«ما برای فرزندانمان در دوران کودکی، کنیه مشخص می کنیم; زیرا بیم آن داریم که در سنین بالاتر به لقبهای ناگوار مبتلا شوند.»
 
حضرت امام حسین(علیه السلام) در جهت اجرای این سنت پسندیده، ابوالحسن را ـ که کنیه پدرش می باشد ـ برای فرزندش، علی اکبر برگزید.
به خاطر پیوستگی عاطفی، معنوی و روحی رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با امام حسین(علیه السلام)خصوصیات ظاهری و برخی خصلتهای اخلاقی وی به فرزندش علی اکبر انتقال داده شد و به عنوان آیینه تمام نمای پیامبر مشهور گردید. به نحوی که حتی دشمنان و معاندان به این ویژگی و شباهت تام و تمام اعتراف می کردند. علی اکبر در خَلق، خُلق، منطق و بیان، در عصر خویش، شبیه ترین افراد به پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود; زیرا پدر بزرگوارش به هنگامی که علی اکبر عازم جنگ با اشقیا بود، فرمود:
 
 «اَللّهُمَّ اشْهَدْ عَلی هؤُلاءِ الْقَوْمِ، فَقَدْ بَرَزَ إِلَیْهِمْ غُلامٌ أَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَخُلْقاً وَمَنْطِقاً
 
برَسُولِکَ(صلی الله علیه وآله) وَ کُنّا إِذَا اشْتَقْنا إِلی نَببِّکَ(صلی الله علیه وآله)...».
 
اگر کسی با صورت پر جذبه پیامبر آشنا بود و علی اکبر از پشت دیواری زبان به سخن گفتن می گشود، تصوّر می کرد رسول الله(صلی الله علیه وآله) در حال تکلّم است.
 فرهنگ اسلام، جوان را در جایگاهی ارزشمند و بلند قرار داده و تعابیر والایی را در شأن او آورده است. دین اسلام، جوان را به ملکوت نزدیکتر از دیگران می داند و معتقد به تکریم و بزرگداشت اوست. در حدیثی از رسول اکرم (ص) آمده که فرموده‌اند:
فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت کند بر پیری که وقت کهولت به عبادت بپردازد، همانند فضیلت پیغمبران بر دیگر مردمان است.
  حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: خداوند بر وجود جوان عبادت پیشه بر ملائکه می نازد و مباهات می کند. پیامبر خدا (ص) همچنین می‌فرمایند: خداوند جوانی را که جوانیش را در بندگی خدا بگذراند دوست می دارد.
 
11 تیرماه مطابق با 11 شعبان روز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان است .هیچ دوره ای از عمر آدمی به اندازه دوره جوانی حساس نیست ارزش های اخلاقی و مذهبی انسان در این دوران بیشتر در معرض خطر است  چرا که جوان ناخودآگاه در زندگی خود به دنبال الگو می‌باشد و ما باید پیشقدم شویم و الگوهای شایسته را به او معرفی کنیم.
 
تنها ما باید زمینه بروز این اخلاق پسندیده را فراهم کنیم پس برای پیدا کردن الگوی زیبا کافی است به علت نامگذاری این روز توجه داشته باشیم به میلاد حضرت علی اکبر (ع) چه الگویی بهتر از جوان بنی هاشم اولین شهید اهل بیت در عاشورا . زندگی این بزرگوار می تواند الگویی برای تمامی جوانان در هر زمان  ومکانی باشد او سیما وسیرت را از پیامبر و شجاعت را از مولا علی (ع) به ارث برده بود و در دامان دو مرد آسمانی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تربیت شده بود. حضرت عمر کوتاه خود را صرف عبادت و تلاش کرد .لازم است قشر جوان ما با الگوگیری از چنین شخصیت والایی بتواند این دوران را به بهترین شکل سپری کند .
 
اگر این دوران با خرد واراده همراه شود قدرت شگرفی پدید می آید که می تواند تحول آفرین باشد . روز میلاد نور حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان بر تمامی جوانان برومند کشور اسلامی مبارک باد .
 
امید است با انتخاب نامهای نیک برای فرزندان، آنها را به الگوگیری از شخصیتهای اسطوره‌ایی آن نام تشویق و ترغیب نموده و در شکل‌گیری شخصیت‌شان وظیفه والدین خیرخواه را ایفا نماییم./ز

 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار