قرار است خبر علمي بسيار مهمي فردا در آزمايشگاه سرن سوئيس اعلام شود كه در اين دستاورد دانشمندان ايراني مشاركت ارزنده اي داشته اند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛ سرن يك پژوهشگاه بين‌المللي است كه بزرگ‌ترين آزمايشگاه فيزيك ذرات جهان را اداره مي‌كند.اين مركز فردا (چهارشنبه 14 تير) قصد دارد تا خبري را در خصوص يك دستاورد مهم علمي كه با مشاركت دانشمندان 40 كشور جهان بدست آمده است را به صورت كنفرانس زنده در تمام كشورهاي سهيم در اين پروژه اعلام كند.
متعاقب اعلام اين كشف علمي مهم نشستي خبري در خصوص اهميت اين دستاورد و نقش دانشمندان ايراني در آن در پژوهشگاه دانش هاي بنيادي برگزار مي شود.


** و اما سرن چیست؟
سرن(CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است. این مجموعه عظیم و منحصر بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است.سرن در مدت نزدیک به 53 سال فعاليت توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد. تحقیقات و آزمایشها و پژوهشهای انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا(از جمله6 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی جهان دارد.
در این مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای و ذرات بنیادی صورت مي گيرد که مهمترین هدف آن "کشف رازهاى مبداء جهان" است. هم اینک بیش از 3000 فیزیکدان و مهندس بعنوان کارکنان مقیم در زمینه های مختلف نظری و آزمایشگاهی مشغول بکار هستند.
بعد از عضویت رسمی ایران در سرن در سال2001 میلادی و همکاری با سرن در زمینه پروژه بزرگ LHC و ساخت و تامین قطعاتی از این پروژه هم اینک هفت پژوهشگر و سه دانشجو دوره دکترا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی در سرن مشغول پژوهش و تحقیقات هستند و همچنین قرار است دو دانشجوی دیگردوره دکترا به این جمع اضافه شود.لازم به ذکر است که مشارکت انفرادی فیزیکدانان ایرانی در سرن به قبل از سال2000 بر می گردد.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار