به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای
مجلس شورای اسلامی ،دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز اعلام کرد: در اجرای مفاد ماده (27 ) قانون اصلاح
قانون بیمه اجباری شخص
ثالث ، جداول مربوط به محاسبه سود و زیان رشته ثالث و کل
صنعت بیمه به تفکیک شرکت های بیمه برای سال های 1387، 1388
و 1389 که از سالنامه
آماری صنعت بیمه و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده نکات ذیل حائز اهمیت اند:
1- وضعیت سود وزیان عملیات بیمه شخص ثالث طی سال های 1387
تا 1389 به ترتیب با 1332 و 1557 و 2096 میلیارد ریال همراه بوده است در حالی که عملکرد شرکت های بیمه پاسارگاد ، آسیا، البرز ،
سامان ، امید ، کارآفرین، ایران، دانا و ملت در رشته مذکوردر هر سه سال زیانده و عملکرد شرکت های بیمه پارسیان، نوین ، ایران معین، معلم، رازی،
توسعه و حافظ در هر سه سال سودآور بوده است.لکن عملکرد بیمه میهن در سال های 1387 و 1388 با زیان ودر سال 1389 با سود همراه
بوده است. همچنین بیمه سینا در سال های 1387 و 1389 با
زیان و درسال 1388 سودآور و بیمه دی در سالهای 1387 و 1388
سودآور و در سال 1389 زیانده بوده اند.
2- در سال 1387 معادل 6 درصد پرتفوی (سبد سهام) ثالث به
شرکت های بیمه سودده
و 94 درصد پرتفوی ثالث به شرکت های بیمه زیانده تعلق داشته است که این ترکیب در سال 1388 به 15درصد برای
شرکت های سودده و 85 درصد برای شرکت های زیانده ودر سال 1389 به 12 درصد برای شرکت های سودده و 88 درصد
برای شرکت های زیانده
تغییر یافته است.
3- شرکت های بیمه آسیا، دانا و ایران در سال 1387 با توجه
به سهم از بازار رشته ثالث ، به ترتیب بیشترین زیان را در این رشته داشته اند و در
مقابل ، شرکت
های بیمه معلم، رازی و پارسیان بیشترین سود ثالث را ایجاد کرده اند. در سال های 1388 و 1389 نیز شرکت های
ایران، آسیا و دانا بیشترین زیان و متقابلا شرکت های معلم ، توسعه و سینا بیشترین سود ثالث را داشته اند.
این گزارش در پایان به منظور اثربخشی مناسبتر مبالغ
پرداختی صنعت بیمه در زمینه کاهش تصادفات رانندگی و خسارات ناشی از آن ها و نیز کاهش هزینه
های خرید بیمه اجباری
شخص ثالث و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور و کاستن از
تعداد وسائل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث، پیشنهادهایی
را مطرح کرده است که مهمترین آنها بدین شرح است:
1- ضرورت افزایش 38 درصدی بودجه وزارت راه و شهرسازی و
افزایش 20 درصدی بودجه نیروی انتظامی در لایحه بودجه سال 1391.
2- لزوم بهبود و رقابتی شدن فضای کسب و کار بیمه ای و
جلوگیری از ورشکستگی بیمه ها.
3- تاکید بر افزایش بیش از صد درصدی دیه در سال 1391.
4- همپوشانی وظایف وزارت راه با نیروی انتظامی در جهت
بهسازی جاده های کشور به منظور کاهش تلفات جاده ای و از سوی دیگر اصلاح عملکرد مناسب نیروی انتظامی در هنگام بروز حوادث.
س2/