اغلب والدین نمی دانند با فرزندانشان در گروه های مختلف سنی چگونه برخورد کنند و چطور در مورد اتفاقات و رویدادهای سخت و دشوار با آن ها صحبت کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  اگر شما نیز دچار این مشکل هستید ابتدا باید تعیین کنید فرزندانتان در چه رده سنی قرار دارند واز لحاظ شخصیتی چگونه هستند.به عنوان مثال رفتار شما با یک کودک پیش دبستانی و یک نوجوان 12 ساله بسیار متقاوت است.شما باید یاد بگیرید بایک بچه درون گرا، جدی و خجالتی و یا یک بچه شاد و راحت چگونه برخورد کنید و با هرکدام بتوانید با توجه به شرایط روحی و روانی اش به راحتی کنار بیایید/

در مرحله دوم باید بتوانید بر اعصاب خودکاملا مسلط باشید وترس و نگرانی ها و اضطراب های درونی خود را به او منتقل نکنید، فرزندانتان با دقت کامل نظاره گر اعمال شما هستند و به واکنش های شما درموقعیت های مختلف کاملا توجه می کنند، به عنوان مثال اگر می خواهید در مورد اتفاق ناگواری با دوستانتان صحبت کنید نیاز نیست جلوی فرزندانتان این کار را انجام دهید بهتر است ابتدا او را سرگرم کنید.

می توانید درد و دلهای خود را با هم سن و سال ها مطرح کنید و آنها را سنگ صبور خود قرار دهید تا از لحاظ روحی و روانی کمتر به فرزندانتان آسیب وارد شود ، فکر می کنید تا چه حد می توانید در مورد موضوعات سخت ، دشوار و ناراحت کننده با فرزندانتان گفتگو کنید و انها را در جریان امور قرار دهید .

برای پاسخ به این پرسش به موارد زیر توجه کنید:

کودکان نوپا: کودکان دراین سن و سال متوجه وقایع اطراف خود نمی شوند بنابراین سعی کنید در حد امکان به آنها توضیح اضافی ندهید.

کودکان پیش دبستانی : در مورد این کودکان محتاط باشید، پس از پرسش آنها خودتان پیش قدیم شوید و سوال کنید در مورد مساله پیش آمده چه می دانند و چه خبرهایی شنیده اید؟همین مقدار برای آنها کافی است ، آنها را مطمئن کنید در خطرنیستند و خیالشان راحت باشد.

کودکان پیش دبستانی: در حد ظرفیتشان با آنها صحبت کنید ، کودکان را در جریان امور قرار دهید ، در حد امکان به آنها توضیح دهید در این شرایط چه کاری انجام بدهند و چگونه خود را کنترل کنند.

نوجوانان : آنها در این سن و سال باید از تمام وقایع زندگی تجربه کسب کرده و خود را اماده رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی کنید،البته با توجه به روحیات فرزندتان سعی کنید با اومانندیک بزرگسال رفتار کنید و او را در جریان امور قرار دهید/

اجازه دهید فرزندتان در مورد احساساتش صحبت کند و آن چرا که شنیده است با شما در میان بگذارد، با این کار می توانید متوجه افکار و نقطه نظرات او شوید و در صورت لزوم به او کمک کنید.

می توانید با پرسیدن چند سوال بحث را ادامه دهید و او را تشویق به صحبت کنید «چه چیزهای دیگری در مورد این موضوع می دانی؟»،«فکر می کنی با توجه به مسائل پیش امده چه کار کنیم بهتر است؟»

سعی کنید نقطه نظرات خود را در لابه لای بحث به او منتقل کنید و به او قوت قلب دهید، کاملا راحت و ساده در مورد فتار اعمالش با صحبت کنید به عنوان مثال مثال به او بگوئید رفتار این طور نشان می دهید که این اتفاق تو را ترسانده و ناراحت کرده است/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.