در سال 1200قمری در فراهان استان مرکزی به دنیا امد.او بزرگترین ومعروف ترین نوازنده تاروسه تار دوره قاجار بود.فراهانی با خانواده اش در زمان امیرکبیر از فراهان اراک به تهران امد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک ردیف موسیقی امروز ایران روایت این استاد بزرگ است واین ردیف به واسطه او به برادرش اقا غلامحسین واز او به فرزندان اقا علی اکبر،میرزا عبدالله ومیرزا حسینقلی اموخته شدوشاگردان این دو ،حافظ و انتقال دهنده ی ردیف موسیقی ایران شدند.از ساز اقا علی اکبر صفحه ای ضبط نشده ولی شیوه اتر نوازی او انتقال یافته ودر گذر زمان با تغییراتی چند نسل به اموخته شده است.میرزا عبدالله،ردیف موسیقی را نظم واستواری داد وبه شاگردان خود اموخت وساز ستار را دوباره رواج داد.

شهرت میرزا عبدالله به خاطر مهارت او در نواختن ستار وشهرت برادر او میرزا حسینقلی به خاطر چیره دستی او در تار نوازی است.از میرزا حسینقلی هم ردیفی برای تار باقی مانده که به روایت فرزندش علی اکبر شهنازی ضبط شده است.

از شاگردان میرزا عبدالله ومیرزا حسینقلی میتوان از درویش خان،فخام بهزادی،اسماعیل قهرمانی ،غلامرضا شیرازی ،مهدی صلهی(منتظم الحکم)ومرتضی نی داود نام برد.

ردیف میرزا عبدالله به روایت اسماعیل قهرمانی وبا اجرای تار نورعلی برومند (وبعدها شاگردانش،داریوش طلایی،محمدرضا لطفی،مجید کیانی،حسین علیزاده وعلی اکبر شکارچی)ضبط شده و ردیف اقا حسینقلی نیز به روایت علی اکبر شهنازی در دست است.

اقا علی اکبر خان در موسیقی و نوازندگی یگانه روزگار خود بود وبا انتقال این هنر به فرزندانش موجب شد تا نام این خاندان با حفظ وبقای ردیف موسیقی ایرانی پیوند محکم بیابد اقا علی اکبر چنانچه معقول است،نه فقط موسیقی که در تهذیب نفس وخلوص ایمان نیز سرامد بود.به طوری که هیچگاه سازش را به دست نمیگرفت مگر اینکه قبلا وضو ساخته باشد.اقا علی اکبر عمری کوتاه داشت سرانجام در سال 1247 در فانی را وداع گفت روحش شاد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.