از دوران غیبت امام زمان ( عج) انبوهی از پرسشها ، پیرامون مسائل غیبت برای اذهان جستجوگر و کنجکاو مطرح بوده است و نوع پرسشها به قدمت تاریخ در کتابهای مختلف ودر قرون متمادی مطرح شده که دانشمندان پاسخ مناسبی به آنها داده اند .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک "شیخ صدوق"یکی از محدثان عالی مقام شیعه نیز در کتاب "کمال الدین"درباره مسایل غیبت به تفضیل سخن گفته که از جمله سوالهای رایج ،موضوع فایده وجود امام غایب است که، با وجود پنهان بودن از نظرها ،چگونه می تواند هدایت کند.

اما اصولا مقصود از امام غایب چیست آیا "غیبت" به معنای ( نامرئی ) تفسیر می شود یا اینکه به معنای یک وجود رویایی است ؟

صریحا باید گفت ، مفهوم غایب بودن امام زمان ( عج) ، هرگز به معنای یک وجود نامرئی و رویایی یا یک وجود خیالی و پنداری شبیه تر از یک وجود عینی نیست بلکه

آن وجود مقدس از نظر حیات ، یک زندگی طبیعی و عینی و خارجی دارد و پیوسته درمیان مردم و جامعه دررفت و آمداست و در نقاط مختلف زندگی می کند .

استثنایی که در زندگی آن حضرت هست، همین است که او از یک عمر طولانی برخوردار است و به طور ناشناس در جامعه ی انسانی زندگی می کند و هیچ روایت صحیحی درباره ی غیبت او جزء اینها گفته نشده است .

*نقش رهبردر هدایت جامعه.

محاسبات عقلی و تجارب اجتماعی به روشنی ثابت می کند که اعتقاد به وجود رهبر زنده ، اثر عمیقی د رحفظ نظام و بقای جامعه دارد . خواه این رهبر در دسترس مردم باشد و یا به علتی دسترسی به او آسان نباشد .

بنابراین تا زمانی که رهبر از حیات و زندگی برخوردار است ، تشکیلات پیروان او باقی و پایدار است . اما لحظه ای که حیات و زندگی او به پایان می رسد ،پراکندگی و نابسامانی درمیان جمعیت حکم فرما می شود که نمونه های آن در تاریخ بیشمار است.

درجنگ های داخلی اسپانیا ، قبل از جنگ جهانی دوم ، تازمانی که رهبران جمهوری خواهان در زندان ( فرانکو ) بسر می بردند ، نبرد در سراسر جبهه ها ی جنگ ادامه داشت ، ولی زمانی که چند تنی از آنان به جوخه ی اعدام سپرده شدند ، شکست در لشکر جمهوری خواهان پدید آمد .اعتقاد به ظهور منجی

بنا براین هرگاه جمعیتی معتقد شود که رهبر آنان در قید حیات و پیوسته در انتظار فرمان الهی برای ظهوراست ، به طور مسلم وحدت کلمه ی خود را حفظ می کند و برای تشکیل حکومت واحد جهانی به تهیه ی نیرو و انجام مقدمات می پردازد .

با این اوصاف منتظران واقعی ، طبق عقیده ای که به وجود امام عصرخود دارند ، هر چند او را درمیان خود نبیند ، خود را تنها احساس نمی کنند و همواره انتظار بازگشت آن عزیز سفر کرده را که قافله های دل همراه اوست دارند و انتظار سازنده و اثر بخش ، هر روز نوید ظهور او را می دهد .

اي آنکه در نگاهت حجمي زنور داري/کي از مسير کوچه قصد عبور داري؟
چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابي/اي آنکه در حجابت درياي نور داری./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.