وزيران امور خارجه ترکيه و فرانسه ديدار کردند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس و احمد داود اوغلو وزیران امور خارجه فرانسه و ترکیه بر اهمیت تقویت روابط دو کشور تاکید کردند.

فابیوس پس از دیدار با همتای ترک خود در یک کنفرانس خبری گفت : ترکیه کشوری بزرگ است که فرانسه از دیرباز روابطی دوستانه با آن داشته است و ما اکنون خواهان آن هستیم که این روابط وارد مرحله ای جدید شود.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود گفت لغو تحریم های سیاسی و اقتصادی ترکیه علیه فرانسه در مورد موضوع کشتار ارامنه به دست ترک های عثمانی، اقدامی تاثیرگذار و مثبت در روابط دو کشور بوده است؛ به دلیل برخی دشواری ها که در روابط میان دو کشور وجود داشت، ترکیه اقداماتی را اتخاذ کرد ولی هماکنون رسما اعلام می کنم که این اقدامات و تدابیر لغو شده اند و بزودی شاهد افتتاح دو کنسولگری ترکیه در شهرهای بردو و نانت فرانسه خواهیم بود.

پس از تصویب قانونی در مجلس ملی فرانسه در مورد مجازات افرادی که نسل کشی ارامنه به دست عثمانی ها را منکر شوند، ترکیه از تعلیق همکاری های سیاسی و اقتصادی خود با فرانسه خبر داد. اما کمی بعد این پیش نویس قانونی در شورای قانون اساسی فرانسه سانسور شد.

فابیوس در این باره گفت: نهاد شورای قانون اساسی فرانسه به این نتیجه رسید که پیش نویس قانون مزبور در واقع نقض قانون اساسی است و نمی توان آن را به همان حالت پیشنهاد داده شده اجرا کرد.

ترکیه اگرچه به این موضوع اذعان دارد که در جریان جنگ جهانی اول یعنی در سال های پایانی حکومت عثمانی بین سال های هزار و نهصد و پانزده تا هزار و نهصد و هفده، پانصد هزار تن از ارامنه کشته شده اند ولی ارمنستان بر این باور است که بیش از یک و نیم میلیون ارمنی به دست ترک های عثمانی به قتل رسیده اند و از نظر آنها، این کشتار یک نسل کشی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار