صندوق توسعه ملي درآمدهاي مازاد نفت و گاز كشور را در خود جاي مي دهد كه مديريت آن استقلال اقتصادي را در پي دارد.

فاطمه آقا ميري كارشناس ارشد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: صندوق توسعه ملي با هدف ذخيره بخشي از عوايد ناشي از فروش نفت و گاز و ساير فرآورده هاي نفتي، ثروت هاي ماندگار و مولد و سرمايه هاي زاييده اقتصادي به وجود آمد.
وي گفت: وجوه حاصل از فروش نفت خام و گاز طبيعي توليد شده پس از كسر هزينه هاي توليد كه شامل سرمايه گذاري، نگهداري و بهره برداري و استهلاك جز درآمد دولت به حساب نمي آيد و بايد به عنوان يك ثروت ملي كنار گذاشته شود كه تاسيس صندوق توسعه ملي يكي از اين راه ها بود.
آقا ميري دوباره منابع تامين صندوق توسعه ملي گفت: هدف از تشكيل صندوق توسعه ملي ارائه تسهيلات ارزي به بخش خصوصي و تعاون است تا با اين راه زمينه هاي توليد را در جامعه فراهم كند. بند هشت الزامات بخش چشم انداز 20 ساله نيز به موضوع تاسيس صندوق اشاره دارد.
وي تاكيد كرد: اجراي عمليات مالي براي حفظ و افزايش ارزش سرمايه هاي صندوق در خارج از كشور از ديگر اهداف مهم آن به شمار مي رود.
آقاميري تصريح كرد: در پي سه سال گذشته دولت بيشترين برداشت را از حساب ذخيره ارزي براي اجراي پروژه هاي عظيمي همچون پارس جنوبي داشته است.
وي در پايان گفت: مديريت منابع صندوق توسعه ملي مي تواند زمينه هاي استقلال اقتصادي را در جامعه فراهم كند.
استقلال اقتصادي خود بستگي و رفع نيازهاي اساس را در پي دارد و عدم تاييد پذيري از نوسانات و بحران هاي جسماني در سطح جهان نتيجه مديريت صندوق توسعه ملي است./عب

برچسب ها: اقتصاد ، سرمایه ، ثروت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار