رییس محیط زیست دلیجان گفت: طی سه ماه نخست امسال هفت هزار نفر گردشگر از غار نخجیر بازدید كردند كه در همسنجی با مدت مشابه سال قبل 22 درصد كاهش یافته است.


غریبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مركزي با بیان اینكه در سه ماه نخست سال گذشته 9 هزار نفر از غار نخجیر بازدید كردند افزود : غار نخجیر نه تنها زمینه گردشگری داخلی را دارد بلكه خود غار از نظر طبیعی جزو غارهای نادر جهان است و با كمی تبلیغات می تواند جای خود رادر بین گردشگران خارجی باز كند.

غار نخجیراستان مركزی در پی عوامل زمین‌ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده‌است و عموماً بلورین بوده و از پتانسیل عظیم سنگ‌های تزئینی برخوردار است.

این غار در سال 1368 ‏شناسایی شده و گروه‌های كوهنوردی تا ژرفای 2000 متری آن پیش روی كرده‌اند. اخیراً نیز غارنوردان موفق شده‌اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی غار دست یابند.

ارتفاع این غار گاهی از 20 متر تجاوز می‌كند و دره‌های ژرفی كه بیشتر راه‌های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشورهای بلور و كلسیت در كنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره‌ها و كف غاره آن را مساعد بازدید جهانگردان كرده‌است.

شایان ذكر است سنگ‌های تزئینی با اشكال متنوع مانند عقاب، لاك پشت، گوزن، كرگدن تمساح انسان، كبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده‌است كه بیشتر آنان از جنس آهك است  گل كلمی، آبشارگلی، فرسنگ و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است و در انتهای این غار استخر آبی وجود دارد و تالارهای بزرگی نیز در كنار این استخر مشاهده شده‌است./ع

برچسب ها: غر نخجیر ، بازدید ، دلیجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.