قرآن کریم ،کتاب آسمانی ما مسلمانان راه های زیادی برای موفقیت و داشتن یک خانواده ی خوشبخت درخود جای داده است که مراجعه به آن نه تنها خالی از لطف نیست چه بسا راه هایی ست که همه ی ما نیاز مند اجرای آن ها در زندگی هستیم.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛شايد فكر كنيد در اين زمانه پر مشغله، وقتی برای استراحت يا تفريح در كنار اعضای خانواده باقی نمی ماند، اما با كمی دقت و حوصله در خواهيد يافت كه راههای بسيار ساده و ملموسی وجود دارد كه از طریق آن میتوان  آرامش را برای خود ، خانواده واطرافیان به ارمغان آورد.

 اما ما انسان ها بعضی وقت ها راه های آسان را رها کرده و  برای رسیدن به هدفمان به دنبال راه هایی می رویم که نه تنها کمکی به ما نمی کند ،بلکه به مرور مانعی برای هدف ما محسوب می شوند.

یکی از آسان ترین و در عین حال مفید ترین این راه ها ،مراجعه به کتاب اسمانی مان یعنی قرآن است .

قرآن کریم بهترین مشاور برای ماست ،مشاوری  که باوجود قدمت دیرینه اش ،حرف های تازه ای برای گفتن دارد که همیشه و همه جا یاور ما در راه رسیدن به مقصود است .
 
از مهم ترین بحث هایی که حکایت از این موضوع داردو قران کریم باز هم بهترین مشاوراست، بحث در رابطه با خانواده می باشد.

 خانواده مهم ترين خشت بناى اجتماع است و اگراین بنا ، سالم، متعالى و استوار باشد، مى توان به داشتن جامعه اى سالم و استوار اميدوار بود.

  خانواده  اساس اجتماع و واحد بنيادى جامعه اسلامى است و درحفظ و گسترش قدرت ملى نقش بسیار  مؤثرى ايفا مى كند.

  بين این واحد بنیادی جامعه و  قدرت ملى  رابطه اى عمیق  وجود دارد. عمق این رابطه  به حدی است که  سستى و تباهى خانواده، چه بسا نابودی یک  ملت را به دنبال مى آورد.

 در جای جای کتاب آسمانی ما بحث در رابطه با خانواده  موفق و خوشبخت به میان می آید که  این مباحث  می تواند نشان از اهمیت دادن  دین به این موضوع باشدبه گونه ای  که خداوند متعال در  قرآن کریم خانواده را با عنوان سایبان محبت معرفی می کند.

 آیات زیر از جمله موارد ی است که این اهمیت را از منظر قرآن نشان می دهد.

والذين يقولون ربّنا هب لنا من أزواجنا قرّه أعين و اجعلنا للمتقين إماماً؛ و كسانى كه مى گويند:

 «خداى ما، ما را از همسرانمان نور چشمان ببخش و ما را رهبر پرهيزكاران گردان. »

 اين آيه بر اهميت خانواده و پيش آهنگى آن در تشكيل جامعه نمونه انسانى اشاره دارد، به طوری  كه پيوندهاى سالم و درخشان خانوادگى را ايده آل پرهيزكاران معرفى مى كند.

بنابر وی الهی  كوشش مصلحان جامعه- مخصوصاً پيامبران الهى- اين بوده است كه نظام خانواده، يك نظام مستحكم و پايدار باقى بماند و هيچ عاملى نتواند اين كانون سعادت و اجتماع كوچك را متلاشى كند.

 آیه   دیگر در این رابطه عبارت است از :

 خداوند در قرآن کریم در زمینه اصلاح بین زن و شوهر می فرماید : و ان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله و حکما من اهلهاان یرید اصلاحا یوفق الله بینهنا ان الله کان علیما خبیرا"  و اگر از جدایی و شکاف میان آن دو همسر بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و یک داور از خانوده زن انتخاب کنید اگر این دو داور تصمیم به اصلاح داشته باشند خداوند به توافق آنها کمک می کند زیرا خداوند دانا و آگاه است او از نیات همه با خبر است .

وآیات بسیار دیگری که موفقیت و خوشبختی خانواده را اساس زندگی در این جامعه کوچک می داند.

مثال آیه ای که بسیار رایج است وآن آیه ی "خلق لکم من انفسکم ازواجاً لستکنوا الیها و جعل بینکم مودهٔ و رحمهٔ"یعنی کسانی از خودتان را برای آرامش شما و برای ایجادمحبت و رحمت برای شما قرار دادیم.

 ودر پایان باید گفت:براى داشتن خانواده اى موفق، بايد فصل اول را درست آغاز كرد.یعنی  با انتخاب همسرى شايسته و واجد معيارهاى قرآنى، آنچه در فصلى اتفاق مى افتد بر فصل بعدى اثر مى گذارد، پس بايد تلاش كنيم فصل هاى اوليه را بسازيم تا فصل هاى بعدى تقويت شوند.

و اینکه داشتن خانواده اى گرم و صميمى و پر از موفقيت آرزوى همه ماست. بايد با تقويت ايمان و احترام به اصل تفاوت، بين زن و مرد، با ايثار و گذشت، تعاون را در خانواده اجرايى كنيم تا به تفاهم و توازن كه خمير مايه موفقيت است برسيم و با تبادل انديشه و شور و مشورت در حفظ آن بكوشيم تا همواره طعم موفقيت را بچشيم./س

برچسب ها: چگونه ، خانواده ، خوشبخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.