در حال حاضر با توجه به افزايش حجم سرمايه گذاري در بخش صنايع نفت و گاز اين رقم در بخش گاز به 9 ميليارد دلار مي رسد.

جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: ميزان مصرف گاز در ايام گرم سال به يك چهارم مصرف در روزهاي سرد سال مي رسد كه سهم بخش خانگي از مصرف گاز بين 35 تا 37 درصد است.
اوجي ادامه داد: بيشترين ميزان مصرف گاز مربوط به حوزه هاي نيروگاهي، صادرات و تزريق گاز با رقم بالاي 420 تا 430 ميليون متر مكعب است.
مدير شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه هم اكنون سهم مصرف گاز در نيروگاه ها بين 140 تا 160 ميليون مترمكعب است تصريح كرد:‌ سهم بخش صنايع عمده از مصرف گاز 89 ميليون مترمكعب، صنايع غيرعمده 35 ميليون مترمكعب و جايگاه هاي سوخت 19 ميليوم مترمكعب است كه با اجراي تعميرات در حوزه پالايشگاه ها پيش بيني مي شود در زمستان امسال از نطر ميزان مصرف در بخش خانگي با هيچ كمبودي مواجه نخواهيم شد.
اوجي افزود: در بخش مصرف خانگي با توجه به اجراي طرح هدفمندي يارانه ها كه با همكاري خوب مردم در بخش مصرف گاز به مرحله اجراي گذاشته شد شاهد كنترل مصرف گاز خانگي از سوي مردم بوديم اما در بخش صنعت پيش بيني مي شود به علت افزايش رشد صنايع مصرف گاز در اين حوزه با رشد 10 تا 15 درصدي مواجه شويم.
* افزايش رشد صادرات گاز نسبت به واردات
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در ادامه با بيان اينكه طراز تجارت گاز ايران مثبت است اظهار داشت: هم اكنون رشد صادرات گاز كشور به ساير كشورها بيشتر از ميزان واردات است به طوري كه در آينده نزديك قرارداد صادرات روزانه 25 ميليون مترمكعب گاز با كشور عراق منعقد خواهد شد.
وي ادامه داد:‌ همچنين پاكستان خواهان افزايش صادرات گاز ايران از رقم 23 ميليون متر مكعب در روز به 30 ميليون مترمكعب شده است ضمن آنكه تركيه نيز خواهان افزايش و ادامه خريد گاز از ايران است.
* سرمايه گذاري 9 ميليارد دلاري در صنعت گاز
وي عنوان كرد: تاكنون در 2 سال اخير 9 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش صنعت گاز كشور در حوزه شركت هاي پالايشگاهي و خطوط انتقال گاز انجام شده كه بخش اعظم آن از طريق نظام بانكي و 25 تا 30 درصد باقيمانده از محل فاينانس هاي داخلي بوده است.
* تامين 75 درصد تجهيزات صنعت گاز در داخل كشور
مديرعامل شركت ملي گاز ايران درباره ميزان استفاده از تجهيزات در سال حمايت از توليد، كار و سرمايه ايراني در صنعت گاز گفت:‌ تا چند سال قبل بالغ بر 8 تا 9 هزار ميليارد تومان هزينه صرف خريد كالاهاي مورد نياز اين صنعت از محل خريد كالاهاي خارجي مي شد كه در حال حاضر رقم خريد كالاهاي خارجي در بخش صنعت گاز به كمتر از 600 تا 700 ميليون دلار رسيده است.
وي با تاكيد بر اين نكته كه 70 تا 75 درصد تجهيزات صنعت گاز توليد داخل است تصريح كرد:‌ در خصوص توليد تورب و كمپرسور به خودكفايي 100 درصد رسيده ايم كه اهميت توليد آن بعد از دانش هسته اي در دنيا رتبه دوم به خود اختصاص داده است.
در بخش توربين هم با رشد 80 درصدي توليدي اين محصول با رعايت استانداردهاي بالاي جهاني به خودكفايي رسيده ايم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار