این لکه ها که در اثر آسیب پوست و مهمتر از آن DNA و RNA پدید می آیند نوعی هشدار محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ لکه های قهوه ای مایل به زرد به دنبال فصل تابستان بر سطح پوست شما ظاهر می شوند.

براساس این گزارش این لکه ها که در نتیجه آسیب سلولهای پوستی و آسیب مولکول DNA و RNA پدید می آیند.

برای اولین بار مکانیزم التهابی این لکه های قهوه ای مایل به زرد بدین صورت توسط محققان شرح داده شده که این لکه ها پاسخ سیستم ایمنی و حفاظتی بدن نسبت به اشعه ماوراء بنفش (UV) خوشید است که در نتیجه آن RNA و تعدادی از رایج ترین سلولهای پوست به نام کراتینویست آسیب می بیند.

به گفته کارشناسان، این کشف ما را در از بین بردن جنبه های منفی این لکه ها و مهمتر از همه به برخی از روش های درمانی موثر برای بیماری های پوستی کمک می رساند.

به عنوان مثال، بیماری های مانند پسوریازیس با قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش درمان می شود اما اشکال عمده این درمان افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است.

محققان در حال تلاش برای بدست آوردن اثرات مفید درمان با اشعه UV بدون عوارض جانبی هستند.

محققان با انجام آزمایش بر روی موش و سلولهای پوست انسان کشف کردند که شکستگی اشعه ماوراء بنفش و دو لایه RNA در سلول، مخصوصا میکرو RNA که مولکولی است که به طور غیر مستقیم در تولید پروتئین ها درگیر است، می تواند به آنها کمک کند.

این RNA با تغییر در سلول روندی را شروع می کند که در نتیجه آن یک واکنش التهابی با هدف از بین بردن سلولهای آسیب دیده بوقوع می پیوندد.

پاسخ این آزمایش را می توانید بعد از حمام آفتاب و آفتاب سوختگی مشاهده کنید.
به طور معمول پاسخ التهابی مهم است چرا که شروع پروسه التیام زخم پس از مرگ سلولها را نشان می دهد.

در نتیجه این تحقیق، محققان می گویند قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش فرآیند ناقصی است که به ما این احتمال را می دهد که سلولهای سالم می توانند به سلولهای سرطانی تبدیل شوند، که این احتمال بیشترین احتمال ابتلا به سرطان پوست را در اختیار قرار می دهد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار