بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

آیه سوره بقره

*وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ*
*و برخی از مردمان گویند: ای پروردگار ما، ما را در دنیا نیکی عطا کن و در آخرت نیز ما را از خوبی ها و نعمت ها برخوزدار گردان و از عذاب آتش حفظ فرما*



*در قرآن دعاهای بسیاری آمده است که شاید جامع ترین همه آنها در همین آیه کوتاه عرضه شده است زیرا جمع بین حسنات دنیا و خوبی های آخرت و دوری از هر گونه رنج و عذاب، منتهای سعادت است عامه مردمان را و خاصان را نیز.

* حسنات دنیا بنا بر قول حکمای پیشین پنج موهبت است که عبارتند از: اول سلامتی جسم و روح، دوم نام نیک و محبوبیت، سوم ثروت، چهارم مقام و آبرو و حرمت و پنجم مرگ راحت در سنین پیری. اما حسنه آخرت یعنی لذات متعالی تر همچون لذت پادشاهی بر اقلیم خوبی و
 نیکویی و لذت نشستن بر عرش سلیمان دانایی و لذت رضایت وجدان و احساس شگرف توفیق در انجام وظیفه و از همه مهمتر لذت مصاحبت با فرشته زیبایی و الهه هنر.

* به حقیقت حسنات آخرت نصیب کسی مس شود که حسنات دنیا را در راه رسیدن به کمال معنوی خرج کند. بنابر این قول بسیاری از مردمان که می گویند خدایا ما را از لذات دنیا برخوردار کن و از لذت آخرت چیزی نمی جویند دعایی ناپخته و ناسنجیده است. زیرا حسنات دنیا در سایه پیروی حق حاصل می شود و آن پیروی، خود مایه حسنات آخرت نیز هست.

* حافظ نعمت دنیا و آخرت را نصیب عاشقان دانسته است:
فردا شراب کوثر و حور از برای ماست           وامروز نیز ساقی مهروی و جام می

* مولانا متن آیه را به صورت شعر در مثنوی درج  و شرح کرده است:
آتنا فی دار دنیانا حسن     آتنا فی دار عقبانا حسن
   راه را بر ما چو بستان کن لطیف      مقصد ما لطف خود ساز ای شریف 

* نیایش های ادب پارسی همه بیشتر روی در نعمتها و موهبتهای اخروی دارد و مقصود از لذت های دار عقبا لذتهایی است متعالی و پایدار که هم در این دنیا و هم در نشئه دیگر می توان از آنها برخوردار شد و اگر بعضی طعنه زده اند که اهل ایمان به خیال لذت عقبا دل خوش کرده اند و نقد را گذاشته و نسیه برگزیده اند از اشتباه ایشان است در معنی دار عقبا؛ که گمان می کنند تنها به زندگی پس از مرگ تعلق دارد. در حالیکه لذات معنوی و مینوی در همین دنیا برای خوبان نقد است و این لذات همه، محصول دوری از خودپرستی است که از آن به مستی تعبیر کرده اند:
ماییم در این گوشه پنهان شده از هستی      ای دوست رفیقان بین یک جان شده از مستی
(دیوان شمس)

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، کشکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار