اكسپوي 91 رويدادي ملي بوده و قابل مقايسه با رويدادهاي خصوصي نيست.

ناهيد رفيعي، هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره اكسپو 91 گفت: آثاري كه در اين نمايشگاه بزرگ فروش آثار هنري به نمايش گذاشته شده است آثار مناسبي است و در ميان آثار مي‌توان اسامي هنرمندان برجسته تجسمي كشورمان را مشاهده كرد.

وي گفت: اين امر نشان دهنده آن است كه برخي گالري و نگارخانه داران داراي مجموعه غني از آثار تجسمي هنرمندان ايران هستند.

رفيعي تصريح كرد: فروش آثار اكسپو مي‌تواند باعث گسترش هنرهاي تجسمي در بخش هاي مختلف و دستگاه هاي دولتي شود و البته منجر به افزايش فرهنگ ديداري نسبت به آثار تجسمي مي شود.

وي در ادامه گفت: اكسپو 91 نسبت به دو دوره گذشته موفقيت نسبي داشته است چرا كه در دوره هاي گذشته آثار به فروش نرفت و همان تعداد اندك هم به دليل نبود بودجه برگردانده شد.

اين هنرمند نقاش گفت: برگزاري اكسپو هر چند كه چندان فروش قابل توجهي نداشته باشد اما يك حركت در جهت توجه به هنرهاي تجسمي و در حقيقت پرداختن به شاخه هاي مختلف هنرهاي تجسمي خواهد بود.

وي در ادامه گفت: اين رويداد ملي مي‌تواند زمينه بسترسازي فرهنگ خريد آثار هنري را فراهم كند چرا كه تاكنون چندان شاهد خريد آثار هنري از سوي عموم مردم نبوده ايم.

رفيعي در ادامه با تاكيد بر اينكه از طريق اكسپو مي‌توانيم باعث گسترش مخاطبين هنري شويم، گفت: در رويدادهاي از اين دست اكسپو 91 يا نمايشگاه هاي دوره اي فروش آثار هنري مي‌توانيم عموم مردم را با هنرهاي تجسمي آشنا كنيم و هر زمان كه به اين نقطه رسيديم يعني در برگزاري نمايشگاههاي بزرگ فروش آ‌ثار موفق شده ايم.

وي درباره خريد دستگاه هاي دولتي گفت: متاسفانه در دوره گذشته دانشگاه هاي دولتي موظف به خريد نبودند و به دليل نداشتن بودجه آثار را برگرداندند در اين دوره هم كه زمان موظف بودن آن ها براي خريد آثار هنري مربوط به بودجه 90 است بنابراين به نوعي باز هم موظف به خريد نيستند.

اين هنرمند نقاش اظهار داشت: خريد دستگاه هاي دولتي از اكسپو 91 مي‌تواند نشانگر توجه مسئولين به بخش فرهنگ و هنر باشد.

وي گفت: در حقيقت ميزان سنجش اهميت دستگاه هاي دولتي به هنر با خريد از اكسپو 91 مشخص مي شود.

رفيعي خاطرنشان كرد: خريد آ‌ثار هنري از اكسپو 91 برگشت سرمايه به داخل كشور خواهد بود به جاي آنكه يك اثر هنرمند خارجي كه چندان شناخته شده نيست از يك كشور خريداري كنيم مي‌توانيم يك اثر ايراني از هنرمند برجسته ايراني خريداري كنيم بدون آنكه هزينه هاي هنگفتي را بابت خريد يك اثر خارجي صرف نمائيم.

وي در ادامه گفت: اين خريد به معناي حمايت از هنرمندان ايراني است كه البته باعث افزايش بيشتر آثار هنري نيز خواهد شد.

رفيعي گفت: اكسپو 91 را نمي‌توان با هيچ رويداد هنري كه از سوي بخش خصوصي برگزار مي شود مقايسه كرد چرا كه اين اتفاق يعني نمايشگاه فروش آثار هنري يك اتفاق ملي است كه در صورت موفقيت افتخار ملي محسوب شود اما برنامه ها و رويدادهاي هنري كه از سوي بخش خصوصي برگزار مي شود تنها از سوي عده اي خاص به انجام مي‌رسد كه البته در نهايت به  نفع همان عده خاص خواهد بود.

گفتني است، اكسپو 91 تا 25 تير در تالار وحدت ادامه خواهد داشت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار