رئيس سازمان جهادكشاورزي استان گفت:تمام اختيارات ستاد اجرايي توسعه بخش كشاورزي استان به ستاد هاي شهرستاني تفويض شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، محمديان  در جلسه ستاد توسع بخش كشاورزي ملكان گفت : اين اقدام در راستاي شتاب بخشيدن به توسعه بخش كشاورزي و ايجاد اشتغال بيشتر و نيز حل و فصل مسائل و مشكلات شهرستانها انجام شده است.

وي افزود: فلسفه وجودي ستاد توسعه بخش كشاورزي رونق كشاورزي و ايجاد اشتغال بيشتر براي روستاييان و باغداران و فارغ التحصيلان بخش كشاورزي است و بايد در اين سمت قدم برداشت.

محمديان از پرداخت 700 ميليارد تومان تسهيلات براي بخش كشاورزي استان طي7 سال گذشته خبر داد و گفت: بالغ بر 200 ميليارد اعتبار نيز براي 90 در نظر گرفته شده كه در صورت جذب اين مبلغ تسهيلات سال 91 بيشتر خواهد بود.

وي ادامه داد: سهم شهرستان ملكان از اين مبلغ 39 ميليارد تومان مي باشد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان در ادامه از طرح شناسنامه دار كردن گاوهاي شيري استان خبر داد و اظهار داشت اين طرح در راستاي پرداخت قانونمند تسهيلات و جلوگيري از خريد و فروش هاي مكرر اجرا شده است.

وي با اشاره به تاكيد استاندار استان مبني بر مشخص شدن حق آبه استان آذربايجان شرقي از زرينه رود تصريح كرد متاسفانه طي 15 سال گذشته حق آبه استان آذربايجان شرقي از زرينه رود مشخص نشده و اين امر بايد در جلسه شوراي برنامه ريزي روز 5 شنبه در شهرستان ملكان بررسي و در صورت لزوم از مسئولين امور آب استان آذربايجان غربي در اين جلسه دعوت شود.

محمديان همچنين به پخش اخبار شبكه سهند تبريز مبني بر بهره برداري از سد ليلان چاي ملكان در سال 92 اشاره كرد و گفت در صورت آماده بودن كانال هاي 1 و 2 سد ليلان چاي جهاد آماده رساندن آب به مزارع است.

وي در ادامه با بيان اينكه براي باغات قديمي امكان آبياري تحت فشار وجود ندارد بهتر است در اين باغات از لوله گذاري جهت آبرساني استفاده شود.

وي از برق دار كردن باغات داراي شرايط آبياري تحت فشار خبر داد و گفت اين كار از سياست هاي وزارت نيرو بوده و تاكيد استاندار اين اين است كه نبايد باغات باغاتي كه شرايط تحت فشار دارند بدون برق بمانند.

وي با بيان اينكه در سال 91 كنتور 1500 كنتور حجمي هوشمند در استان نصب خواهد شد خواستار همكاري باغداران استان در اين خصوص شد.

وي همچنين با اشاره به دستور وزير جهادكشاورزي در بهمن ماه 89 در خصوص حل و فصل اراضي مورد اختلاف به نفع باغداران واقعي خبر داد و اظهار داشت: تاكنون بالغ بر 704 پلاك در استان مشخص شده و در صورت قصور شهرستان ها رئيس جهاد شخصا پاسخگو خواهد بود.

وي افزود: خوشبختانه پلاك هاي ملكان ارسال شده است.

وي ادامه داد:در اين طرح اراضي ملي به اراضي غير ملي تغيير و توسط ارگانهاي زيربط به واجدين شرايط واگذار شود به شرطي كه پرونده آن دسته از اراضي كه در دادگاهها منجر به صدور حكم نشده باشد.

در ادامه جلسه نماينده مردم ملكان از وجود 1500 پرونده اختلاف اراضي در دادگستري اين شهرستان بشدت انتقاد كرد.

شهروز افخمي افزود: از سالها پيش 1500 پرونده اختلاف اراضي مابين منابع طبيعي و كشاورزان در دادگستري ملكان مفتوح است اين درحالي است كه سابقه فعاليت برخي از كشاورزان در زمين ها بالغ بر 15 سال مي باشد.

وي در ادامه خواستار اجراي طرح كمربند سبز در ملكان شد و گفت اين طرح در راستاي توسعه بخش كشاورزي منطقه بايد اجرايي شود.

نماينده مردم ملكان همچنين بر تشكيل صندوق توسعه بخش كشاورزي در ملكان تاكيد كرد و گفت مسئولين شهرستان ملكان در صورت تصويب اين طرح اماده تامين اعتبار اوليه اين صندوق هستند.

وي همچنين خواستار ساماندهي چاه هاي غيرمجاز شد و اظهار داشت: بالاي 90 درصد چاه ها قبل از 85 و 50 درصد اوايل انقلاب احداث شده و نقش عمده اي در آبياري باغات داشته اند.

در ادامه جلسه فرماندار ملكان نيز از تصويب 366 طرح با اعتباري بالغ بر 300 ميليارد ريال در جلست ستاد اجرايي توسعه بخش كشاورزي ملكان خبر داد و گفت اين طرحها در بخش هاي باغباني – زراعت – آب و خاك – دام و طيور – تبديل انگور از روش سنتي به روش روسيمي و گلخانه اجرا خواهند شد.

وي افزود: تسهيلات طرحهاي زير 300 ميليون ريال در شهرستان پرداخت و تسهيلات بالاي 300 ميليون ريال پس از تصويب ستاد اجرايي استان پرداخت خواهد شد.

وي داشتن بدهي معوقه برخي از متقاضيان را يكي از مشكلات اين شهرستان دانست و گفت اين مسئله بايد مورد بررسي قرار گرفته و براي آن چاره انديشي شود.

وي از واگذاري مجتمع گلخانه اي به افراد واجد شرايط خبر داد و گفت اين مجتمع بايد به محلي براي ايجاد اشتغال به فارغ التحصيلان كشاورزي و افراد ديگر تبديل شود. /س

برچسب ها: پرداخت ، کشاورزی ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.