پیشکسوت ورزش های زورخانه ای و باستانی گفت: خراسان رضوی یکی از پیشتازان پرورش مرشد در سطح کشور است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، حسین دلخوش با بیان این مطلب افزود: امروزه با گرایش تعداد زیادی از نسل جوان استان برای فراگیری مرشدی، شاهد گسترش این ورزش از خراسان رضوی در سطح کشور هستیم.

دلخوش در مورد مرحله نهایی چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران که در شهرستان سبزوار در حال برگزاری است، عنوان کرد: برگزاری چنین برنامه هایی از سوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی برای پرداختن به مبحث مرشدی ورزش های پهلوانی و زورخانه ای فراهم کرده است.

وی با بیان این که ورزش پهلوانی و زورخانه ای، ضرب و خواندن، معنویت، اجرای سنت و مسائل مذهبی را به طور یکجا در خود جمع کرده است، گفت: این ورزش یک ورزش ملی است؛ بنابراین می بایست حافظ و میراث دار آن بود و در راستای اشاعه آن در میان جوانان بیش از گذشته تلاش کرد.

پیشکسوت ورزش های زورخانه ای و باستانی افزود: شاید ورزشکاران کشورهای دیگر در اجرای حرکات ورزشی این رشته، تخصص بیشتری نسبت به ورزشکاران ما داشته باشند ولی به علت وجود شاعران بزرگ و نامی ایرانی همچون حافظ و مولوی مرشدان کشورمان توانمندی های بیشتری دراین حوزه نسبت به سایر کشورها دارند.  

دلخوش افزود: در حال حاضر از سوی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی به عنوان مرشد به منظور آموزش و رونق این ورزش به کشورهایی همچون ایتالیا، انگلیس و فرانسه اعزام شده اند.

وی در ادامه با اشاره به حضور اساتید ورزش های زورخانه ای و باستانی در استان همچون مرحوم حسین ترشیزیان و سیدمهدی ببرحسینی در مقام مرشدی، اظهار داشت: این افراد جزء کهنه سواران و نوابق مرشدی کشور محسوب می شوند که می بایست قدردان وجود آنان بود و بهره لازم را از منش و تخصص آنان برد.

پیشکسوت ورزش های زورخانه ای و باستانی با اشاره به ارتباط خوب پیشکسوتان عرصه مرشدی با جوانان تازه وارد به این ورزش، گفت: احترام به پیشکسوت رکن اصلی این ورزش به حساب می آید و خوشبختانه روابط دوستانه و علی گونه ای بین پیشکسوتان و جوانان ورزش های زورخانه ای وجود دارد./س
برچسب ها: اجرای ، حرکات ، ورزشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.