آغاز دهه غبار روبی و تكریم مساجد از بیستم تیر ماه، زمینه ایی برای بزرگداشت ارزش های دینی و اسلامی است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن  بیستم تیر ماه آغاز دهه تكریم و غبار روبی مساجد است. این دهه همزمان با پایان یافتن ماه شعبان و آغاز ماه مبارك رمضان و ماه میهمانی خداوند آغاز می شود چرا كه این ماه مبارك بهترین فرصت برای مسلمانان جهان است تا با حضور فعال تر در سنگر مقدسی چون مسجد، گوهر گران بهای دین مبین اسلام را حفظ و زنده نگاه دارند.

مسجد خانه ارجمندی است كه خداوند به بزرگ داشت آن فرمان داده است. احترام و بزرگ داشت مسجد، تعظیم شعایر الهی، و تلاش در راه عمران، آبادانی و پاكیزگی آن، نشانه ایمان به خداوند متعال است.

از نگاه ائمه اطهار (ع)، مسجد مهمان سرای خداست. خداوند مهربان بندگان خود را به خانه خویش دعوت كرده تا با بهترین هدایا از آنان پذیرایی كند. این مكان نورانی، مردمی ترین پایگاه بندگان صالح خداست كه در طول قرن ها، به عنوان مدرسه تزكیه، محل تعلیم و عرصه رشد و تعالی انسان های خداجو بوده است.

حفظ و پاكیزگی مساجد، بزرگ داشت ارزش های دینی و اسلامی است و هرگونه كوتاهی در این زمینه، بی احترامی به مقدس ترین مكان ها به شمار می آید.

انسان هایی كه به پاكیزه ساختن و نگاه داشتن خانه خدا مبادرت می ورزند، نزد صاحب خانه، پروردگاری كه به پاكیزگی امر نموده و نظافت را دوست دارد، اجر و پاداشی خاص دارند.

در برخی از احادیث، بر ضرورت و اهمیت پاكیزه ساختن مساجد تأكید بسیار شده كه می توان با مطرح ساختن آن، بسیج عمومی از مومنان را برای مشاركت و بهره گیری از این پاداش بی پایان الهی انتظار داشت.

امام جمعه موقت شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با اشاره به غبار روبی بیش از 100 مسجد شهرستان دماوند همزمان با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان اظهار داشت: غبارروبی مساجد و تكایا همزمان با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان یك حركت بزرگ و ارزشمند است كه شایسته است با مشاركت مردمی زمینه استقبال از ماه مبارك رمضان برای فراهم كردن مراسم عبادی این ماه نورانی را فراهم سازیم.

حجت الاسلام 'محسن كرمانی' با اشاره به حضرت ابراهیم و اسحاق (ع) به عنوان خادمان مسجد، افزود: یكی از افتخارات حضرت ابراهیم و فرزند ایشان حضرت اسحاق (ع) خادمی مسجد بود زیرا همواره در تمامی شرایط مسجد را برای نمازگزاران فراهم می كردند و در خدمت مسجد بودند.

وی با اشاره به سفارش قرآن كریم درباره پاكیزگی مساجد افزود:‌ خداوند در آیاتی از قرآن به حضرت ابراهیم (ع) و مومنان سفارش به تطهیر مساجد كرده است و خوشبختانه این امر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان سنتی حسنه اجرا می شود.

این مقام مسوول مسجد را مقدس ترین مكان بر روی كره خاكی دانست و بیان داشت: در روایات بسیار آمده است همانطور كه در تاریخی شب، ستارگان برای موجودات زمینی می درخشند، مساجد نیز برای فرشتگان و آسمانیان همچون نقطه هایی نورانی می درخشند.

امام جمعه موقت دماوند مسجد را خانه امن الهی عنوان و خاطرنشان كرد: مسجد از آن خداوند متعال است و كسی مساجد را بنا می كند كه ایمان به خداوند منان داشته باشد و در این میان مسجدی ارزشمند است كه بر اساس تقوا بنیان شود و در این شرایط است كه نام خدا به آسمان می رسد.

وی به داشتن مساجدی پویا و فعال به ویژه در ماه مبارك رمضان تاكید كرد و گفت: از مساجد به عنوان پایگاه های فرهنگی و اجتماعی بسیار استفاده كنید زیرا مسجد یك مكان راهبردی در این زمینه است.

كرمانی در ادامه مسجد را تراز اسلام دانست و افزود: اگر امروز شئونات اسلامی در جامعه معنا دارد، اگر قرآن و سنت، اصل و اساس دین است، اگر فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه حفظ و ماندگار شده از مسجد آغاز گردیده كه شایسته است ارزش این مكان مقدس را بیش از پیش ارج نهیم.

این مسوول ادامه داد: ایام غبارروبی مساجد باید فرصتی برای تكریم مساجد باشد و تلاش شود كه در این ایام جایگاه مساجد به صورت مطلوب تر مطرح شود تا در زمینه فرهنگ سازی مسجدی تراز اسلامی، گامی ارزشمندتری برداشته شود./س  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.