احساس مي‌كنم فيلمبرداري روي دست به انتقال حس واقعي به بيننده توسط حركت دوربين كمك مي‌كند.

فرشاد گل سفيدي فيلمبردار و تصويربردار سينما و تلويزيون در مصاحبه با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران درباره نقش فيلمبرداري در ارتقا كيفيت فيلم اظهار داشت: مهم ترين عاملي كه مي‌تواند در فيلمبرداري خوب و با كيفيت اثر مطلوب و نامطلوب داشته باشد فيلمنامه است كه به نظر من 80 درصد روي كيفيت فيلم تاثير مطلب دارد من به عنوان يك فيلمبردار اگر بتوانم با قصد ارتباط برقرار كنم و از آن انرژي بگيرم به نحو احسنت كار فيلمبرداري را  انجام مي‌دهم.

وي در ادامه افزود: در خيلي مواقع برايم پيش آمده كاري را انجام دهم كه صدابرداري يا فيلمنامه خوب نداشته و با اينكه براي كار خيلي زحمت كشيدم نتوانستم كار را به صورت مطلوب در بياورم زيرا كه همه عوامل همانند زنجيروار به هم وابسته است و مي‌تواند در دنياي فيلمبرداري تاثير گذار باشد.

گل سفيدي ادامه داد: به طور مثال سريالي را به نام "هويت" به كارگرداني مهدي ودادي كار كردم كه فيلمنامه خوبي نداشت كه من با تكنيك هيا خاصي سعي كردم به نحوي فيلمبرداري كنم كه ضعف فيلمنامه ديده نشود و تا حدودي هم موفق بودم اما در اين ميان هم مي‌توانم از فيلمنامه و ديگر عوامل سريال تلويزيوني تا ثريا ياد كنم كه با فضاسازي خوبي كه داشت يكي از بهترين كارهاي من بود.

گل سفيدي درباره استفاده فيلمبردار از هنر فيلمبرداري و تصويربرداري در ساخت فيلم عنوان كرد: همان طور كه گفتم اينكه يك فيلمبردار بتواند هنر مختص فيلمبرداري خود را به معرض نمايش بگذارد بايد همه عوامل از جمله فيلمنامه كار خود را به خوبي انجام دهند در اين صورت است كه هنر فيلمبرداري ديده مي شود.

اين تصوير بردار كشور اظهار داشت: من به شخصه هنر خودم را در فيلمبرداري روي دست به نحو احسنت به نمايش مي‌گذارم و احساس مي‌كنم اين نوع فيلمبرداري به انتقال حس واقعي به بيننده توسط حركت دوربين، صداي نفس فيلمبردار و تكان تكان خوردن هاي فيلمبردار كمك مي‌كند.

وي درباره حد امكانات و مشكلات فيلمبرداري در عرصه سينما اظهار داشت: ما مشكل تجهيزات نداريم چون روز به روز تجهيزات تخصصي در سينماي ايران در حال پيشرفت است، مشكلي كه در حال حاضر با آن مواجه هستيم نداشتن نيروي تخصصي در عرصه فيلمبرداري است و از ديگر مشكلات نداشتن وقت كافي براي انجام كار است كه در بهتر ارائه كردن كار فيلمبرداري تاثيرگذار است.

گل سفيدي درباره جريان ارتباط فيلمبردار با كارگردان و حد استفاده از سليقه كارگردان در فيلمبرداري بيان كرد: به طور معمول در جلسه اولي كه براي آشنايي با عوامل و كارگردانان ايجاد مي شود سعي مي‌كنم با كارگردان ارتباط برقرار كنم اگر موفق بودم كه با انرژي شروع به انجام كار مي‌كنم، اگر موفق نشدم رابطه مطلوبي با كارگردان برقرار كنم و اختلاف نظر بين ما شديد بود سعي مي‌كنم با گفتگو به تفاهم برسيم و اگر باز ناموفق بودم به طور قطع كار نخواهم كرد.

وي تاكيد كرد: انرژي كارگردان و ميزان تفاهم نظر و سليقه برايم حائز اهميت است در يكي از آثارم به دليل اختلاف نظر شديدي كه با كارگردان داشتم 3 ماه زجر كشيدم ولي كار را ترك نكردم، ولي پس از اتمام كار ديگر با آن كارگردان كار نكردم./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار