دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت: روابط سیاسی ایران با اقلیم کردستان عراق مطلوب است و حجم همکاری‌های اقتصادی نیز باید افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، حسن کاظمی‌قمی در بازدید از روند توسعه و ساماندهی پایانه مرزی تمرچین اظهار داشت: چشم‌انداز روابط تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان و کشور عراق مثبت و روشن است.

وی افزود: برای توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق باید برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد و موانع و مشکلات گسترش همکاری‌ها رفع شود.

کاظمی‌قمی اضافه کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه صادرات و همکاری‌های اقتصادی با اقلیم کردستان عراق توجه به مسائل مرزی، توسعه پایانه‌ها، تجهیز گمرکات و گذرگاه‌های مرزی است.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق همچنین به توافقات اقتصادی اخیر جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این توافقنامه‌ها روند سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو طرف افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر ساماندهی مرز تمرچین پیرانشهر تصریح کرد: عملیات طرح ساماندهی مرز رسمی تمرچین در مرز ایران و عراق باید با سرعت اجرا شود.

کاظمی‌قمی تصریح کرد: تجهیز این پایانه مرزی در افزایش مبادلات اقتصادی ایران و عراق به ویژه اقلیم کردستان موثر است.

به گفته وی، تجهیز و گسترش فعالیت مرز تمرچین می‌تواند نقش موثری در افزایش مبادلات اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی دو کشور ایفا کند.

فرماندار پیرانشهر نیز در این بازدید گفت: عملیات احداث ساختمان پایانه مرزی تمرچین از 55 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

اروج مجاهدی افزود: تاکنون برای احداث این ساختمان بیش از 17 میلیارد ریال هزینه شده است و تا پایان مهر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: حدود 96 هزار تن انواع کالا به ارزش حدود 46 میلیون دلار میزان صادرات سه ماه نخست امسال از مرز تمرچین است.

به گفته مجاهدی، این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 63 درصد رشد دارد.

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت اتمام هر چه سریع‌تر طرح احداث پایانه مرزی تمرچین و بزرگراه پیرانشهر - نقده گفت: با توجه به اتمام فاز اول طرح ساماندهی پایانه مرزی تمرچین طی سال گذشته و برنامه‌ریزی برای اتمام مرحله دوم عملیات ساخت و توسعه این مرز تا پایان امسال امیدواریم با افتتاح این فاز از طرح ساماندهی، سطح کیفی خدمات در مرز تمرچین ارتقا یابد.

رسول خضری با بیان اینکه پایانه‌های مرزی بستر توسعه اقتصادی و دستیابی به زمینه‌های توسعه پایدار از طریق جابه‌جایی کالا و مسافران بین‌المللی هستند، افزود: بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی در مبادی ورودی و خروجی در افزایش تعاملات با کشورهای همسایه، ایجاد اشتغال پایدار، رشد درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی تاثیر بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: این مرز در مقایسه با سایر مرزهای استان از جایگاه خاصی برخوردار بوده؛ به طوری که با وجود محدودیت در ساخت‌ و سازها و موقعیت جغرافیایی، روزانه پذیرای حجم زیادی از ناوگان حمل و نقل مسافری و باری است.

خضری تصریح کرد: برای تغییر مسیر انتقال کالاهای ترانزیتی به کشور عراق از طریق مرز تمرچین اقدامات زیادی انجام شده است که حفظ این جایگاه و ارتقای آن باید در اولویت کاری همه مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط باشد./س

برچسب ها: ایران ، اقتصادی ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.