پرونده هسته اي ايران آزمون مهمي براي قضاوت در مورد صحت و سقم شعارهاي "اولاند" و سوسياليست هاي فرانسه درباره ميزان استقلال آنها از امريکا و صهيونيسم است.

حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران:

پس از پيروزي فرانسه "اولاند" نامزد حزب سوسياليست در انتخابات رياست جمهوري فرانسه و بازگشت سوسياليست ها پس از 17 سال به عرصه قدرت اين کشور، گمانه زني هاي زيادي درباره تغيير سياست هاي داخلي و خارجي فرانسه به وجود آمد.

وابستگي بيش از حد رئيس جمهور سابق نيکلا سارکوزي به سياست هاي آمريکا و لابي صهيونيستي موجب شده بود تا حکومت فرانسه به عنوان يکي از گروگان هاي در دست آمريکا و صهيونيسم درآيد و در پرونده ي هسته اي ايران نيز همصدا با آن با ملت ايران دشمني ورزد.

بنابراين اولاند و حزب سوسياليست فرانسه وعده ي تغيرات و اصلاحات گسترده را در اوضاع داخلي و سياست هاي خارجي خود دادند که اين مورد اخير ( سياست خارجي) در گام اول بخصوص در مورد پرونده هسته اي ايران، به آزمون قضاوت گذاشته شد.

از آنجايي که فرانسوا اولاند براي جلب اعتماد مردم حاضر است راههاي نرفته در سياست خارجي فرانسه را امتحان کند مي توان پيش بيني کرد اين سوسياليست تازه کار در قبال مذاکرات هسته اي ايران حرف تازه اي داشته باشد.

سفرمايکل روکارد، نخست وزير سابق سوسياليست فرانسه به ايران اندکي پيش از پيروزي رئيس جمهور سوسياليست فرانسه اين نويد را مي دهد تا رهبري تازه کار از دنياي غرب هم پيمانان خود را براي مصالحه با ايران اماده کند.

در اين باره بايد خاطر نشان کرد نفت ايران جنبه ي تاثير گذار ديگر اين تصميم گيري است که موفقيت جمهوري اسلامي ايران در صادرات نفت بعد از اعلام تحريم ها نظر آژانس بين المللي هسته اي را نرم تر کرده است.

چهارشنبه گذشته شاهد ديدار سفير ايران در پاريس با رئيس جمهور فرانسه بوديم که در اين ديدار اولاند رئيس جمهور فرانسه تاريخ، تمدن، جايگاه و نفوذ کشورمان را مورد اهميت قرار داد.

در اين ديدار اولاند با اشاره به سياست کلي فرانسه در مقابله با اشاعه هسته اي اظهار داشت: ما مذاکرات هسته اي را با دقت و بدون زير سوال بردن استقلال ملي شما دنبال مي کنيم.

وي در ادامه افزود: ما براي استقلال کشورمان جنگيده ايم و براي حفظ آن هوشيار و حساس هستيم و به کشورهايي که همين ديدگاه را در مورد استقلال خود دارند کاملا احترام مي گزاريم.

اين در حالي است  که با نگاه به مصاحبه  چندي پيش اولاند موضع او کاملا معلوم مي شود، او در آن مصابحه صراحتا گفت که با سياست هاي دولت مرکزي سارکوزي در قبال ايران مشکلي ندارد و از  نظر او تحريم ها تازماني که نياز باشد تشديد شوند.

اين سوال باقي مي ماند که ما تا کجا بايد در ادامه اين پروژه هسته اي دنبال اظهارات ضد و نقيض غربي ها باشيم و به خود اميدواري دهيم که تغيير دولت ها موجب تقويت موضع مادر مذاکرات خواهد شد؟

تجربه نشان داده که روي کار آمدن سوسياليست ها و هرگونه گرايش سياسي در صحنه ي کشور هاي غربي، تفاوت ماهوي در قبال کشور هاي غربي از جمله ايران نداشته زيرا معمولا لابي هاي صهيونيستي در حکومت هاي غربي بخصوص اروپايي تاثيرگزارند.

لذا پرونده هسته ايران آزمون مهمي براي قضاوت در مورد صحت و سقم شعارهاي فرانسوااولاند و سوسياليست هاي فرانسه درباره  ميزان استقلال آنها از آمريکا و صهيونيسم است ./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار