همنشینی مسحوركننده غول منظومه خورشیدی یعنی سیاره برجیس (مشتری) با ماه قد خمیده امشب در آسمان ایران قابل رویت است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بعد ازگذشت 40 روز از آخرین گذر زهره از مقابل خورشید، صبح روز 25 تیر ساعاتی پیش از طلوع خورشید، دومین پدیده مهم نجومی یعنی اختفای ماه و مشتری رخ خواهد داد. این اختفا در بیشتر اروپا و بخش هایی از آسیا و از جمله ایران قابل رویت خواهد بود. البته به دلیل این که این پدیده زمانی در ایران رخ می دهد که هوا گرگ و میش است، کار رصد سخت تر خواهد بود.

حدود ساعت 3 بامداد یكشنبه 25 تیر همزمان با طلوع هلال ماه و در فاصله بسیار نزدیك به آن ( 1/0 درجه ) در صورت فلكی سنبله و پایین تر از خوشه زیبای پروین، همنشینی مسحوركننده غول منظومه خورشیدی یعنی سیاره برجیس (مشتری) را با ماه قد خمیده كه در فاز روشنایی 15 % قرار دارد، مشاهده خواهید كرد.


زمان شروع اختفا نیز از 5:48 تا 6:55 صبح است. آغاز اختفای اقمار مشتری با ماه(اروپا 5:41- یو 5:45- گانمید5:56- کالیستو 6:02) در هر صورت بهترین مکان برای رصد اختقا، غرب و شمال غرب کشور است که خورشید دیرتر طلوع می کند. زمان طلوع خورشید هم 6:00 صبح است.


کشورهایی که درآنها اختفا قابل رویت خواهد بود

درحالت کلی اگر جرمی نجومی که قطر ظاهری نسبتا بزرگی دارد ـ مثل ماه یا سیارات ـ در مسیر خود از مقابل جرم نجومی دیگری با قطر ظاهری کوچکتر عبور کند، به طوری که جرم دوم کاملا پشت جرم اول پنهان شود، می گوییم اختفا رخ داده است.

در اختفا باید قطر ظاهری جسم پوشاننده (یا به عبارت دیگر جرم نجومی نزدیک تر) از جسم پنهان شده (جرم نجومی دورتر) بزرگ تر باشد. به عنوان مثال، اگر ماه با قطر ظاهری بزرگتر، از کنار سیاره مشتری عبور کند و آن را بپوشاند می گوییم اختفا روی داده است.


اختفاء ماه و مشتری/ 7 دسامبر 2004

اختفا پدیده مهمی است. اخترشناسان با مشاهده اختفای ستاره ها پشت سیاره ای خاص، غلظت و ترکیبات اتمسفر سیاره را اندازه گیری می کنند .

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: اختفا ، نجوم ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار