جامائیکا یکی از کشورهای موفق در رشته دو و میدانی است که توانسته موفقیت‌های زیادی در رقابت‌های جهانی و المپیک بدست آورد.

    به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، بیش از یک میلیارد نفر بیننده تلویزیون در شبی به یادماندنی یکی از جالبت‌ترین مسابقه‌های دو و میدانی المپیک پکن را تماشا کردند و دیدند چگونه یک جوان از جزیره‌ای در منطقه کارائیب که فقط 2.5 میلیون نفر جمعیت دارد مسابقه دوی 100 متر را فتح کرد و رکورد جهانی جدید 9.69 ثانیه را بدست آورد به دنبال این پیروزی بزرگ در کینگستون و دیگر جاهای جامائیکا مردم شادی کردند و جشن بزرگی آغاز شد.

 ** سال 1948 آغاز موفقیت جامائیکا در رشته دو و میدانی
 
ساکنان جامائیکا به مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلیس و بسکتبال NBA علاقه زیادی دارند و این 2 رویداد اغلب بینندگان ورزش دوست را جذب می‌کند می‌توان گفت لیگ برتر انگلیس و NBA پر بیننده‌ترین برنامه های ورزشی در جامائیکا هستند، اما وقتی قهرمانان دوهای سرعت این کشور در مسابقه‌ای بین‌المللی شرکت می‌کنندمسابقات آنها پربیننده‌ تر و به عبارتی شماره یک می‌شود.

سنت جامائیکا در موفقیت جهانی در دوهای سرعت از سال 1948 آغاز شد، در المپیک 1948 آرتورونیت‌ مدال طلای زمانیکه یوسین بولت در مسابقات جایزه بزرگ نیویورک جامائیکا بازگشت استقبال گرم و با شکوهی از او شد، بروس گولدنیگ نخست وزیر جامائیکا در پای پلکان هواپیما انتظار او را می‌کشید و درسالن فرودگاه صدها نفر باشاخه‌های گل بولت را در میان گرفتند. چنین استقبال گرمی به این علت بود که بولت رکورد جهانی جدید 9.72 ثانیه را برای دو 100 متر ثبت کرده بود، رکوردار قبلی جهان هم یک جامائیکایی به نام آسفاپاول بود.

 اقتدار بولت در پکن مدال بولت در دوی 100 متر المپیک پکن،‌چهل و سومین مدال دو ومیدانی کاران جامائیکا در المپیک بودکه چهل ودو تای آنها در مسابقه‌های پیست بدست آمده بود و همه این مدال‌ها به جز یکی در دوهای 400 متر یا کمتر از آن بود اما جامائیکا تا المپیک پکن همواره در آرزوی مدال طلای دوی 100 متر بود. البته پیش از این جامائیکایی‌ها در المپیک مدال طلای 100 متر را برده بودند کانه با پرچم جامائیکا، لینفور دکریستی و دو نوال بیلی به ترتیب در المپیک‌‌های 1992و 1996 قهرمان دوی 100 متر شدند که اصلیت جامائیکایی داشتند و مردم این کشور منطقه کارائیب از پیروزی آنها شاد شدند و احساس غرور کردند خانواده این 2 دونده نامدار در زمان خردسالی آنها به انگلیس و کانادا مهاجرت کرده بودند یک نکته جالب دیگر اینکه بن جانسون دونده جنجالی که در المپیک 1998 مسئول فاتح مدال طلای دوی 100 متر شد ورکورد جهانی را در روز مسابقه زد متولد جامائیکاست که به علت استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز، 3 روز پس از فینال سئول مدال طلایشرا پس گرفتند و به کارل لوئیس دادند که در مسابقه دوم شده بود.

سنت 60 ساله دوندگان جامائیکایی در کسب مدال المپیک ریشه در زمان‌های دورتر دارد در آن زمان انلگیسی‌ها در مسابقات مختلفی رادر جامائیکا ترتیب می‌دادند که یکی از آنها بازی‌های سالانه دانش آموزان بود در این بازی ها مسابقات دو ومیدانی دبیرستان‌ها با نظم و اعتبار زیادی برگزار شد. اولین دوره آن در سال 1910 برگزار شد.

 این مسابقه‌ها کم کم به بزرگترین رویداد ورزشی سالانه جامائیکا تبدیل شد و در آن حدود 2 هزار ورزشکار شرکت می‌کردند و مسابقات را هر روز 3 هزار نفر تماشا میکردند نکته جالب اینکه بلیط مسابقات خیلی زود به فروش می‌رسید علاقه مندانی که پشت در ورزشگاه می‌ماندند مجبور به تهیه بلیط از بازار سیاه میشدند و از همان زمان دانش‌آموزان جامائیکایی علاقه ویژه‌ای به دو ومیدانی پیدا کردند.

آنها تحقق آرزوها و آرمان‌های خود را در این ورزش جستجو میکردند، کودکان این کشور از 5 سالگی در مسابقات دوی سرعت شرکت می‌کنند. در نقاط مختلف جامائیکا این مسابقات برگزار می‌شود اگر به جامائیکا سفر کنید و هر جا زمین بازی را در این جزیره ببینید مشاهده خواهید کرد کودکان و نوجوانان مشغول دویدن هستند و با هم مسابقه می دهند رویای آنها قهرمانی در بزرگسالی است یکی از مردانی که برای پیشرفت دو و میدانی جامائیکا تمام عمر و زندگی اش را وقف کرد نورمن مانلی نام داشت. به احترام او و برای تجلیل از جایگاهش در ورزش و کشور جامائیکا نامش را بر فرودگاه بین المللی این کشور گذاشتند، مانلی در سال 1911 قهرمان مواد 100 و 200 متر جامائیکا شد و مجوز حضور در بازی های المپیک 1912 را به دست آورد بعدها به دانشگاه آکسفورد رفت و پژوهشگر ورزش در این دانشگاه شد او ماحصل کار خود را به جامائیکا برد و بنیاد رشد و گسترش دو و میدانی در این کشور را گذارد.

*یک میلیون دلار در آمد سالانه

مسابقات قهرمانی دو و میدانی جامائیکا همواره با هیجان زیادی همراه است تماشاگران هر سال به ورزشگاه می روند تا ببینند تازه ترین استعداد های دوهای سرعت این کشور چه کسی یا چه کسانی هستند، در دهها سال وقتی این مسابقه ها برگزار می شود مربیان از دانشگاه های آمریکا به جامائیکا می رفتند تا پس از مشاهده مسابقات چهره های مستعد را با پول مختصری جذب کنند. البته به آنها بورسیه تحصیلی پیشنهاد می کردند خیلی ها برای استفاده از بورسیه و فرصت یافتن برای شرکت در مسابقات بین المللی به پیشنهاد مربیان خارجی جواب مثبت می دادند که حالا وضع فرق کرده و دوندگان سرعتی جامائیکا توجیح می دهند در کشورشان بمانند مثلاً برای دونده بزرگی چون یولیسن بولت این امکان وجود دارد که در جامائیکا بماند و آنجا تمرین کند یا به اروپا برود و در لیگ طلایی فدراسیون جهانی دو و میدانی یا مسابقات جایزه بزرگ شرکت کند و سالانه بیش از یک میلیون دلار به دست آورد، بولت با وفادار ماندن به گلن میلز مربی اش ترجیح داده در جامائیکا ماندگار شود و در کنار آسفاپاول رکورددار سابق دوی 100 متر جهان تمرین کند همین سبب شده تا نوجوانان و جوانان دونده در جامائیکا انگیزه و روحیه بیشتری برای تمرین پیدا کنند این 2 دونده به همراه مربیانشان سعی می کنند سطح دوهای سرعت در کشورشان را بالا ببرند رئیس بخش ورزش دانشگاه فناوری جامائیکا تحقیقی را در خصوص علت موفقیت امروزی کشورش انجام داد که به نتایج جالبی دست یافته است.

براساس این نتایج بذر موفقیت امروزی کسانی چون بولت در المپیک، 30 سال پیش ریخته شد آن زمان مسئولان ورزشی این کشور یک برنامه ریزی جدید را طراحی کردند که براساس آن مهاجرت دوندگان نوجوان و جوان جامائیکا به آمریکا متوقف می شود در مسابقات دانش آموزی دونده های با استعداد شناسایی می شوند و تحت تمرینات ویژه قرار می گرفتند اکنون براساس همان برنامه که به شکل پیشرفته و امروزی در آمده 300 دونده سرعتی با حمایت مالی یک شرکت بزرگ به تمرینات اساسی و منظم مشغولند.

فیتز کوسمن یکی از اعضای گروه مربیان بولت اعتقاد دارد جامائیکا بهترین امکانات و تسهیلات را برای دوندگان ندارد و علت اصلی توفیق جهانی دوندگان ما کار سخت و مداوم، انگیزه بالا و اعتماد به نفس آنها است ما کشوری کوچک و فقیریم اما خود را باور می کنیم. در خصوص حکومت دوندگان جامائیکا در دوهای سرعتی در سال های اخیر نظریه های بحث بر انگیزی مطرح شده است عده ای می گویند آنها از لحاظ ژنتیکی سرعت دارند که علتش تجارت بوده در سال های دور بود برده های سیاه پوست آفریقا که  بیشتر جامائیکایی های امروز بودند مجبور بودند برای حمل بار و کارهای دیگر سریع بدوند و از قدرت بدنی خود استفاده کننده عده ای دیگر اصرار می کنند که دوندگان جامائیکایی دوپینگ می کنند./ق
برچسب ها: بولت ، جاماییکا ، اقتدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۶
بیشتر همون زنتیک در دونده های افریقایی عامل مهمتری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۶
بیشتر همون زنتیک در دونده های افریقایی عامل مهمتری است
آخرین اخبار