به گزارش
سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور،
عليرضا پناهي مجري طرح آزادراه كنارگذر شمالي مشهد با اعلام اين مطلب گفت:
با تأمين اعتبار اين پروژه از محل طرح ملي مهر ماندگار مراحل اجرايي آن
سرعت قابل ملاحظهاي گرفته است،تا جايي كه اين پروژه اكنون در مرحله
انتهايي و اجراي مبلمان است و تابستان امسال افتتاح ميشود.
پناهي در خصوص لزوم اجراي اين پروژه افزود: به دليل جذابيت توريسم مذهبي
مشهد مقدس و رشد سريع اين شهر و همجواري استان خراسان رضوي با كشورهاي
تركمنستان و افغانستان، واحد مطالعات وزارت راه و شهرسازي توسعه راههاي
مواصلاتي اين شهر را در الويت قرار داده است. سرويس دهي مطلوب براي زائران و
تعيين مسير مناسب براي ترانزيت كالا از كناره خارجي شهر در اين پروژه
تعريف شده است.
وي آغاز مطالعات اين آزادراه را از سال 83 عنوان كرد و افزود: تا قبل از
سال 83 مطالعات اين طرح به صورت بزرگراهي انجام گرفته بود اما با در نظر
گرفتن برخي شرايط و مسايل كيفي، مطالعات اين پروژه از سال 83 لباس آزادراهي
به تن كرد.
پناهي درباره مزاياي اين پروژه گفت: با احداث اين آزادراه ترافيك ورودي با
مقصد داخل شهر مشهد از جنوب اين شهر جذب شده و ترافيكي كه تمايل دارد مشهد
را دور زده و به سمت جاده ترانزيتي سنتو برود، از اين آزادراه عبور ميكند.
همچنين با افتتاح كنارگذر شمالي مشهد ارتباط بين شمال و جنوب اين شهر از
كناره آن ممكن ميشود.
مجري طرح آزادراه كنارگذر شمالي مشهد مهمترين هدف از اجراي پروژه آزادراهي
در اين مسير را كاهش تصادفات و تلفات جادهاي معرفي كرد و گفت: عمدتاً در
همه جاي دنيا هدف از اجراي پروژههاي آزادراهي كاهش خسارات جاني و مالي
ناشي از تصادفات و سوانح جادهاي است. به عنوان مثال مسير قديمي بين شهر
مشهد و باغچه به طور ميانگين يك نفر در روز تلفات داشت اما پس از افتتاح
آزادراه مشهد- باغچه نرخ تلفات اين مسير به صفر مطلق نزديك شده است.
وي درباره دسترسي محلي اين كنار گذر تصريح كرد: اين اشتباه وجود دارد كه
اين آزادراه يك كمربندي و فاقد امكان دسترسي محلي است. در صورتي كه در
احداث مسير آزادراهي ارتباطهاي كريدوري و دسترسي مناسب به محورهاي اصلي
جزو جذابيتهاي آن است، به طوري كه اين كنارگذر توسط يك پل آزادراهي به
آزادراه مشهد- باغچه متصل ميشود.
پناهي يكي از مشكلترين مراحل اجراي اين پروژه را مرحله ارزيابي و تملك
اراضي آن دانست و گفت: حاشيه مشهد به عنوان دومين شهر بزرگ كشور داراي
اراضي كشاورزي، صنعتي و تأسيسات شهري مختلفي است كه براي اجراي اين آزادراه
پس از برگزاري 600 فقره صورت جلسه ارزيابي و در حداقل زمان و هزينه ممكن انجام شد./عب