نخستين نيروي دريايي مدرن " تجاري – جنگي" ايران در خليج فارس به مركزيت بوشهر توسط نادر شاه افشاريه پايه ريزي شد.

 سيد عليرضا قهاري رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: استان بوشهر با داشتن ظرفيت هاي فراوان و بيشترين مرز دريايي با آب هاي خليج فارس به عنوان نماد توسعه و پيشرفت جنوب كشور شناخته شده است.

وي افزود: اين استان استراتژيك ترين كريدور خليج فارس به مركز و جغرافياي ايران بوده و تاسيسات بندر عسلويه به عنوان بزرگترين پروژه نفت وگاز كشور و جزيره خارك در اين استان قرار دارد.

قهاري تصريح كرد: اين سواحل از آغاز به علت موقعيت ويژه و مناسب براي احداث پايگاه دريايي و بندرگاه مورد نظر پادشاهان علامي بوده و حضور سربازان هخامنشي در جزاير آن نيز نشان از موقعيت حياتي آن داشته است.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران بيان كرد: تبادل علم، ثروت و ميل به گسترش قدرت در اين سرزمين، طي چند هزاره، تاريخ پر فراز و نشيبي را براي مردم آن به ارمغان آورده كه تا به امروز ادامه دارد.

وي اظهار داشت: در اوايل قرن شانزدهم ميلادي اولين يورش دولت هاي اروپايي به سواحل خليج فارس و بوشهر با حمله پرتغالي ها تحت عنوان محافظت از منافع پرتغال در برابر تجار مصري و ونيزي صورت گرفت و پس از آن ساير دول استعماري به علت اهميت حضور در منطقه به آن پيوستند.

قهاري تاكيد كرد: نخستين نيروي دريايي مدرن " تجاري – جنگي"  ايران در خليج فارس و به مركزيت بوشهر توسط نادر شاه افشاريه پايه ريزي شد اما به تدريج و در دوره قاجاريه،  زمام امور خليج فارس و درياي عمان از دست دولت مركزي خارج شد كه صدمات و خسارات غير قابل جبران به همراه داشت.

رئيس انجمن مفاخر معماري ايران درباره آثار تاريخي استان بوشهر گفت: در استان بوشهر وجود شهر هاي باستاني همچون "بندر سي نيز"، "شهر توز"،  "بندر مروبان"، "سيراف" و "ري شهر"، معابد تاريخي"معبد كلات" و "معبد پوزئيدون"، كاخ هاي هخامنش "بردك سياه و كاخ كوروش"، "كوشك اردشير" از دوران ساساني همچنين قلعه هاي قديمي و بناهاي متعلق به دوران اوليه اسلامي نشان دهنده قدمت و تداوم اهميت حقظ  اين سرزمين ساحلي است.

وي خاطرنشان كرد: اختلاط قومي و نژادي مردم منطقه، گوناگوني فرهنگي زيبايي را به وجود آورده است كه در شكل آيين ها، مراسم جشن و سوگواري و مراسم ويژه بومي و محلي كه متاثر از اعتقادات و باور ها در ارتباط با شيوه زندگي و معيشت آنهاست تجلي پيدا مي كند.

شايان ذكر است، انجمن مفاخر معماري ايران در چهل ونهمين گفتمان هنر و معماري كه 28 تير در موزه هنر امام علي(ع) برگزار مي شود، به معرفي استان بوشهر از دريچه اسنادپايه مي پردازد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.