پدیده ارتباطات و دوستی ها در فضای مجازی و اینترنتی، به یکی از موضوعات بحث برانگیز در جامعه کنونی تبدیل شده است.

قرائی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران همجه فرهنگی غرب، ناآگاهی جوانان، بالابودن ضریب فریب و دروغ در این نوع از ارتباطات را از علل اصلی به بن بست رسیدن و چالش در این نوع از آشنایی ها عنوان کرد شما به عنوان یک جامعه شناس، چه عواملی را در گرایش و تمایل جوانان و نوجوانان، به ارتباطات این چنینی مؤثر می دانید؟

یکی از اصلی ترین علل وقوع و شیوع چنین ارتباطی را باید در تهاجم فرهنگی غرب و به تبع سست شدن ارزشها و معیارهای عقیدتی دینی و سختی جستجو کرد. هجمه فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه ای غرب، که سالها پیش مقام معظم رهبری‌‌ در فرمایشاتشان از آن به عنوان ناتوی فرهنگی یاد نمودند، بصورتی گسترده و در ابعاد گوناگون، به دنبال برنامه ریزی در جهت تخریب فرهنگ، ارزشها و الگوسازی های نامتعارف، علیه جامعه ما هستند که کانون توجه آنها نیز معطوف به جوانان و نوجوانان است. همین تحرکات، تحریکات و هجمه های فرهنگی است که روحیات و خلقیات و باورهای جوانان را هدف خود قرار داده و به تبع آن جوانان و نوجوانان را دچار دوگانگی های ارزشی، فاصله گرفتن از اخلاق و در نهایت غرب زدگی می کند.

از سوی دیگر تشدید حس استقلال طلبی و خود اتکایی و گریز از چت یکی دیگر از دلایل ظهور و بروز چنین ارتباطی است. در واقع جوانان با گمان اینکه بصورت مطلق این خود آنها هستند که باید راجع به خود تصمیم بگیرند خود را از بهره گیری تجربه و آگاهی های والدین و بزرگان که در گرو نظارت و مشورت والدین تأمین می شود، محروم می سازند.

فارغ از فقدان تجربه در بین جوانان و عدم لحاظ کردن عقل و منطق چه عوامل دیگری را در شکست و به بن بست رسیدن چنین ارتباطاتی مؤثر می دانید؟ عوامل متعدد بسیاری در شکست ارتباطات مجازی و اینترنتی مؤثر هستند. در واقع از آنجا که این ارتباطات، غیابی است، ضریب فریب و دروغ در این فضا، افزایش پیدا می کند زیرا که توان تشخیص سره از ناسره دروغ از واقعیت، به شدت کاهش پیدا کرده و گفته ها و موضوعات مطرح شده در فضاهای این چنینی بیشتر محصول تراوش اذهان رؤیا پردازانه، نداشته ها و کمبودهای مخاطبان این فضاهاست. از سوی دیگر با توجه به اینکه جامعه ما یک جامعه ارزشی، فرهنگی و دینی است، طهارت، نجابت و پاکی دختر بسیار حائز اهمیت است. البته این امر در مورد آقایان نیز صدق پیدا می کند، اما در مورد خانم ها عنصر و مؤلفه ی بسیار بسیار برجسته ای محسوب می شود و با توجه به این واقعیت جاری در جامعه ما، حضور خانم ها در ارتباطات و دوستی های مجازی و اینترنتی، این پاکی و طهارت را، با شبهات و تردیدهایی روبرو می سازد که حتی اگر این ذهنیت نادرست و ناصحیح هم باشد شبهات و تردیدها در دراز مدت باعث سست شدن اعتماد بین مخاطبین و مرتبطین با این پدیده می شود. در واقع عناصر ذکر شده فوق و پایین بودن شناخت طرفین از یکدیگر به لحاظ اینکه نقطه آغاز این نوع از ارتباطات بصورت غیابی است و همچنین حاکم بودن احساسات و رویاپردازیها در این جنس از دوستی ها اکثر قریب به اتفاق این آشنایی ها را به چالش و بن بست می کشد و حتی آنجایی که به ازدواج ختم می شود نیز در دراز مدت اختلافات و مناقشات بین طرفین، خود را بیش از پیش نشان می دهد.

شما به عنوان آسیب شناس حوزه اجتماعی، چه اقداماتی را برای جلوگیری و کاهش این ناهنجاری اجتماعی و ارتباطاتی، مؤثر می دانید؟ چارچوب اصلی اقدامات ما باید برپایه اقدامات آموزشی و فرهنگی استوار باشد. در واقع باید از من استاد دانشگاه تا خانواده، والدین، رسانه ها و کلیه سیستم های آموزشی و فرهنگی مرتبط، دست به دست هم داده و جوانان و نوجوانان را بصورت عقلانی، منطقی و ریشه ای با اثرات و پیامدهای چنین ارتباطاتی آشنا ساخت و با تقویت ارزش های دینی و فرهنگی در اذهان و باور آنها، عوامل بازدارنده وقوع و شیوع چنین ارتباطات و تعاملاتی را تا حد ممکن تقویت کرد./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار