لاوروف آخرين مواضع روسيه درباره سوريه را تشريح کرد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  ايتارتاس؛ سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در نشست با خبرنگاران آخرين مواضع اين کشور درباره سوريه را تشريح کرد .
وزير امور خارجه روسيه بار ديگر تاکيد کرد تنها راه حل بحران سوريه، طرح کوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل به اين کشور است.
وي افزود: مسئله مهم مجبور کردن دو طرف درگير در سوريه به آتش بس و خروج نيروهاي نظامي از شهرها و روستاهاست.
لاوروف افزود: افراد مسلح و نيروهاي دولتي در سوريه بايد به طور همزمان آتش بس را آغاز کنند.
وي ادامه داد: بايد پيشنهادهاي دولت روسيه درباره حل بحران سوريه در هر قطعنامه اي در شوراي امنيت در نظر گرفته شود. ما قطعنامه اي را به شوراي امنيت درباره سوريه پيشنهاد کرديم که در آن از همه طرفها براي گفتگو در سوريه به دور از فصل هفتم دعوت شده است.
وي اضافه کرد: در نشست ژنو هيچ توافقي براي صدور قطعنامه شوراي امنيت درباره سوريه در چارچوب فصل هفتم منشور ملل متحد به دست نيامد. بعضي طرفهاي بين المللي براي تحريف توافقات به دست آمده در نشست ژنو به ويژه درباره کناره گيري بشار اسد از قدرت و صدور قطعنامه در چارچوب فصل هفتم تلاش کردند.
وزير امور خارجه روسيه خاطر نشان کرد: ما بر ادامه فعاليت ناظران در سوريه و تمديد ماموريت آنها تاکيد داريم و به دنبال راهي براي حل بحران سوريه به دور از دخالت خارجي هستيم.
لاوروف گفت: ما با هر رويکردي براي سرنگوني کشور سوريه مخالفيم و مسکو از هيچ طرفي در بحران سوريه حمايت نمي کند. دخالتهاي خارجي ثابت کرده است که نمي تواند راه حل خوبي براي راه حل مسالمت آميز کشمکش ها در جهان باشد.
وي تصريح کرد:ما مواضع تحريک آميز و تعيين ضرب الاجل به منظور فراهم کردن زمينه دخالت نظامي در سوريه را رد مي کنيم. ما تلاش زيادي انجام داديم که نظام سوريه را به پذيرفتن طرح کوفي عنان تشويق کنيم.
لاوروف ادامه داد: بايد همه طرفهاي درگير در سوريه و نه فقط دولت اين کشور را براي حل بحران، زير فشار قرار داد. ما از بشار اسد و مخالفان مي خواهيم که تجهيزات نظامي و افراد مسلح را از شهرها خارج کنند. معرفي کردن روسيه و چين به عنوان مسئول حل نشدن بحران سوريه، اشتباه است. ما از بشار اسد حمايت نمي کنيم، بلکه از توافقات در چارچوب طرح کوفي عنان حمايت مي کنيم.
اين مقام روس گفت: ما از تصميمي که ملت سوريه درباره آينده اين کشور اتخاذ کنند، استقبال خواهيم کرد. بايد شرايط مرحله انتقالي در سوريه بدون حذف هيچ طرفي، مشخص شود. هر تلاشي براي حذف کردن يک طرف در بحران سوريه با توافقات قبلي سازگار نيست. بايد طرفهاي درگير در سوريه را واداشت تا درباره آينده روند سياسي در اين کشور گفتگو کنند.
لاوروف اضافه کرد:اوضاع سوريه از نظر طايفه اي بحراني تر مي شود و اوضاع مسيحيان دغدغه در سوريه يکي از دغدغه هاي ماست. همه بازيگران خارجي بايد براي تاثيرگذاشتن بر طرفهاي درگير در سوريه به منظور پايان دادن بر درگيريها در اين کشور، مشارکت کنند.
روسيه بارها حمايت خود را از طرح شش ماده اي کوفي عنان و مخالفت خود را با پيش نويش طرف هاي غربي درباره سوريه اعلام کرده و تمديد حضور ناظران بين المللي را در سوريه خواستار است .
برچسب ها: روسیه ، لاوروف ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار