معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم و دبير شوراي عالي علوم تحقيقات و فناوري ( عتف) در شهرکرد از آغاز طراحي هواپيماي جت 100 تا 150 نفره از سوي محققان دانشگاهي ايراني خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛دكتر محمد مهدي نژاد نوري افزود: ساخت اين هواپيماي جت به تصويب شوراي عالي عتف رسيده است و اعتبار مرحله نخست ساخت اين جت نيز از سوي رييس جمهوري اسلامي ايران اختصاص يافته است.
وي گفت: اين هواپيماي جت در دانشگاه امير كبير ،  صنعتي اصفهان و دانشگاه علم و صنعت به عنوان سه دانشگاه محوري و پارك علم و فناوري فارس با همكاري سازمان صنايع فضا هوايي درحال ساخت و طراحي است.
وي گفت : دانشگاه هاي ايران اكنون در حوزه علوم هوا و فضا گامهاي مهمي برداشته اند؛ كه در اين بين  نيز ماهواره " نويد علم و صنعت " به فضا پرتاب شد و 2ماهواره ديگر از سوي دانشگاه امير كبير و صنعتي شريف در دست ساخت است و دانشگاه خواجه نصير و يك دانشگاه ديگر براي سازمان صنايع فضايي كاوشگر چهار را طراحي كردند.
وي گفت:كاوشگر پنج نيز براي ارسال موجود زنده به فضا از سوي محققان دانشگاهي ايران در دست طراحي و ساخت است.
وي در خصوص ساخت هواپيماي بدون سرنشين از سوي دانشگاهيان ايران نيز گفت: محققان دانشگاهي به سفارش دستگاه هاي متولي اين نوع هواپيما را طراحي مي كنند كه در بخش دانشجويي نيز همه ساله مسابقات آن به صورت مطلوب با حضور دانشجويان برگزار مي شود.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم و دبير شوراي عالي عتف درباره ساخت خودروهاي تركبيي و دورگه نيز گفت : ساخت اين گونه از خودروها از سوي محققان دانشگاهي ايران مراحل مطالعاتي خود را طي مي كند و اكنون مرحله توسعه فناوري و نمونه سازي انجام مي شود.
مهدي نژاد نوري از حضور گسترده محققان ايراني در حوزه نفت و پتروشيمي خبر داد و گفت : شوراي عالي عتف طرح ورود محققان دانشگاهي براي طراحي " طرح هاي ذخيره سازي نفت و گاز در مخازن زير زميني " و طرح هاي " اضافه برداشت نفت " را به تصويب رسانده است.
وي گفت:  براساس اعلام نظر كارشناسان نفت اگر يك درصد از نفت " اضافه برداشت " شود 750 ميليارد دلار به سرمايه ملي افزوده مي شود كه در زمينه ارائه طرحهاي دانشگاهي ذخيره سازي نفت بهترين دانشگاه هاي ايران در حال تحقيق و پژوهش هستند.
دبير شوراي عالي عتف و معاون وزير علوم ؛ تحقيقات و فناوري گفت : هم اكنون در زمينه كاتاليزها و غشاها در حوزه نفت نيز دانشگاه هاي معتبر ايراني در حال فعاليت اند.
وي گفت: در حال حاضر بخش مهمي از تحقيقات و پژوهش هاي دانشگاهي ايران به حوزه نفت ، گاز و پتروشيمي اختصاص دارد و پارك علم و فناوري بوشهر، اصفهان وفارس در اين زمينه فعال هستند./ع
برچسب ها: جت ، خواجه نصیر ، سرنشین ، عتف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار