طرح تعیین حریم محوطه ملی - باستانی رباط فرخ شهر با 800 سال قدمت در استان چهارمحال و بختیاری پایان یافت.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت:‌ بر اساس لایه نگاری انجام شده این محوطه باستانی متعلق به دوره اسلامی است.
ایل بیگی پور افزود: این طرح به منظور حفاظت از این تپه تاریخی و جلوگیری از تخریب آن در مدت سه ماه با همکاری 20 کارشناس باستان شناسی در فرخ شهر از توابع شهرستان شهرکرد انجام شد.
وی گفت: تعیین حریم این محوطه باستانی در قالب لایه نگاری ، گمانه زنی و کاوش های تاریخی و باستان شناسی انجام شد و برای اجرای این طرح 30 میلیون ریال هزینه شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: محوطه تاریخی فرخشهر در این استان با آثاری از استقرار در دوره اسلامی و ابزارهای سنگی دوره پیش از تاریخی است که با حدود 6 هزار هکتار وسعت ، احتمال یک مجموعه کاروانسرای بین راهی بوده است.
ایل بیگی پور گفت: براساس منابع و متون دوران اسلامی از صدر اسلام تا قرون میانه اسلامی ، سیاحان مسلمان از کاروانسرای جاده باستان موسوم به دزپارت که بین اصفهان و خوزستان قرار داشت ، یاد کرده‌اند که احتمال می‌رود کاروانسرای موجود همان کاروانسرا باشد.
این محوطه در سال 1380 شناسایی شد و در سال 85 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید./س

برچسب ها: محوطه ، باستانی ، رباط ، فرخشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.