اراک/

اصول تغذيه اي و عوامل ايجاد چاقي در ماه مبارك رمضان

اکثر افراد بعد از ماه مبارک رمضان دچار اضافه وزن مي شوند اضافه وزن به دليل دريافت بيش از اندازه کالري است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، در اين ميان شايد افراد بگويند که تنها در روز يک وعده غذايي حتي بدون اينکه احساس سيري کنند،مصرف مي کنند.ولي به اين موضوع تاکنون فکر نکرده اند که چه ميزان کالري در آن غذا وجود داشته است.
اگر روزه داران مي خواهند علاوه بر معنويات ماه مبارک رمضان به سلامتي خود نيز توجه کنند بايد در انتخاب غذاهايي که مصرف مي کنند توجه ويژه اي داشته باشند.
مطالعات نشان مي دهد که مصرف شيريني، چربي در روزه داران بيشتر از مصرف شير، لبنيات، سبزي و ميوه است که اين عامل دليل اصلي در اضافه وزن است. در تغذيه چربي، کربوهيدرات و پروتئين نقش اصلي را ايفا مي کنند که در اين ميان چربي ها 2 برابر انرژي بيشتر، نسبت به پروتئين و کربوهيدات دارد در نتيجه زودتر جذب بدن مي شوند.
ميزان کالري آش و به ويژه کله پاچه بيش از حد مجاز است که معمولا به طور زيادي در اين ماه مصرف مي شود، از طرفي کاهش فعاليت روزه داران نيز مانع از سوختن کالري شده که هر دو اين عوامل تاثير مستقيمي بر اضافه وزن دارند.
مصرف پروتئين در وعده سحر تا ميزان زيادي مانع از تشنگي افراد مي شود همچنين نوشيدن چاي، قهوه و نسکافه به دليل اينکه آب بدن را دفع کرده و عاملي بر ايجاد تشنگي است به هيچ عنوان توصيه نمي شود.
مصرف ميوه و سبزجات باعث ذخيره آب و رفع تشنگي مي شود براي رفع تشنگي مصرف غذاهاي شور و شکر به هيچ عنوان توصيه نمي شود بلکه افراد بايد سعي کنند تا در وعده افطار تا شام ميوه و سبزيجات از جمله کاهو، هندوانه و طلبي مصرف کنند چرا که اين مواد آب را در بدن ذخيره مي کنند./س

برچسب ها: تغذیه ، چاقی ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.