كارشناس امور خدمات شهری دفتر مدیریت شهری و شوراهای استانداری استان مركزی گفت: برای نخستین بار در كشور، مطالعات علمی كنترل جمعیت جانوران موذی با روش بیولوژیك و غیر تهاجمی در اراك آغاز شد.

كسایی پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: این مطالعات در قراردادی به ارزش 35 میلیون ریال به روش آزمایشگاهی و از طریق خوراندن تركیبات گیاهی كاهش دهنده میل جنسی در جانوران موذی توسط موسسه حمایت از گونه های جانوری و انجمن زیست محیطی بوم فرآوران با شهرداری اراك انجام می شود.

وی گفت : در این مطالعات علمی كه به مدت یك ماه ادامه دارد چهار گروه متشكل از هفت جفت نر و ماده سگ و گربه های ولگرد شهری از نظر مقادیر پایین، متوسط و بالای تركیبات گیاهی عصاره سویا كه به عنوان غذا به آنها خورانده می شود ارزیابی می شوند.

كارشناس امور خدمات شهری دفتر مدیریت شهری و شوراهای استانداری استان مركزی افزود : تاكنون به منظور كنترل جمعیت حیوانات موذی از روش هایی نظیر خوراندن سموم و گلوله زنی استفاده می شد كه با توجه به جذب سم در بافت بدن حیوان و پخش شدن آن در محیط زیست پس از مرگ و یا ضعف دفن بهداشتی حیوانات مورد تایید نبوده است.

كسایی پور گفت : روش بیولوژیك كنترل جمعیت حیوانات موذی با استفاده از خوراندن تركیبات گیاهی عصاره سویا بر رفتار و فعالیت زیستی حیوان آثار سوء ندارد و تنها فرآیند تخمك گذاری جنس ماده و رهاسازی اسپرم در حیوان نر را كاهش داده و در دوزهای بالا حتی با عقیم سازی همراه است.

وی افزود : گروه هفت نفره متخصص مجری این طرح مطالعاتی پس از یك ماه خوراندن مخلوط غذایی با عصاره سویا به حیوانات موذی تاثیرات تخصصی آن را بر چرخه تولید مثل ارزیابی كرده و نتایج آن را به عنوان الگوی جمعی مبارزه با حیوانات موذی برای كشور ارائه خواهند كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.