يك كارشناس رسانه و مسائل بين‌الملل با اشاره به اهداف تحريم‌هاي خارجي اخير گفت: القاي اين مسئله كه فشار اقتصادي اخير ناشي از لجبازي بر سر موضع هسته‌اي است و اينكه با تغيير سياست هسته‌اي مشكل اقتصادي كشور حل خواهد شد از جمله اهداف اين تحريم‌هاست و اين در حالي است كه بحث هسته‌اي هيچ ربطي به مسئله اقتصاد كشور ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران،‌ صادق عابديني در نشست "تحريم و رسانه" به تشريح عمليات سنگين رواني غرب و رسانه‌هاي غربي عليه كشورمان در قالب مسائل اقتصادي پرداخت.

عابديني در اين همايش با بيان اينكه در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران با يك عمليات رواني سنگين از طرف رسانه‌هاي نظام سلطه مواجه است، گفت: رسانه بهترين ابزار براي مقابله با عمليات رواني بوده و در دفع پيامدهاي حاصل از تبليغات تحريم موثر واقع خواهد بود.

اين كارشناس رسانه و مسائل بين‌الملل با بيان اينكه چهار قدرت در دنياي كنوني نمود پيدا كرده است، خاطرنشان كرد: قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و قدرت هنرمندانه از مهم‌ترين قدرت‌هاي حال حاضر است كه از 60 سال پيش با قدرت سخت شروع شده است.

وي تصريح كرد: پس از قدرت سخت،‌ قدرت نرم نمود پيدا كرد كه در آن به جاي لشگركشي و زورگويي از طريق گفتار براي هدايت افكار عمومي استفاده مي‌شد.

عابديني افزود: قدرت هوشمند كه از سه الي چهار سال پيش وارد بازي‌هاي بين‌المللي و جهاني شده است تلفيقي از قدرت سخت و نرم است كه همزمان با در اختيار قرار دادن اسلحه و ابزارآلات سرد از طريق رسانه‌ها و فضاسازي نيز پشتيباني مي‌شود.

اين كارشناس رسانه و مسائل بين‌الملل گفت:‌ فتنه سال 88 و اوضاع فعلي سوريه از مصاديق بارز اينگونه جنگ‌هاست.

وي با بيان اينكه قدرت هنرمندانه هنوز عملياتي نشده و در محافل آكادميك كاربردي نشده است، گفت: در اين نوع جنگ، تلويزيو‌ن‌هاي استراتژيك به عنوان مهم‌ترين هدف مورد بهره‌برداري قرار گرفته و شبكه‌هايي هستند كه به صورت 24 ساعته فعاليت كرده و نتيجه آن نيز در دراز مدت بروز پيدا مي كند.

عابديني با تاكيد بر اينكه در حال حاضر عمليات رواني با رويكر تحت الشعاع قراردادن حوزه اقتصادي كشورمان در حال پيگيري از طرف رسانه‌هاي خارجي است، گفت: سياست اعمالي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران از بدو پيروزي انقلاب آشكار بوده و سياست اعمالي و اعلامي غرب به نتيجه نرسيده است لذا دست به دامان جنگ اقتصادي شده است.

اين كارشناس رسانه و مسائل بين‌الملل تصريح كرد:‌ سران كشورهاي غربي معتقدند جنگ اقتصادي براي حكومت جمهوري اسلامي ايران فلج كننده بوده و لذا آنها قادر خواهند بود تا به اهداف خود از اين طريق نائل آيند.

عابديني تهديد نظامي، ديپلماسي و نبرد اقتصادي را سه روش غرب عليه كشورمان دانست و يادآور شد: نبرد اقتصادي نيز سه محور تحريم بانكي، تحريم فروش نفت و تحريم كالاهاي صادراتي را در بر مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينكه از 23 آبان 1358 يعني 10-11 روز بعد از تسخير لانه جاسوسي آمريكا اعمال تحريم‌هاي يك طرفه غرب عليه جمهوري اسلامي ايران آغاز شده و تحريم موضوع جديدي نيست گفت:‌ در حال حاضر هدف از بزرگنمايي تحريم توسط رسانه‌ها اين است كه تقابل داخل كشور با خارج كشور را تبديل به تقابل داخل كشور به داخل كشور نمايند.

عابديني متذكر شد: در اين روش سعي مي‌شود تقابلي كه مردم با كشورهاي خارجي و زورگو دارند به تقابل بين مردم و مسئولان تبديل شود؛ كد‌هايي از رسانه‌هاي غربي دريافت شده است كه با اعمال تحريم‌ها به دنبال اين اهداف تقابل در قله يعني تقابل در بين سران نظام، اختلاف در دامنه يعني اختلاف بين مردم و مسئولان، التقاط در مياني يعني تقابل بين مردم و مردم هستند.


وي ادامه داد:‌ بنابراين هدف از اعمال تحريم‌ها و جنگ رواني انتقال تقابل جمهوري اسلامي ايران با نظام سلطه (آمريكا و رژيم صهيونيستي‌) به تقابل درون حاكميتي مردم با مسئولان است كه در اين ميان 4 مدل روش اجرا مي‌شود.

عابديني در بيان اين 4 روش گفت: تحريم اقتصادي دغدغه اصلي جامعه ايران اعم از مردم، نخبگان و مسئولان شود، القاي اين مسئله كه فشار اقتصادي ناشي از لجبازي بر سر موضع هسته‌اي است، القاي اين كه با تغيير سياست هسته‌اي مشكل اقتصادي كشور حل خواهد شد و مطالبه مردم از نظام در تغيير سياست هسته‌اي و اين در حالي است كه بحث هسته‌اي هيچ ربطي به مسئله اقتصاد كشور ندارد.

اين كارشناس رسانه و مسائل بين‌الملل در ادامه با بيان اينكه رسانه‌ها نقش گفتمان‌سازي، رفتارسازي و انديشه‌سازي را دارند اظهار داشت: سران بلندپايه آمريكا و كشورهاي غربي معتقدند مسئولان ايران خردگرا و عقل‌گرا هستند و لذا از طريق جنگ قدرت نمي‌توان وارد كارزار با ايران شد بنابراين اعمال تحريم‌ها بهترين روش براي رويگرداني مردم از نظام است.

عابديني ادامه داد: مهم‌ترين سناريوهاي تبليغاتي رسانه‌هاي بيگانه شامل اين موارد است، فضاسازي براي متقاعد كردن براي توقف برنامه هسته‌اي، جريان‌سازي براي برانگيختن افكار عمومي عليه سياست خارجي و هسته‌اي ايران، فضاسازي هدفمند مبني بر تاثيرگذار نبودن تحريم‌ها به بازار جهاني نفت، جمع‌بندي فضاسازي رسانه‌هاي بيگانه درباره تشديد تحريم‌ها.

وي گفت: بنابراين بيشترين محورهاي القايي مورد تاكيد رسانه‌هاي بيگانه در خصوص گراني است كه زير سوال بردن عملكرد دولت، تاثريات طرح هدفمندسازي يارانه‌ها، تورم بحران، اقتصاد در جهان، اذعان مسئولان بوجود دست‌هاي پشت پرده، حمايت قاطع حاكميت از دولت و ... از محورهاي القايي رسانه‌هاي بيگانه در خصوص بحث گراني و تحريم‌هاي اخير سواي صحيح يا ناصحيح بودن آن است.

عابديني خاطرنشان كرد: محور اصلي جنگ رواني رسانه‌هاي بيگانه، القاي اين مهم است كه حكومت ديني كارايي ندارد.

عابديني به تكنيك‌هاي جنگ رواني مورد استفاده در رسانه‌هاي بيگانه اشاره كرد و گفت: تكرار پيام، شايعه، كلي‌گويي، پاره‌حقيقت گويي، مبالغه ، ايجاد تفرقه و تضاد، تظاهر به بي‌طرفي، گواهي، تحريك،  ادعا به جاي واقعيت، القاي ناكارآمدي نظام و دولت،‌ ايجاد رعب و وحشت، ياس و نااميدي، سياه‌نااميدي و برجسته‌سازي تحريم‌ها از شگرد‌هاي جنگ رواني است.

وي در خاتمه خاطرنشان كرد: وظيفه رسانه‌ها است كه براي دفع عمليات رواني نظام سلطه در خصوص تحريم‌هاي اقتصادي تمام تلاش خود را بكار گيرند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: عابدینی ، رسانه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار