يك كارشناس سياست خارجي در گفتگوي ويژه خبري با اشاره به انفجار اخير در ساختمان امنیتی سوریه گفت: رژيم صهيونيستي به دنبال گرفتن انتقام از كساني است كه از مقاومت اسلامي حمايت كرده‌اند و سوريه تاوان سياست خارجي خود را با كشته شدن افراد نظامي و غير نظامي خود مي پردازد.

 به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور هادي محمدي كارشناس ارشد مسائل خاورميانه به بررسي انفجارهاي اخير در سوريه پرداخته شد.

محمدي در ابتدا برنامه در پاسخ به سئوالي در خصوص انفجارهاي اخير كه يك نقطه عطف در تحولات سوريه بوده، اظهار داشت: بحران در سوريه از ابتدا با يك راهبرد و روش براندازي آغاز و از ابزارهاي متعددي در آن استفاده شده كه از شورش گرفته شده تا مسلح کردن و تبديل كردن آن به يك بي ثباتي اجتماعي ادامه داشته است.

وي تصريح كرد: اين راه همراه بوده با فشارهاي سياسي، اقتصادي از سوي غرب و برخي كشورهاي عرب كه به وسيله اين دو اهرم نظام سياسي حاضر در سوريه را ساقط كنند و كشوري با سنخيت غربي عربي را تشكيل دهند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به نتيجه ندادن اهرم‌هاي اقتصادي و سياسي غرب در سوريه ادامه داد: غرب پس از اين دو حربه به دنبال عمليات امنيتي در سوريه حركت كرده كه در اجرايي كردن اين روش سه كشور نقش اساسي را ايفا داشته اند.

** نقش محوري اسرائيل در کشتارهاي اخير سوريه

محمدي يادآور شد: اولين كشوري كه پيمانكار سياسي طرح امنيتي بوده اردن است كه در اختيار استعمار انگلستان قراردارد و از لحاظ ساختار به انگلستان نزديك تر است.

وي افزود: دومين كشور  انگلستان است كه با تجربه تر از ساير كشورها در نوع تعامل با جريان هاي مخالف دولت بشار اسد بوده و ضلع سوم اين طرح عملياتي رژيم جعلي صهيونيستي بوده كه به دنبال تضمين امنيت خود است.

محمدي با اشاره به جايگاه عربستان و قطر و آمريكا در تحولات اخير سوريه افزود: اين سه كشور با توجه به تجربه خود نقش همراهي را ايفا مي كنند و در لايه دوم قرار مي گيرند.

محمدي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه چرا انفجارها در مراكز قدرتمند نظام سياسي سوريه صورت گرفته نيز يادآور شد: اين انفجارها به صورت برنامه ريزي شده طراحي و اجرايي شده بود و سعي شده با اقدام در شوراي امنيت و بردن طرح كوفي عنان به ذيل فصل هفتم منشور سازمان ملل و مداخله نظامي صورت بپذيرد كه با اقدامات ارتش سوريه در پاكسازي اين روند با اختلال مواجه شد و زمينه سازي براي اين امر با شكست مواجه شده است.

وي با اشاره به كشته شدن كساني كه در خط مقدم حمايت از مقاومت اسلامي بوده اند در انفجارهاي اخير ادامه داد: اكنون رژيم صهيونيستي به دنبال گرفتن انتقام از كساني است كه از مقاومت اسلامي حمايت كرده اند و سوريه تاوان سياست خارجي خود را با كشته شدن افراد نظامي و غير نظامي خود مي پردازد.

**حمايت غرب از کشتارهاي سوريه

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به كشته شدن وزير دفاع كه فردي مسيحي بوده افزود: كشورهايي كه بشار اسد را متهم به پيروي از يك اقليت علوي مي كردند با كشتن فردي مسيحي نشان دادند كه به دنبال نظام سياسي بوده اند كه هم سنخ با رژيم صهيونيستي و خواسته هاي غرب باشد و افراد و اقليت ها براي آنها تفاوتي نداشته است.

محمدي با اشاره به اينكه كشورهاي غربي عربي اقدامات تروريست ها را نه تنها محكوم نمي كنند بلكه از آن حمايت نيز به عمل مي آورند يادآور شد: اكنون غرب تروريسم را به دو دسته خوب و بد تقسيم كرده و كساني كه همسو با خواسته هاي آنها باشند را تروريسم خوب و كساني كه متعارض با منافع غرب باشد را تروريسم بد مي‌نامد.

وي افزود: واژه هاي دموكراسي خواهي و حقوق بشر واژه هاي تهي هستند كه به تناسب زمان از سوي كشورهاي غربي استفاده مي‌شود به طور نمونه چرا هيچ گاه از مردم مظلوم و بي دفاع بحرين حمايت هايي به عمل نيامده است.

** صندوقي براي انباشت هزينه هاي ترور!

محمدي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه منابع مالي عوامل تروريستي از سوي چه كشورهايي تامين مي‌شود نيز تصريح كرد: در سال 2005 با افزايش قيمت نفت صندوقي براي انباشت ثروت مازاد كشورهاي حوزه خليج فارس با دخالت هاي بوش پسر ايجاد شده كه بخشي از آن در حل بحران اقتصادي آمريكا استفاده شده و باقي مانده آن براي دستمزد تروريست ها در سوريه صرف شده كه بخش بزرگي از اين پول ها را عربستان و قطر تامين مي كنند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در پاسخ به سئوالي مبني بر تاثيرات انفجارهاي اخير در سوريه در مسائل داخلي چگونه تاثير خواهد گذاشت يادآور شد: اين حادثه بسيار تلخ بوده و افراد كشته شده بسيار برجسته بودند كه پركردن جاي خالي آنها به زودي امكان پذير نخواهد بود.

وي تصريح كرد: هدف غرب با انفجارهاي اخير زمينه سازي براي فروپاشي نظام مردمي در سوريه بوده و تلاش شده گفتمان گروه‌هاي مخالف با دولت به نفع معارضين دنبال شود از طرفي با اين اقدام مقامات رژيم صهيونيستي افراد معارض را قهرمان و آمريكا به جاي محكوم كردن اعلام مي‌كند كه اوضاع از كنترل دولت سوريه خارج شده است اگر چه ارتش سوريه از كوچك ترين برخوردي در پاكسازي شهر كوتاهي نمي كند.

محمدي با اشاره به اينكه سوريه يكي از نقاط استراتژيك و كانوني در منطقه خاورميانه است ادامه داد: سوريه به دليل داشتن ارتش منسجم، جمعيت و هم مرز بودن با رژيم اشغالگر قدس و حضور در جنگ هاي متعدد بر ضد اسرائيل مي‌تواند بر تحولات آينده خاورميانه تاثيرات شگرفي داشته باشد.

**حماس و حزب الله در تيررس ترورهاي بعدي

محمدي يادآور شد: آنچه امروز تصميم مداخله گرانه در سوريه مي‌توان ناميد براي ايجاد حاشيه پيراموني امن براي رژيم صهيونيستي بوده كه مسلما بعد از سوريه نوبت به حزب الله و حماس خواهد بود در صورتي كه دولت بشار اسد سقوط كند.

وي تصريح كرد: اگر نظام بشار اسد از اين بحران به سلامت عبور كند نيز تاثيرات شگرفي نيز برجاي خواهد گذاشت كه مهمترين پيامد آن كشورهاي بادكنكي و موزائيكي مثل قطر و عربستان به نقطه شكنندگي خود نزديك تر خواهند شد.

اين کارشناس مسايل سياست خارجي در تحليل نقش روسيه در تحولات سوريه خاطرنشان كرد: اگر چه برخي اعتقاد دارند وتوي قطعنامه هاي سازمان ملل در شوراي امنيت از سوي روسيه و از سر منفعت طلبي مطرح شده اما اين گونه نيست و اتفاقات اخير سوريه از يك سقف معمولي برخوردار نبوده و اين يک برنامه جديد براي مداخله در حق حاكميت كشورها از سوي قدرت هاي بزرگ است كه روسيه به شدت با آن مخالف است.

انتهاي پيم/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار