از درب نمايشگاه كه وارد مي‌شوي خيل عظيم غرفه‌ها و آثار هنري و جلوه قرآن‌هاي نفيس و آثار قرآني تهذيب شده در جا ميخكوبت مي‌كند.

باشگاه خبرنگاران-از درب نمايشگاه كه وارد مي‌شوي خيل عظيم غرفه‌ها و آثار هنري و جلوه قرآن‌هاي نفيس و آثار قرآني تهذيب شده در جا ميخكوبت مي‌كند.

گويي ستون هاي مصلي بلند‌تر شده‌اند ملكوت خداوند را بر فراز بازديد‌كنندگان گسترده‌اند.

در ميان ازدحام جمعيت مشتاق از سالن‌هاي نمايشگاه عبور مي‌كنم. تابلو فرش‌هاي قرآني، قرآن‌هاي تهذيب شده، منبت‌كاري،‌ آيه‌هاي قرآني و حتي كاشي‌هايي با نام خداوند و يا آيات قرآني گوشه،‌ گوشه غرفه‌ها را زينت داده است.

در يكي از غرفه‌ها زن و شوهر جواني شيشه‌اي را روي يك ميز گذاشته‌اند و با قلم موي خود آياتي از قرآن را با هنرمندي روي آن به تحرير درمي‌آورند و دور تا دور آيات را با تصاويري از شاخ و برگ درختان و رسم الخط‌هاي هنري تزيين مي‌كنند.


فاطمه صالحي كه دو سالي هست به حرفه "نقاشي پشت شيشه" مشغول است، همراه همسرش كيوان دولتي در اين غرفه با تصوير‌هاي شيشه‌اي كه چشم هر بيننده‌اي را خيره مي‌كند،‌ آيات قرآني را به زيبايي به تصوير كشيده‌اند و چشم هير يك از بازديد‌كنندگان از نمايشگاه را به جلوه‌هاي زيباي اين آثار هنري و آيات قرآن كه با هم تلفيق شده‌ است رهنمون مي‌كنند.

از سالن مربوط به غرفه‌ها جدا مي‌شوم وبه سالن انتهايي شبستان مي‌روم.

طاقي بلند به ارتفاع حدود 2.5 متر نصب شده كه شكوه اين بخش را دو چندان مي‌كند.

"بخش حجاب و عفاف" همين كه وارد مي‌شوم چندين مانكن به موازات نگاهم در صحن اين بخش توجهم را جلب مي‌كند.

مانكن‌هاي عفيفه‌اي كه با چادرهايي با طرح‌هاي بديع و خيره كننده آراسته شده‌اند.

در اين بخش دو غرفه وجود دارد كه يكي پارچه چادري را با 55 درصد تخفيف ويژه نمايشگاه قرآن عرصه مي‌كند و ديگري پارچه‌ها را با طرح‌هاي هنرمندانه طراحان مي‌دوزد.

از بخش عفاف خارج شده و از پله‌هاي شبستان راهي طبقه فوقاني مي‌شوم.

جمال طاهري، جوان با انرژي و مودبي كه مدير بخش تازه مسلمان‌هاست، با حرارت از چگونگي و دلايل اسلام آوردن برخي از مشاهير ورزشي و نويسندگان و هنرمندان مشهور جهان را براي جمعيت بازديد كننده بازگو مي‌كند. چندين بازديد كننده دور او حلقه زده و با دقت به گفته‌هايش گوش مي‌دهند.

طاهري از اسلام مي‌گويد، از لحظات باشكوه ايمان آوردن مشاهير جهان به دين اسلام.

او با بياني روشنگر انديشه‌هاي مخرب فرقه‌هاي ضاله‌اي چون وهابيّت را به بازديد‌كنندگان مي‌نماياند.

از غرفه خارج مي‌شوم،‌به انتهاي طبقه فوقاني مي‌رسم. چند ستون با آينه‌هايي كه رويش با نوشته‌هايي از آيات قرآن تزيين شده، سالني چند سويه را ساخته است.

مسير آينه‌ها از هر سو بازديد كننده را مجبور مي‌كند، گاهي به چپ و گاهي به راست بپيچد.

آيات به نظم خداوند اشاره دارند، از نمايشگر‌هايي كه هر چند متر به چند متر به ديوارها آويزان شده‌اند تصاويري از كرات آسماني، زمين و كهكشان‌ها به نمايش درمي‌آيد.


تصاوير پخش شده كه نظم كيهاني را به ما مي‌نماياند، دركنار اشاره به آياتي از قرآن درباره نظم كه گاه و بي‌گاه بر ديوارها نصب شده، با هم تجانس و تلفيق پيدا كرده و روح آدمي را به تفكر در شگرفي آيات قرآن و جهان بي‌انتهاي هستي سوق مي‌دهد.

كمي ديگر كه در سالن به جلو مي‌روي، در سراسر آن ماكتي از سپاهيان اسلام كه در برابر سپاه كفر صف‌آرايي كرده‌اند به چشم مي‌خورد.


از بلندگوهايي كه اطراف اين ماكت نصب شده، شرحي از اين غزوه داده مي‌شود، و گفتگو‌هاي بين كفار و مسلمين پخش مي‌شود.

اين سالن "چند سويه" به خوبي به عظمت پروردگار در قالب تصاوير و يدئويي اشاره كرده و به مدد ماكت‌ها فضاي صدر اسلام و داستان‌هاي قرآن را براي بازديد كننده بازنمايي مي‌كند.

مي‌خواهم از نمايشگاه خارج شوم اما دل نمي‌كنم، گويي نيرويي ماورايي مرا از رفتن باز مي‌دارد.

باري ديگر به سالن اصلي شبستان باز مي‌گردم.

در بخش حافظان قرآن توقفي مي‌كنم و اندكي به آيات آسماني كتاب مسلمانان گوش مي‌دهم.

از سيد محمود چاووشي مدير بخش حافظان قرآن در خصوص رسيدن به چشم‌انداز ده ميليون حافظ قرآن كه مقام معظم رهبري تعيين نموده‌اند مي‌پرسم.

مي‌گويد" اكنون حدود صدهزار حافظ قرآن در كشور داريم" و ابراز اميداوري مي‌كند با برنامه‌هاي در نظر گرفته شده، تا سال 1493 به اين توفيق نايل آييم.

در حالي كه دلم از عطر قرآن و بشارت مدير بخش حافظان قرآن شاد است، به مسيرم ادامه مي‌دهم .

در مسير به بخش‌هاي بسياري از جمله "توليد ملي" و بخش "اعجاز قرآن" بر مي‌خورم كه در حال راه‌اندازي‌اند.

خانم ذبيحي، مسئول بخش "اعجاز قرآن" مي‌گويد كه از جمعه قرار است كه با حضور اساتيد حوزوي و دانشگاهي هر شب دو نشست برگزار شود، تا اعجاز اين كتاب آسماني را هر چه بهتر براي بازديدكنندگان به نمايش بگذارند.

كمي جلوتر مي‌روم كنار ديواره انتهايي نمايشگاه ماكتي از درب كعبه نصب شده و كمي آن طرف‌تر هم سنگي را به ياد غار حرّا كه حضرت محمد (ص) در آن عبادي مي‌كرد، روي زمين گذاشته‌اند.




خانواده‌هاي بازديدكننده‌ هر يك در كنار اين يادواره‌ها عكس به يادگار مي‌گيرند و با لبخند خود خاطرات بيستمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، تاريخ اسلام و عظمت قرآن را با هم پيوند مي دهند.

از نمايشگاه خارج مي‌شوم، در حالي كه روحم از عظمت قرآن و زيبايي آثار دستان هنرمند و قدرتمند  هنرمندان و غرفه‌داران به جوش و خروش آمده و گويي حتي خيالم در نمايشگاه جا مانده است  راهي خانه مي‌شوم./ي2

نويسنده: نادر نينوايي.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار