خشم آمریکا از دور زدن تحریم‌های ایران/ روح المینی: روز شماری می کنیم دادگاه قربانیان کهریزک برگزار شود/ یک هالیوودی‌ برای‌ ایرانیها فیلم‌می‌سازد/ و... از مهمترین اخبار ویژه روزنامه های شنبه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن،  اخبار ویژه روزنامه ها امروز شنبه را در اینجا می توانید بخوانید:

روزنامه کیهان:

اعلام جدايي كلاهبردار فراري از كروبي پس از 3 سال

سردبير فراري روزنامه اصلاح طلب آفتاب يزد پس از 3 سال كلاهبرداري، از كروبي خداحافظي كرد.

مجتبي واحدي طي 3 سال گذشته و در حالي كه ارتباطي با كروبي نداشت خود را مشاور و سخنگوي وي در خارج كشور جاي زد. اما به مرور و با كمرنگ شدن نقش كروبي و به موازات اينكه در محافل ضد انقلاب تحويل گرفته نشد، به اتخاذ مواضع تندتر وادار گرديد. وي مدتي تلاش كرد به صداي آمريكا نزديك شود اما پس از ناكامي طي چند ماه اخير به سلطنت طلبان و گروهك هاي برانداز تاريخ گذشته نزديك شده و به عنوان عنصر درجه سوم در خدمت اين گروه ها قرار گرفته است. وي پيش از اين اعلام كرده بود «پس از 30 سال به بازنشستگي فكر مي كنم».

او اما به جاي اعلام بازنشستگي خطاب به كروبي نوشت كه «حقيقت اين است كه از مدتي قبل به اين نتيجه رسيدم كه نمي توانم در قالب گذشته به فعاليت بپردازم خبرهايي كه به من مي رسيد نشان مي داد شما گرچه نظام حاكم بر ايران را اسلامي و جمهوري نمي دانيد اما در عين حال بر اين باوريد كه جمهوري اسلامي با قرائت آيت الله خميني نسخه شفابخش براي ايران هست.

وي با بيان اينكه به براندازي كامل نظام اعتقاد دارد وكروبي نمي تواند اين موضع را بپذيرد نوشت: احتمالا ديدگاه كلي من در خصوص منحرف شدن هر نوع حكومت ديني را نمي پذيريد... و اين نقطه اي است كه چاره اي جز جدايي باقي نمي گذارد. من گمان مي كنم پايان سي سال همكاري فرصت مناسبي است كه پيوند رسمي خويش با شما را قطع كنم.

وي هرچند در اين نوشته ادعا كرده كه «من اسلام را عزيز مي دارم و پايبندي به اين دين حنيف را بزرگترين افتخار خود برمي شمارم» اما به وضوح بر سر اين ادعا دروغ مي گويد چرا كه در همين متن ادعا كرده «احتمالا شما ديدگاه كلي من در خصوص منحرف شدن و سوءاستفاده گري در هر نوع حكومت ديني را نمي پذيريد.» وي با اين ادعاي اخير نشان مي دهد كه درباره پايبندي به اسلام عزيز دروغ مي گويد چه اينكه آموزه هاي اسلامي و سيره پيامبر اكرم(ص) و اميرمؤمنان(ع) بر مبناي تشكيل حكومت ديني استوار است اما اين بشر اصلاح طلب ورشكسته تصريح مي كند، هر نوع حكومت ديني را منشأ انحراف و سوءاستفاده مي داند. مگر اينكه وي به بهائيت يا وهابيت- دو فرقه انگليس ساخته گرويده باشد- كه حكايت ديگري است و آنگاه مي شود سر بر آستان حكام آمريكا و انگليس و اسرائيل و سعودي سائيد و ديندار هم بود.

واحدي توضيح نداده كه تكليف چند سال «سوء استفاده» و جعل عنوان به نام مشاور كروبي چه مي شود؟ اما روشن است كه پايان تاريخ مصرف برخي عناصر بازي خورده در فتنه، امثال واحدي را وادار كرده از ادامه همراهي با امثال كروبي شانه خالي كند.

به دنبال اعلام نامبرده مبني بر جدايي از كروبي، مجيد رسولي از اصلاح طلبان حامي كروبي در وبلاگ خود (سياست در سايه) نوشت: من خوشحال شدم كه بالاخره آقاي واحدي تصميم گرفت ديگر خود را پشت آقاي كروبي مخفي نكند. راستش را بخواهيد بس كه در صداي آمريكا و بي بي سي و رسانه هاي ديگر اين عنوان مشاور را براي او شنيده بودم ديگر داشت مشمئزم مي كرد. چند سال قبل از طريق دوستم جناب آقاي ميرهادي در يك جلسه با ايشان و ديگر دوستان بحث هايي داشتم ولي همان موقع به برخي از دوستان خود گفتم كه اين آقا دلش با ما نيست.

وي اضافه كرد: من از اينكه واحدي رسما خود را از اردوگاه اصلاح طلبان خارج كرد بسيار خوشحال هستم نه به خاطر اينكه خود را برانداز و يا هر طوري كه معرفي كرده و مي كند، هست، به خاطر اينكه اصلاح طلبان و دوستان ما در داخل كشور هزينه هاي حرف ها و آرزوهاي اين فرد را پرداخت مي كردند و با توجه به اينكه انتخابات رياست جمهوري آينده نزديك است و افرادي مثل ايشان حتما مي بايست راه خود را از ما اصلاح طلبان جدا كنند چرا كه اقتدارگرايان در داخل مارا متهم خواهند كرد افرادي برانداز مثل واحدي و واحدي ها حاميان اصلاح طلبان هستند.

اين حامي كروبي نوشت: من به آرمان هاي بسيار بلند و بالاي واحدي احترام مي گذارم و اميدوارم در راه خودشان موفق باشند و تشكر ويژه دارم كه از اين به بعد ايشان ديگر عنوان اصلاح طلبي را بيش از پيش لكه دار نخواهند كرد. من مطمئن هستم آقاي كروبي وقتي اين خبر را بشنوند اشك شوق خواهند ريخت و به جرات عرض مي كنم روزي كه آقاي كروبي از حصار بيرون بيايند و فرصت اظهارنظر در اين خصوص را داشته باشند قطعا حرف هاي بسياري براي گفتن خواهند داشت و شايد يكي از آنها نفي هرگونه اجازه مشاورت به آقاي واحدي پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 باشد. اينكه تاكنون ايشان آقاي كروبي را پلي براي بالا رفتن از رسانه ها و افكار عمومي مورد استفاده قرار دادند و حال خيلي وقيحانه است كه نمك بخورد و نمكدان بشكند.

روزنامه فرهيختگان در مسير تحولات جديد

سرپرست روزنامه فرهيختگان خبر از انجام تغييرات در اين روزنامه براي زدودن بقاياي جريان فتنه داد.

كيهان در خبر ويژه روز سه شنبه هشدار داده بود كه طيفي از نشريات زنجيره اي دنبال بازسازي فضاي فتنه هستند و در حالي اظهارات آقاي هاشمي درباره وحدت ملي و انتخابات قانوني را تيتر كرده اند كه خود در جريان فتنه 3 سال پيش، از دست اندركاران اصلي ايجاد اغتشاش، بي قانوني و تفرقه افكني بوده اند. در اين خبر نامي هم از 2 روزنامه آفرينش و فرهيختگان (وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي) آمده بود.

در واكنش به خبر كيهان، حميدرضا عابدي خرسند سرپرست روزنامه فرهيختگان توضيحي به اين شرح ارسال كرد: پس از انتصاب جناب آقاي دكتر فرهاد دانشجو به رياست دانشگاه آزاد اسلامي، بحمدالله تلاش شبانه روزي براي استقرار نگاه برخاسته از گفتمان اصيل انقلاب اسلامي و تامين نظرات رهبري معظم انقلاب پيرامون دانشگاه آزاد اسلامي در همه لايه هاي اين مجموعه آموزش عالي به ويژه در سطوح مختلف رسانه هاي دانشگاه و روزنامه فرهيختگان آغاز شد.

دراين ميان از همان روزهاي نخست آغاز به كار مديريت جديد روزنامه فرهيختگان تلاش براي انجام تغييرات و تحولات مثبت در اين روزنامه با تكيه بر جذب نيروهاي جبهه انقلاب آغاز گشت و تغيير محتواي كلي و قطع همكاري با افراد نشانه دار در دستور كار قرار گرفت كه مروري بر تيترهاي نخست و محتواي كلي روزنامه در چند ماه گذشته مويد اين نكات است كه البته رسيدن به نقطه ايده آل در تمامي جهات نيازمند فرصت خواهد بود.

در ادامه توضيح آمده است: «عليهذا با اميد به لطف پروردگار متعال و مدد اهل بيت عصمت و طهارت(ع) اميدواريم روند تغييرات در روزنامه فرهيختگان همزمان با تحولات مبارك دانشگاه آزاد اسلامي به خوبي دنبال شده و در زمان اندكي شاهد آن باشيم كه اين روزنامه، با افتخار تبديل به رسانه اي با ضريب نفوذ بالاتر در جهت تحقق اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي در سايه رهبري مقام عظماي ولايت، شود. ان شاءالله.ضمنا صاحب امتياز روزنامه فرهيختگان دانشگاه آزاد اسلامي است كه با حضور جناب آقاي دكتر دانشجو در راس مديريت دانشگاه اينجانب به عنوان سرپرست روزنامه منصوب شده ام و هم اكنون پيگيري ها جهت طي مراحل قانوني و تشكيل پرونده براي تاييد اينجانب به عنوان مديرمسئول توسط هيات نظارت بر مطبوعات در حال انجام است.

بازگشت بي سروصداي مديران خاتمي و هاشمي به دولت؟!

انتصاب برخي مديران نشاندار دولت هاي خاتمي و هاشمي در وزارت صنعت با انتقادهايي مواجه شده است.

رجانيوز از ارتباط جريان نفوذي در دولت با كارگزاران خبر داد و نوشت: نتايج ناشي از انتصابات اخير مديران نشان دار اقتصادي دولت هاشمي و خاتمي در وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز به روز بيشتر از قبل خود را نشان مي دهد به نحوي كه پس از انتصاب غلامرضا شافعي وزير تعاون و صنايع دولت هاي خاتمي و هاشمي (و عضو ستاد ميرحسين موسوي) به عنوان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در دولت دهم، وي نيز دست به كار شده و با صدور حكمي، اكبر تركان يكي از مديران اصلي حلقه كارگزاران سازندگي و از منتقدين اصلي سياست هاي دولت نهم را به عنوان رئيس هيات مديره شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران، منصوب كند.

در حالي كه شيوه هاي مشابه جريان نفوذي در دولت و جريان كارگزاران سازندگي در پرداختن به برخي موضوعات كلان فرهنگي، سياسي و حتي سياست خارجي و همچنين برخي ارتباطات پشت پرده اقتصادي اين دو جريان از نزديكي كارگزاران و جريان نفوذي در دولت حكايت داشت، برخي انتصابات اين روزها در حوزه هاي صنعت و اقتصاد نشانه هاي روشن تري از ارتباط ارگانيك اين دو جريان را نمايان كرده است.

اين پايگاه اينترنتي نوشت: انتصاب اكبر تركان يكي از مديران اقتصادي نشان دار نزديك به كارگزاران سازندگي به رياست هيئت مديره و مديرعامل يكي از دستگاه هاي زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت (شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران)، هر چند بيش از پيش ارتباطات پشت پرده ياران هاشمي رفسنجاني و كارگزاران سازندگي با جريان نفوذي در دولت را آشكار مي كند، اما از سويي يادآور اتهاماتي كه تركان در جريان انتخابات 88 و در حمايت از ميرحسين موسوي به احمدي نژاد و دولت نهم وارد كرد.

گفتني است برخي خبرها از تلاش هاي مشابه براي بازگرداندن جاسبي به هيئت امناي دانشگاه آزاد اسلامي با وجود مخالفت اكثريت اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي حكايت مي كند.

مقامات ذي ربط دولتي دراين باره و موارد مشابه توضيح روشني ارائه نكرده اند.

رئيس جمهور در انتخابات سال 84 و 88 مواضع بسيار صريحي عليه كارگزاران و رئيس آنان اتخاذ كرده بود.

اسرائيل: 80هزار موشك حزب الله قلب تل آويو را نشانه گرفته است

امروز در لبنان نزديك 70 تا 80 هزار موشك مستقر شده كه همه آنها ما را در اسرائيل نشانه رفته اند».

آويو كوخاوي رئيس ركن اطلاعات ارتش اسرائيل كه در نشست كميسيون سياست خارجي و امنيت كنست (پارلمان) سخن مي گفت، از نگراني نسبت به قدرت ايران و حزب الله خبر داد و تصريح كرد: 70 تا 80 هزار موشك حزب الله مي توانند قلب اسرائيل را هدف بگيرند. اين در حالي است كه همكاري هاي ايران و لبنان نيز بسيار گسترده است و اين مساله كار را براي هرگونه برخورد احتمالي با هر كدام از آنها بسيار مشكل مي كند.

كوخاوي همچنين نسبت به نزديكي روابط ايران و مصر ابراز نگراني كرد و گفت: ايران تلاش دارد با نزديك شدن به دولت مصر و تاثير بر اين كشور يك زلزله سياسي منطقه اي ايجاد كند. همان طور كه با رسيدن اخوان المسلمين به قدرت در مصر نزديكي بسياري ميان اخواني ها با حماسي ها ايجاد شده و اين مساله مي تواند در برابر حكومت خودگردان فلسطيني ديوار جديدي بنا كند كه به نفع آن نخواهد بود.

همزمان با اين گزارش، روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه سايتونگ خبر داد: ايران طبق ارزيابي ها در سال 2012 بين 40 تا 60 هزار انواع موشك با برد تا حدود 350 كيلومتر، و نيز خمپاره انداز نيمه سنگين و سلاح ضد تانك و موشك هاي ضدهوايي سبك عليه هواپيماهايي كه نزديك سطح زمين پرواز مي كنند به حزب الله داده است.

اين روزنامه خاطر نشان كرد: طبق ارزيابي هاي اسرائيل، حزب الله نيروهاي خود را از حدود 15 هزار در تابستان 2006 به حدود 30 هزار نفر رسانده و دو برابر كرده است.

روزنامه آلماني با تاكيد بر اينكه «موشك هاي حزب الله براي اسرائيل يك عامل ناامني است» نوشت: موشك هاي كوتاه برد متوسط با بردي حدود 350 كيلومتر نه تنها قادرند از لبنان تل آويو را هدف بگيرند بلكه به هدف هايي هم در صحراي نقب از جمله راكتور اتمي اسرائيل ديمونا به همراه برنامه نظامي آن و رادار بزرگ آمريكايي كه به منظور دفاع ضدموشكي استفاده مي شود مي رسند.

اين روزنامه خاطر نشان كرد: قدرت موشكي حزب الله عامل ناامني در محاسبه هاي نظامي و صنعتي اسرائيل است. همچنين امنيت و زيرساخت هاي حساس اسرائيل ممكن است به خطر بيفتد. چنين اتفاقي در ژوئيه 2006 با اصابت روزانه حدود 150 موشك كوتاه برد رخ داد كه باعث شد حدود يك ميليون اسرائيلي به جنوب فرار كردند و جاده ها را بستند؛ به اين ترتيب راه تداركاتي براي نيروهاي اسرائيل در جنگ لبنان با مانع روبرو شد. اين امر به تاخير در عمليات زميني اسرائيل در جنوب لبنان منجر شد، گرچه كمبود آموزش و تجهيزات و رهبري دليل هاي مهم عدم موفقيت در اين عرصه دشوار بودند. «كميسيون وينوگراد» كه بعد از جنگ لبنان از سوي دولت اسرائيل مامور بررسي نتيجه جنگ شد در گزارش تحقيق خود بر اين كمبودهاي عملياتي و تجهيزاتي تاكيد كرد.

74 درصد آمريكايي ها مخالف اقدامات يكجانبه عليه ايران هستند

74 درصد مردم آمريكا با اقدامات يكجانبه دولت اين كشور عليه ايران مخالفند.

شوراي روابط خارجي آمريكا در گزارشي به استناد نتايج چندين نظرسنجي از جمله در مارس 2012 اعلام كرد: تنها 20 درصد مردم آمريكا به اقدامات يكجانبه دولت اين كشور عليه ايران اعتقاد دارند و 74 درصد معتقدند ايالات متحده بايد مسئله هسته اي ايران را از طريق شوراي امنيت سازمان ملل پيگيري كند.

اين گزارش مي افزايد: شمار قابل توجهي از آمريكايي ها از مذاكره با ايران حمايت مي كند. در نظرسنجي انجام شده در نوامبر 2011، 55 درصد ديپلماسي حمايت كردند و تنها 15 درصد گزينه نظامي را در اين مورد كارآمد توصيف كردند. اين در حالي است كه عدم تمايل افكارعمومي آمريكا به استفاده از گزينه نظامي از بدبيني آنها نسبت به پيامدهاي جنگ ناشي مي شود. از سوي ديگر چهار پنجم شهروندان آمريكايي در سال 2010 اعلام كرده اند كه اقدام نظامي نمي تواند برنامه هاي هسته اي ايران را متوقف كند. همچنين حمله مي تواند حمايت مردم ايران از برنامه هاي هسته اي را افزايش داده و انگيزه آنها براي درگيري با آمريكا و متحدانش در منطقه را تقويت كند.

گزارش شوراي روابط خارجي آمريكا مي افزايد: اغلب آمريكايي ها اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران را ترجيح نمي دهند. در نظرسنجي كه در ماه مارس سال جاري انجام شد، 24 درصد از شركت كنندگان حامي اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران بودند و 69 درصد ترجيح مي دادند ديپلماسي در قبال ايران از سوي آمريكا و ديگران ادامه يابد. 14 درصد براين باور بودند كه دولت آمريكا بايد حامي اقدام نظامي اسرائيل عليه ايران باشد.

روزنامه وطن امروز :

جدایی واحدی از کروبی

مشاور کروبی و عضو شورای موسوم به «راه سبز امید» با نوشتن یادداشتی از کروبی اعلام جدایی کرد. مجتبی واحدی در مطلبی که در وبلاگ شخصی‌اش نوشته، پس از تعریف و تمجید از مهدی کروبی به علت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی، نوشته است: در شرایط کنونی برای من2 راه بیشتر وجود ندارد.

نخست مفتخر بودن به عنوان «مشاور کروبی» و دست برداشتن از برخی مواضع اصولی خویش و دوم واگذاشتن مشاورت جنابعالی و ادامه راهی که با آگاهی انتخاب کرده‌ام و آن را برای کمک به روند آزادسازی کشورم، مفید می‌دانم.

من گمان می‌کنم پایان 30 سال همکاری و درس‌آموزی از آن استاد بزرگوار، فرصت مناسبی است که پیوند رسمی خویش با شما را منقطع و در کنار میلیون‌ها ایرانی، آرزومند سربلندی شما در ادامه راهتان باشم. واحدی در بخش دیگری از این نامه با تاکید بر اعتقاد خویش مبنی بر جداسازی دین و حکومت، آورده است: «اعتقاد من به براندازی کامل حکومتی است که به نام دین بر پا شده است».

خشم آمریکا از دور زدن تحریم‌های ایران

خبرگزاری «رویترز» نوشت: دولت آمریکا با ادعای اینکه کشتی‌های ایرانی همچنان از پرچم‌های سایر کشورها به منظور تلاش برای فرار از تحریم‌های اعلام شده علیه این کشور استفاده می‌کنند، به صنعت دریایی هشدار داد.

بر اساس این ادعا، «سیرالئون» در غرب آفریقا جدیدترین نمونه کشوری بوده است که پرچم خود را به‌ نفع یک کشتی تحت کنترل خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پایین آورده است؛ خطوط کشتیرانی ایران به بهانه دخالت در برنامه ادعایی تسلیحاتی ایران در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته است. در ادامه این خبر آمده است: دولت آمریکا اعلام کرده است مقامات بندری باید مراقب ثبت‌نام دروغین کشتی‌ها و پرچم‌های ساختگی آنها باشند.

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز پیش‌تر در گزارشی به پیش‌دستی ایران در پیدا کردن راه‌های دور زدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپايي پرداخت و مدعی شد شرکت ملی نفتکش ایران به منظور اجتناب از تحریم‌های اتحادیه اروپايي، نام و پرچم نفتکش‌های خود را تغییر داده است. بی‌بی‌سی نوشت: تهران پیش از این، چنین روشی را برای اجتناب ناوگان تجاری خود از تحریم‌ها اجرا کرده بود.

بر اساس این گزارش، 2 سال پیش، زمانی که تحریم‌هایی علیه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، این کشور ناوگان خود را تحت نام‌های انگلیسی با پرچم‌های جزیره مالت، قبرس و هنگ‌کنگ دوباره ثبت کرد تا ارتباط خود را با شرکت‌های موجود در فهرست‌های سیاه پنهان کند.

برگزاری دادگاه تجدیدنظر خبرنگار محلی صداو سیما در باکو

نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر خبرنگار محلی صداوسیما که به اتهام واهی بازداشت شده است، به ریاست قاضی عابد عابدین بی‌اف روز پنجشنبه در دادگاه تجدیدنظر باکو برگزار شد. مدت این دادگاه کمتر از 5‌دقیقه طول کشید و قاضی با تاکید به اینکه نخستین جلسه برای آشنایی است، اعلام کرد جلسه بعدی دادگاه تجدیدنظر دوم آگوست

(12 مرداد) برگزار خواهد شد. آنار قاسملو، وکیل آنار بایراملی نیز با اشاره به بی‌گناه بودن موکلش تاکید کرد: ما درخواست آزادی بایراملی را دادیم و امیدواریم دادگاه با عدالت برخورد کند.

روزنامه تهران امروز:

روح المینی: روز شماری می کنیم دادگاه قربانیان کهریزک برگزار شود

عبدالحسین روح الامینی پدر یکی از قربانیان حادثه کهریزک در حاشیه سومین سالگرد قربانیان این حادثه در جمع خبرنگاران گفت: پیگیری های صورت گرفته در خصوص پرونده کهریزک هنوز ادامه دارد و در مراسم هفته قوه قضائیه که در مشهد برگزار شد بنده گلایه هر سه خانواده را در خصوص رسیدگی به پرونده سه قاضی کهریزک خدمت رهبری و مقامات قضایی رساندم ولی درباره اظهارات محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در خصوص قرار داشتن پرونده مرتضوی در وضعیت ابهام اظهار داشت : بهتر است در این خصوص از خود ایشان سوال کنید، زیرا بنده کارشناس سیاسی نیستم .

روح الامینی خاطر نشان کرد: خانواده های این سه قربانی گلایه خود از بخش آخر رسیدگی به پرونده این سه قاضی را به مقامات قضایی و رهبری اطلاع دادند و ما امیدواریم در آینده نزدیک دادگاه برگزار شود.

وی تصریح کرد: روز شماری می کنیم تا دادگاه رسیدگی به این پرونده برگزار شود.

دریافت غرامت جنگی از ایران!

عالیه نصیف ا زنمایندگان فهرست عراق آزاد از دولت این کشور خواست تا از ایران از تاریخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل برای توقف جنگ در سال 1982 غرامت دریافت کند.

وی در گفت و گویی مدعی شد: عراق در آن زمان درخواست توقف جنگ را مطرح کرد اما ایران جنگ را تا سال 1688 ادامه داد.

به گزارش روزنامه الدستور، نصیف با بیان اینکه درخواست ایران از عراق در پرداخت غرامت 36 میلیارد دلاری مخالف قوانین بین المللی و امری کاملا مردوداست، ادعا کرد که این ایران است که باید به دلیل ادامه جنگ تا شش سال بعد غرامت پرداخت کند و این ایران است که باید بر اصل حسن هم جواری با عراق تکیه داشته باشد.

روزنامه قدس:

ساخت دو مستند درباره روحانی‌ها

سجاد کریمان مجد،مستند ساز کشورمان گفت: دو مستند را در دست تولید دارم. مستندی را به سفارش جشنواره «روحانی در قاب سینما» می‌سازم که در قم و تهران تصویربرداری می‌شود و درباره تأثیر و حضور روحانیون درجه اول کشور در مدیوم سینماست.

"نم"تهران را تعطیل می‌کند!

علی سعیدلو، معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور از تعطیلی چند روزه شهر تهران در هنگام برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد "نم"خبر داد.

کلینتون از انفجار دمشق خبر داشت

انفجار تروریستی اخیر در سوریه چند روز پس از آن رخ داد که هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا از وقوع یک حادثه تکان دهنده که منطقه را به لرزه در خواهد آورد، سخن گفته بود.

یک هالیوودی‌ برای‌ ایرانیها فیلم‌می‌سازد

استاک فرانک، کارگردان سینمای هالیوود فیلمی از فاجعه ضدانسانی حمله سال 1367 ناو جنگی آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران را می‌سازد.

بازهم وعده

والری لینارنکو، رئیس شرکت «اتم انرگو پرویکت» از شهر نیژنی نووگورود روسیه، در وعده‌ای تازه اعلام کرد که قرار است نیروگاه اتمی بوشهر در ماه اوت (مرداد و شهریور) با 100درصد ظرفیت خود راه‌اندازی شود.

روزنامه جمهوری اسلامی:

حملات تند رئیس جمهوری موقت دولت یمن علیه ایران

* عبد ربه منصور هادي رئيس جمهوري موقت دولت انتقالي يمن، در يك سخنراني تلويزيوني حملات تندي عليه ايران مطرح كرد.

وي با متهم كردن ايران به فعاليت‌هاي جاسوسي در يمن تهديد كرد كه درصورت ادامه اين رفتار دولت ايران قطعاً هزينه آن را خواهد پرداخت. اظهارات منصور هادي درپي ادعاي مقام‌هاي امنيتي اين كشور مطرح مي‌شود كه خبر از دستگيري يك ايراني به اتهام جاسوسي و ورود با گذرنامه جعلي به يمن داده‌اند.

چندي قبل، سفارت آمريكا در يمن نيز مدعي فعاليت‌هاي جاسوسي ايران در يمن شده بود. اين ادعاها با هدف مشغول كردن اذهان عمومي به مسائل خارجي و به فراموشي سپردن مطالبات انقلابي مردم يمن مطرح مي‌شود.

گریه مبارک برای مرگ معاون خود

* حسني مبارك، رئيس جمهوري مخلوع مصر كه در بيمارستان زندان طره بسر مي‌برد، با آگاه شدن از مرگ عمر سليمان، معاون خود به شدت گريه كرده و پس از نيم ساعت از هوش رفت.

روزنامه اليوم السابع نوشت: حسني مبارك از طريق زيرنويس تلويزيون مصر از خبر مرگ سليمان آگاه شد و بهت و حيرت او را فرا گرفت زيرا عمر سليمان حافظ اسرار او بود. مبارك از سخن گفتن با پزشكان امتناع كرده و از آنها خواست اتاق او را ترك كنند.

پس از آن مبارك با صداي بلند شروع به گريه كرده و اين موجب شد تا پزشكان به وي داروهاي آرامبخش تزريق كنند و به اين ترتيب وضعيت جسماني و روحي مبارك به شدت رو به وخامت گذاشت.

ژنرال عمر سليمان، معروف به مرد آهنين مبارك روز پنجشنبه در بيمارستان كليوند آمريكا بطرز مشكوكي مرده است.

احتمال انتخاب دکتر نصر فرید وائل به عنوان شیخ الازهر

* خبرهاي رسيده از مصر حاكي از تصميم مرسي براي ايجاد تغييرات در مناصب شيخ الازهر و مفتي كل مصر و دادستان كل است.

بنابه گفته برخي منابع آگاه، محمد مرسي با توجه به رفتار دكتر احمد الطيب، شيخ كنوني الازهر كه حسني مبارك او را نصب كرده و از اعضاي حزب حاكم در رژيم سابق و از مخالفين اخوان المسلمين و حزب آزادي و عدالت به شمار مي‌رود. شيخ الازهر برخي اشخاص را كه با اخوان المسلمين مرتبط بودند از شوراي عالي علما اخراج كرد و در اين باره با رئيس‌جمهور محمد مرسي مشورت نكرد، درحالي كه چنين تصميم‌هايي در گذشته توسط دستگاه امنيتي حكومت و با امضاي رئيس‌جمهور اتخاذ مي‌شد.

اين احتمال وجود دارد كه دكتر نصر فريد وائل مفتي سابق مصر به عنوان شيخ الازهر انتخاب شود. گفته مي‌شود ممكن است اين تغييرات به دكتر علي جمعه مفتي كنوني مصر هم كشيده شود.

 
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار