نویسنده این وبلاگ در این بخش به بحث محکم و متشابه در قرآن پرداخته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ قرآن امین در آخرین یادداشت خود به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نوشت:

در اندیشه بیش‏تر مفسران، به ویژه پیشینیان، «تنزیل‏» ظواهر و «تاویل‏» خلاف آن و یا محكمات و متشابهات تلقى شده است. برخى از بزرگان «تاویل‏» را به واقعیت عینى آیات تفسیر كرده ‏اند و دیدیم بر پایه احادیث ائمه اهل‏بیت؛ قرآن داراى تنزیل است؛ یعنى، در مورد گروهى نزول یافته و تاویل دارد؛ یعنى، عده ‏اى هستند كه این آیه بدانان بازمیگردد.

به عبارت دیگر، تعیین مصداق دانش ارجمند تاویل - هم‏چون دانش ظهر و بطن (باز گردانیدن مفاهیم به مصادیق تازه) - تنها كار راسخان در علم است. بنابراین میتوان گفت كه «تنزیل‏» یعنى، مصادیق گذشته و «تاویل‏» یعنى، مصادیق آینده. (42) و این مطلب از قانون جرى و اطباق نیز استفاده میگردد. (43)

پی نوشت:

42- سیدعلى دزفولى، شناخت قرآن، ص 30 -43

43- علامه طباطبائى; تاویل قرآن را عبارت از حقایقى میداند كه در ام الكتاب، نزد خداست و از مختصات غیب او می باشد و بر پایه آیه 80 سوره واقعه (الا المطهرون...) علم به تاویل (غیب) به نحو استقلال، اختصاص به خدا دارد و «مطهرون‏» به دلالت این آیه، حقیقت قرآن را مس می نمایند و با ضمیمه آیه تطهیر - كه به موجب روایات متواتر، در حق اهل‏بیت پیامبر(ص) فرود آمده - اهل‏بیت رسول خدا(ص) از پاك شدگان و عالم به تاویل (و غیب) می باشند. (سیدمحمدحسین طباطبائى، قرآن در اسلام،46 -49)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.