رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت : با آغاز کشت سویا در فارس ، گامی برای قطع وابستگی کشور به واردات روغن و کنجاله برداشته شده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس برای نخستین بار در فارس ، کشت سویا در 300 هکتار از اراضی کشاورزی فارس آغاز شد تا گامی در راستای خود کفایی کشور در واردات روغن و کنجاله باشد .

به گفته ، بعد از سال ها تحقیق و آزمایش در مرکز تحقیقات کشاورزی فارس ، با هدف تولید روغن و کنجاله ، امسال در 6 شهرستان جنوبی و مرکزی استان فارس از جمله مرودشت ، فسا ، کازرون ، و جهرم سویا کشت شد .

خرد پیش بینی کرد : بالغ بر 900 تن دانه روغنی سویا از این مزارع برداشت شود.

هر تقویت خاک، افزایش در آمد کشاورزان ، تناوب زراعی مناسب و کاهش مصرف آب و کود شیمیایی را از مزایای این زراعت است ، اما هدف اصلی قطع وابستگی کشور به واردات روغن و کنجاله ، تأمین خوراک طیور و کاهش قیمت طیور به ویژه مرغ است.

سویا بیشترین میزان پروتئین در بین دانه ها روغنی را داراست و بهترین غذا برای دام و طیور به ویژه مرغداریها محسوب می شود .

این زارعت را می توان بلافاصله بعد از برداشت گندم و بدون نیاز به شخم مجدد و آتش زدن کاه و کلش به طور مستقیم در زمین کاشت و بعد از 90 روز هم برداشت کرد.

با توجه به 465 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان فارس ، کشت سویا در این استان می تواند رقم بالایی را به خود اختصاص دهد.

خرد ، میانگین تولید این محصول در هر هکتار را بالغ بر 3 تن پیش بینی کرد .

کاشت سویا بسیار کم هزینه است و فقط نیاز به 70 کیلو بذر در هر هکتار دارد .

دانه سویا محتوی ویتامین E است که روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از کم خونی جلوگیری می کند.

سویا دارای فیبر است و فیبر موجب کاهش وزن، کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش کارکرد روده ی بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.
برچسب ها: کاشت ، سویا ، وابستگی ، روغن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.