تولید نهال به روش کشت بافت توسط مبتکران کشورمان انجام گرفت.

دکتر حسن لو، یکی از مبتکران تولید انبوه گیاه دارویی قره قاط روش کشت بافت در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران ، افزود: قره قاط یا سیاه گیله درختچه ای متعلق به خانواده Ericaceae  است .میوه و برگ، بخش داروی گیاه را تشکیل می دهد که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از دیر باز به دلیل اثرات کاهش قند خون، فشار خون درمان اختلالات بینایی و غیره در طب سنتی ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: با بهره مندی از فناوری کشت بافت می توان اقدام به تولید انبوه نهال های سالم قره قاط به منظور احداث باغ و بهره برداری از محصولات آن کرد.

حسن لو اظهار كرد: در اين روش پس از ضدعفونی ریز نمونه ها، در شرایط کاملاً استریل در محیط کشت پایه در pH های مختلف حاوی مقادیر مختلف اکسین و سیتوکنین استقرار یافتند.


این مبتکر ادامه داد: پس از استقرار موفق در محیط کشت، ترکیب های مختلف از تنظیم کننده های رشد اکسین و سیتوکینین در غلظت های متفاوت جهت شاخه زایی نمونه ها بررسی شدند.

وی افزود: نمونه های ریشه دار به شرایط فیتوترون و لیوان های حاوی مخلوط پیت و پرلیت منتقل شده زنده مانی آنها بررسی شد و نهال های سازگار شده به گلخانه و سپس فضای باز منتقل شدند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
سلام لااقل شماره میدادین تا نهال تهیه کنیم
آخرین اخبار