رئيس مجلس با اشاره به اهمیت وظایف معاونت نظارت مجلس خاطرنشان كرد: روش‌های مختلفی همچون سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص که در مجلس از سوی نمایندگان انجام می‌شود، باید از سوی معاونت نظارت پشتیبانی شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی امروز (یکشنبه 1 مرداد) در مراسم معارفه معاونان قوانین نظارت و اجرایی مجلس گفت: با تغییری که در آیین‌نامه مجلس هشتم رخ داد، دو معاونت نظارت و قوانین در نظر گرفته شد تا به این ترتیب بخش زیادی از کار محتوایی، جدا از سازوکار کمیسیون‌ها در این دو معاونت انجام شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تدوین قوانین را از وظایف معاونت قوانین مجلس خواند و افزود: وقتی طرحی در مجلس ارائه می‌شود باید از پشتوانه بررسی کارشناسی برخوردار باشد که این ماموریت معاونت قوانین است.
وی همچنین بر اهمیت وظایف معاونت نظارت مجلس تاکید کرد و خاطرنشان كرد: روش‌های مختلفی همچون سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص که در مجلس از سوی نمایندگان انجام می‌شود، باید از سوی معاونت نظارت پشتیبانی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بدو شروع فعالیت معاونت نظارت و قوانین از نواب رئیس درخواست کردیم تا از ظرفیت خود برای راه‌اندازی این معاونت‌ها بهره گیرند، تصریح کرد: در معاونت قوانین ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس دوم مجلس فعالیت‌های موثری را برای تنقیح قوانین در دستور کار خود قرار داد و باهنر در معاونت نظارت تلاش‌های موثری در ساماندهی و پیش برد کارها کرد.
وی با بیان اینکه در این دوره با تصمیم هیات رئیسه بنا شد تا برای معاونت قوانین و نظارت از نیروهای خارج هیأت مجلس استفاده شود، تاکید کرد: این تصمیم گرفته شد تا جهشی در کار به‌وجود آید، به همین دلیل از امیدوار رضایی که فردی آشنا به کار است، دعوت کردیم تا به صورت تمام‌وقت مسئولیت معاونت قوانین را برعهده گیرد.
لاریجانی با اشاره به اینکه حسین مظفر از سوابق مثبتی در آموزش و پرورش و مجمع تشخیص مصلحت برخوردار است، تاکید کرد:‌ در بخش معاونت نظارت هم از وی تقاضا کردیم تا مسئولیت این بخش را برعهده بگیرد، البته با توجه به اینکه وی بخشی از وقت خود را مصروف کار نمایندگی می‌کند، بهتر است که مدیران زیرمجموعه معاونت نظارت تمام‌وقت باشند.
لاريجاني در ادامه تاکید کرد:‌ با توجه به سوابق اجرایی حسین مظفر امید می‌رود گام‌های جدیدی در معاونت نظارت مجلس برداشته شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به معاونت قوانین تصریح کرد: توصیه می‌کنم در معاونت قوانین به تنقیح قوانین اهتمام شود و در این زمینه با سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از کارشناسان حقوقی امکان حرکت موثر در این معاونت فراهم شود.
وی همچنین کمک به شیوه صحیح نگارش طرح‌ها و لوایح را از وظایف معاونت قوانین خواند و گفت: ممکن است طرح‌ها و لوایحی که به مجلس می‌رسد از نظر نگارش درست نباشند بنابراین ضرورت دارد تا در این معاونت سازوکار لازم برای مشخص شدن شیوه کار در اختیار نمایندگان دولت و مجلس قرار گیرد.
عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در ادامه تاکید کرد: ضرورت دارد معاونت قوانین مجلس با بهره‌گیری از کارشناسان کمیسیون‌ها شرایطی را فراهم کند تا کار کمیسیون‌ها از بلوغ لازم برخوردار باشد.
لاریجانی خطاب به معاون نظارت مجلس گفت: در بخش نظارت هم ضرورت دارد شرایط به گونه‌ای تنظیم شود تا سئوالات در حد لزوم مطرح شود و این امر نیاز به برگزاری جلسات با حضور نمایندگان و توجیه آنان دارد تا در استیضاح‌ها، طرح سوال‌ها و تحقیق و تفحص‌ها با در نظر گرفتن شرایط اقدام کنند.
وی با بیان اینکه یکصد تن از نمایندگان مجلس به‌عنوان ناظر در شوراهای مختلف حضور دارند، تصریح کرد: ضرورت دارد علاوه بر اینکه اطلاعات کارشناسی دقیق در اختیار نمایندگان قرار گیرد، معاونت نظارت نیز گزارشی از نظارت‌ها به مجلس بدهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: ثبت و ضبط کارها و منظم کردن برنامه‌ها در معاونت نظارت، نتیجه‌اش رسیدن به یک همگرایی برای حل مشکلات کشور خواهد بود.
وی همچنین در تودیع معاونت اجرایی مجلس با بیان اینکه علی افراشته در دوره قبل نیز در همین سمت مشغول به همکاری با مجلس شورای اسلامی بود، تصریح کرد: با توجه به خدمات موثر وی، در این دوره نیز خواهش کردیم تا در سمت سابق خود مشغول فعالیت شود. امید می‌رود در این دوره معاونت اجرایی هم خدمات مناسبی را برای نمایندگان فراهم کرده و هم به امکانات کارمندان اهتمام ویژه داشته باشد.
انهاي پيام/ب2
برچسب ها: نظارت ، اهرم ، استیضاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار